KBM
  • Home
  • KBM
  • KBM BelgiĆ«
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
  • Home
  • KBM
  • KBM BelgiĆ«
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
Facebook Twitter LinkedIn
KBM
Facebook Twitter LinkedIn
  • Home
  • KBM
  • KBM BelgiĆ«
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
KBM
Home»Blog»Column Peter Damman: Gouden Bergen
Blog

Column Peter Damman: Gouden Bergen

1 maart 20244 Min leestijd
Met een cool merk heb je pas een lifestyle!
Delen
Facebook LinkedIn Email WhatsApp

Uw columnist van dienst mag de in de wintermaanden graag een weekje in de Alpen doorbrengen. En dan bij voorkeur in het Arlberg gebied in Oostenrijk waar je, als je op voldoende hoogte zit, vrijwel altijd verzekerd bent van verse sneeuw en heldere blauwe luchten. De gezonde berglucht, gecombineerd met het grootste gedeelte van de dag sportief bezig zijn in de buitenlucht, heeft een helende werking op lichaam en geest. De beloning in de avond, een eenvoudige doch voedzame maaltijd met een glas Veltliner, maakt de dag dan volledig af, waarna de vermoeide vakantieganger tevreden kan gaan slapen. Om de volgende dag hetzelfde ritueel met plezier weer te herhalen.

De toeristenindustrie is in Oostenrijk inmiddels goed voor meer dan 16 procent van het BNP. En als het gaat om gastvrijheid staat Oostenrijk al jaren op nummer 1 in de lijstjes van de diverse onderzoeksbureaus. En jaarlijks ontvangt Oostenrijk meer dan 40 miljoen internationale gasten.

Is dat nou zo bijzonder, hoor ik u denken. Is Damman gaan werken voor de Oostenrijkse toeristenindustrie? Nee, dat niet, maar ik wil met bovenstaande inleiding wel iets duidelijk maken. Als je de huidige skigebieden bekeek 50 jaar geleden, dan zag je idyllische dorpjes in een gebied waar verder niet veel aanwezig was om welvarend van te leven. Maar met het verbeteren van de infrastructuur, het leveren van kwaliteit in alle opzichten, en slimme marketing, werd een florerende industrie ontwikkeld waar nu veel geld doorheen gaat. Het komt er op neer dat men optimaal gebruik heeft gemaakt van wat er wƩl was, en niet bij de pakken neer is gaan zitten. Goede faciliteiten, uitstekende gastronomie en gastvrije hotels maakten dat Oostenrijk wereldwijd naam en faam heeft gekregen op het gebied van vakanties. De Oostenrijkse kennis wordt nu zelfs gebruikt als men in andere landen iets dergelijks wil opzetten. In Nederland praten we graag over onze kenniseconomie. Economische groei van de samenleving komt daarbij niet voort uit arbeid, landbouw of kapitaal, maar uit kennis en innovatie. Door het toepassen van kennis is innovatie mogelijk, wat tot nieuwe producten en diensten kan leiden. Produceren doen we bijna niet meer en grondstoffen hebben we vrijwel ook niet.

Dus wat is het alternatief? Diensten verlenen, distributieland zijn en kennis verkopen? Een prima idee, maar dan moet je daar dan wel de beste in zijn. Als we aan Nederlandse kennis en innovatie denken, dan wordt er meestal gedacht aan high tech bedrijven. Maar ook in andere sectoren en industrieƫn zijn we heel vooruitstrevend. Zoals de Oostenrijkers investeerden in het toerisme, zo zouden wij nog veel meer op kennis moeten inzetten. Onderwijs is daarbij een enorm belangrijke basis. Alarmerend is het dan ook dat er een groot tekort is aan onderwijzers en leraren en dat we de slimmere mensen noodgedwongen ook vaak uit het buitenland halen. En de geringe belangstelling voor technische opleidingen stemt mij ook niet vrolijk. Merkwaardig is het ook dat er zoveel mensen worden opgeleid voor overbodige beroepen waar er al een overvloed van is. Liever dus de opleidingen voor gevraagde beroepen stimuleren en bijvoorbeeld lerarenopleidingen gratis maken. En de echte beroepsopleidingen nog aantrekkelijker maken en meer gaan waarderen. Als kennis Ʃcht belangrijk is dan moet je het wel serieus nemen en erin willen investeren!

Economische keuzes maken is eigenlijk eenvoudig; de mogelijkheden en het potentieel benutten die je wel hebt en je aanpassen aan je leefomgeving en mogelijkheden. Of dus iets totaal onverwachts doen. Klassiek zijn de verhalen van bedrijven die al dan niet gedwongen een totaal andere richting zijn ingeslagen. Iedereen kent nog wel het verhaal van Nokia. Van pulphoutfabriek tot wereldspeler op de telecom markt. En denkt er iemand nog aan Philips als het gaat om gloeilampen?

Het zijn vaak de briljante creatieve geesten die wars van alle tegenslag een visie hebben met doorzettingsvermogen en iets moois kunnen neerzetten. Doen waar je goed in bent en de kansen zien. Dat vraagt altijd om gedurfd leiderschap en visionairs. Het is dus belangrijk om deze helden te koesteren, te stimuleren en te ondersteunen. En dat gebeurt eigenlijk in Nederland veel te weinig!

-Mr.drs. Peter Damman is voorzitter Officers World en entrepreneur

Lees hier de vorige column van Peter Damman.

Share. Facebook LinkedIn WhatsApp Email
Vorige artikelNSO Retail en Spotlight lanceren in september gezamenlijke vakbeurs
Volgende artikel De unieke collectie notitieboekjes van Brepols

Gerelateerde berichten

367 berichten vol inspiratie en informatie kbm

Don’t shoot the messenger

Hagelslag

Hagelslag

KBM Magazine
KBM 2025-02
Meld je aan voor de KBM Nieuwsbrief!
Meld je aan voor de wekelijkse nieuwsbrief van KBM om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws.
Evenementen

Aankomende evenementen

aug 27
08:00 - 17:00

CFPB Jaarcongres 2025

sep 4
11:45 - 20:00

Architecten Wielerkoers 2025

sep 18
15:00 - 22:00

Bosta ledenvergadering

sep 26
Gehele dag

Officers world – Lustrum bijeenkomst

okt 3
3 oktober - 4 oktober

De Nationale Franchise Beurs 2025

okt 6
6 oktober - 8 oktober

OPI European Forum 2025

Bekijk kalender
Over KBM
Over KBM

KBM is al meer dan honderd jaar het medium voor de branche in business supplies, - machines en kantoorinrichting. | KBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V.

Over KBM
  • Home
  • Over KBM
  • Adverteren
  • Abonnement
  • Contact
  • Algemene voorwaarden
Contact

Schoolstraat 61
6512 JC Nijmegen

024 34 54 150
kbm@magentacommunicatie.nl

© 2025 KBM is al meer dan honderd jaar het medium voor de branche in business supplies, - machines en kantoorinrichting. | KBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V.

marketing bureau yeps

Typ hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc Esc om te annuleren.

We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze site te bieden.

Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de .

X
KBM
Privacyoverzicht

Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.

Strikt noodzakelijke cookies

Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.

Cookies van derden

Deze site gebruikt Google Analytics & Google Tag Manager om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!