KBM
  • Home
  • KBM
  • KBM België
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
  • Home
  • KBM
  • KBM België
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
Facebook Twitter LinkedIn
KBM
Facebook Twitter LinkedIn
  • Home
  • KBM
  • KBM België
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
KBM
Home»Hybride werken»Corona pandemie had weinig effect op kantoorkosten
Hybride werken

Corona pandemie had weinig effect op kantoorkosten

10 november 20213 Min leestijd
building 2050865 1280
Delen
Facebook Twitter LinkedIn Email WhatsApp

De kantoorkosten in Nederland per fte daalden in 2020 slechts met 2%,  ondanks de fors lagere bezetting van kantoren.  Dat blijkt ui de jaarlijkse Occupier Cost Index (OCI) van vastgoedadviseur Colliers. De werkomgeving werd met kleine ingrepen aangepast aan de nieuwe situatie, maar de grotere investeringen in het gebouw en de werkomgeving werden op de lange baan geschoven.

Alleen variabele kosten zoals vergaderdiensten vervielen, maar deze werden deels vervangen door hogere kosten voor de thuiswerkplek of extra schoonmaak van kantoor zo blijkt uit de Occupier Cost Index (OCI) van vastgoedadviseur Colliers. De conclusie is dat de huidige contracten voor facility management en huisvesting nog weinig flexibel zijn.

Slechts 2% ondanks lage bezetting

Vorig jaar werkten bijna alle kantoormedewerkers in Europa lange periodes thuis. Ondanks alle lege werkplekken, veranderde er weinig in de uitgaven die bedrijven hadden om een fulltime werknemer (1 fte) een jaar te laten werken op kantoor. De gemiddelde kosten daalden slechts met 2% en kwamen uit op 9.468 euro. In Nederland daalden de uitgaven ook met 2%, naar 9.318 euro. Dit blijkt uit de OCI die is samengesteld op basis van data uit 29 landen, 3.990 gebouwen, 26,1 miljoen vierkante meter kantoorruimte en 1,96 miljoen fte.

Lange baan

De betekenis van facility management en kantoorhuisvesting werd door de onzekere coronatijd onderwerp van discussie. “De werkomgeving werd met kleine ingrepen aangepast aan de nieuwe situatie, maar de grotere investeringen in het gebouw en de werkomgeving werden op de lange baan geschoven,” zegt Denise Hoogendoorn, hoofd FM Consultancy bij Colliers tegenover facilitair platform F-Facts.

De dienstverlening op kantoor werd aangepast aan de lage bezettingsgraad, maar bestaande contracten zoals voor bedrijfsrestaurants werden volgens Hoogendoorn niet of nauwelijks gecorrigeerd.

“Alleen variabele kosten zoals vergaderdiensten vervielen, maar deze werden deels vervangen door hogere kosten voor de thuiswerkplek of extra schoonmaak van kantoor. Daaruit concluderen we dat de huidige contracten voor facility management en huisvesting nog weinig flexibel zijn.”

Bulgarije blijft het goedkoopste

Net als voorgaande jaren is Bulgarije veruit het goedkoopste land in Europa om iemand fulltime te laten werken. Bulgarije heeft de laagste huurprijzen en arbeidskosten van alle landen, waardoor de uitgaven voor bedrijven slechts 2.689 euro bedragen.

Zwitserland duurste

Zwitserland is het duurste land van Europa. De kosten stegen er vorig jaar met 2% naar 18.713 euro. Kosten van nummer twee Noorwegen daalden met 7% naar 16.645 euro. Ook in Zweden daalden de kosten, met 5% naar 16.231 euro. Dat is nog steeds 74% boven de kosten in Nederland.

Nederland middenmoot

“De relatief lage gebouwkosten, waaronder de huur, zorgen ervoor dat Nederland in de Europese middenmoot scoort,” legt Hoogendoorn uit. “Voor de categorie ‘gebouw & infrastructuur’ zijn we 17e van de 29. Voor de categorie ‘mens & organisatie’ staat Nederland zevende. Hieronder vallen diensten voor een veilige en aangename werkomgeving zoals catering, receptie en beveiliging. Arbeid is hier duurder dan in de meeste landen.”

Vorige artikelDerde bijeenkomst Officers World in 2021 zeer geslaagd
Volgende artikel Also stimuleert groei in Zuid-Europa

Gerelateerde berichten

Epatra Benelux overgenomen door Britse distributeur Northamber

Epatra Benelux neemt Sahara Nederland over

ISE

Succesvolle editie ISE 2025 met 15 procent meer bezoekers

KBM Magazine
KBM 2025-02
Meld je aan voor de KBM Nieuwsbrief!
Meld je aan voor de wekelijkse nieuwsbrief van KBM om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws.
Evenementen

Aankomende evenementen

mei 21
10:30 - 17:00

ALV Novaka

jun 3
3 juni - 5 juni

Vakbeurs facilitair & gebouwbeheer 2025

jun 12
15:00 - 22:00

Bosta ledenvergadering

jun 19
Gehele dag

Officers world – Ledenvergadering en informatieve bijeenkomst

aug 27
08:00 - 17:00

CFPB Jaarcongres 2025

sep 18
15:00 - 22:00

Bosta ledenvergadering

Bekijk kalender
Over KBM
Over KBM

KBM is al meer dan honderd jaar het medium voor de branche in business supplies, - machines en kantoorinrichting. | KBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V.

Over KBM
  • Home
  • Over KBM
  • Adverteren
  • Abonnement
  • Contact
  • Algemene voorwaarden
Contact

Schoolstraat 61
6512 JC Nijmegen

024 34 54 150
kbm@magentacommunicatie.nl

© 2025 KBM is al meer dan honderd jaar het medium voor de branche in business supplies, - machines en kantoorinrichting. | KBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V.

marketing bureau yeps

Typ hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc Esc om te annuleren.

We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze site te bieden.

Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de .

X
KBM
Privacyoverzicht

Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.

Strikt noodzakelijke cookies

Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.

Cookies van derden

Deze site gebruikt Google Analytics & Google Tag Manager om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!