53 procent van de wereldwijd actieve organisaties heeft moeite om AV-leveranciers te vinden die aan de ESG-mileueisen kunnen voldoen. Dat blijkt uit AV-integrator Kinly’s Trusted Connections 2024 onderzoeksrapport. Hierin zijn 425 AV-professionals bij dergelijke organisaties in Groot-Brittannië, Duitsland, Scandinavië en Nederland bevraagd. Uit het onderzoek blijkt dat 70% van de ondervraagde ondernemingen het erover eens is dat AV-investeringen essentieel zullen zijn voor hun ESG-strategie in 2024. Lees het onderzoek hier: https://info.kinly.com/trusted-connections-2024
Voor mondiale ondernemingen is het belang van AV-technologie eindelijk duidelijk. Zes op de tien (60%) ondervraagde AV-professionals verklaarden dat ‘het behouden van bestaand talent’ een prioriteit was bij de implementatie van AV-technologie, naast ‘het verbeteren van het moreel van de medewerkers’ (48%) en het werven van nieuw talent (44%).
Deze nieuwe prioriteiten laten een verschuiving zien in de perceptie van AV-technologie en de impact ervan op de werknemers- en klantervaring. De focus ligt niet langer alleen maar op het beschikken over functionele AV-technologie; in 2024 willen mondiale ondernemingen technologie die de beste, meest efficiënte communicatie mogelijk maakt voor werknemers, klanten en het publiek.
Het verbeteren van de klantervaring en het verhogen van de efficiëntie waren zelfs de belangrijkste prioriteit voor nieuwe AV-technologie-installaties in 2024 (61%).
Met dat in gedachten waren ‘netwerkinfrastructuur’ (42%), ‘ondersteuning/beheer op afstand’ (35%) en ‘unified communications- en samenwerkingssoftware’ (33%) allemaal de topinvesteringen voor AV-professionals.
En zeven op de tien zegt dat AV-investeringen essentieel zullen zijn voor werving (70%), personeelsbehoud (67%) en ESG-strategie (70%).
Helaas betekent het feit dat het belang van AV-technologie wordt erkend, niet altijd dat de budgetten volgen. De begrotingen van de helft van de ondervraagden (49%) zijn in 2024 verlaagd en nog eens 62% zegt dat er van hen wordt verwacht dat ze het komende jaar “meer met minder zullen doen”. Nederland steekt daar eniszins gunstig bij af met 36 procent budget cut.
In veel gevallen vormen budgetten echter slechts het topje van de ijsberg. Van de ondervraagde organisaties zegt meer dan de helft (57%) dat slechte hybride workflows de productiviteit van het personeel schaden, en nog eens de helft (58%) zegt dat verouderde AV-technologie de productiviteit op afstand schaadt.
Ondertussen gelooft zeven op de tien (68%) dat ze de besluitvorming in ondernemingen kunnen versnellen als ze de samenwerking verbeteren.
In het Trusted Connections-rapport uit 2023 onderzochten we de ‘great roll back’, een vloedgolf van bedrijven die hybride werkende technologie deïnstalleerden die ze tijdens Covid-19 haastig hadden geïnstalleerd.
In 2024 zal deze trend niet verdwijnen, waarbij achterstanden en resterende problemen als gevolg van Covid worden genoemd als de grootste uitdaging waarmee zakelijke AV-teams in 2024 worden geconfonteerd.
Om dit aanhoudende probleem aan te pakken, zegt 41% van de AV-professionals dat de technologie die tijdens de Covid-19-pandemie is geïnstalleerd, in 2024 moet worden verwijderd en vervangen. En 66% heeft nu een speciaal plan opgesteld voor toekomstige pandemieën.
Ondanks de bezuinigingen in 2024 is de honger naar nieuwe technologieën en innovaties nog steeds duidelijk – vooral als het om AI gaat.
Zes op de tien AV-professionals (61%) zijn van mening dat AI op dit moment de belangrijkste technologie in AV is, waarbij 69% aangeeft van plan te zijn te investeren in AI om hun AV-workflows in de toekomst te helpen verbeteren. Nog eens 64% verklaarde ook dat ze AI al in hun AV-workflows hebben opgenomen.
Kortom: de AV-industrie is niet uitgesloten van de AI-revolutie. Maar met de adoptie komen zorgen over de veiligheid: meer dan de helft (56%) van de AV-professionals wil het gebruik van ChatGPT verbieden, tenminste totdat de beveiligings- en privacyproblemen zijn aangepakt.
Of het nu gaat om de terugkeer naar het werk of de focus op het welzijn van werknemers: data zijn koning in 2024.
In feite moedigt 65% van de bedrijven hun personeel nu aan om IoT-technologie in hun huis te installeren, terwijl een derde (33%) investeert in analyseplatforms op externe apparaten om werknemers thuis te monitoren. Deze systemen kunnen worden gebruikt om personeel te waarschuwen als ze te lang aan hun bureau zitten, of zelfs om werknemers te waarschuwen voor slechte luchtkwaliteit of verlichting.
Gegevens zijn ook bepalend voor de terugkeer naar het werk, aangezien 63% van de ondervraagde AV-professionals zegt dat hun organisaties werknemers in 2024 weer naar kantoor willen aanmoedigen.
38% van de bedrijven verzamelt nu een of andere vorm van gegevens over de kantoorbezetting, waarbij wordt onderzocht hoe en wanneer werknemers werken. Bovendien is een derde (32%) zelfs begonnen met het verzamelen van gegevens over het menselijk welzijn (bijvoorbeeld het bijhouden van vermoeidheid), terwijl 37% plannen heeft om deze gegevens in de toekomst te verzamelen.
De populariteit van AV-systemen die dit soort gegevens op kantoor verzamelen zal alleen maar toenemen: 48% van de bedrijven wil in de toekomst nog meer inzichten op kantoor verzamelen.
Om meer te weten te komen over hoe mondiale ondernemingen hun benadering van AV veranderen, of wat de impact van veranderende werkmethoden zou kunnen zijn op uw eigen organisatie.
Kinly heeft zich gecommitteerd aan een netto nuluitstoot in 2050, een doel dat het zal bereiken door de uitstoot veroorzaakt door zijn kantoren, voertuigen en zakenreizen te evalueren en te verminderen, en door zijn toeleveringsketen te betrekken.
Dit omvat onder meer het aanbieden van 1.000 uur aan inzetbaarheidstrainingen en loopbaanondersteuning aan ondervertegenwoordigde groepen en mensen met belemmeringen op de arbeidsmarkt tegen 2026. Kinly streeft er ook naar om tegen 2035 een vertegenwoordiging van 35% vrouwen en 10% gehandicapten in het bedrijf te hebben, terwijl 10.000 mensen worden ondersteund om carrières in de technologiesector in 2050.
Onder leiding van Rhea Horlock, Global Corporate Social Responsibility Lead, heeft de nieuwe CSR-strategie van Kinly tot doel deze leemte op te vullen, door duurzaamheid, ethische praktijken en betrokkenheid van de gemeenschap met elkaar te verweven om bedrijven een leverancier te bieden die aansluit bij hun ESG-doelstellingen.
Rhea werd ingehuurd om de nieuwe MVO-strategie te ontwikkelen en uit te voeren. Deze gaat verder dan alleen het managen van de impact van de activiteiten van Kinly, maar kijkt ook hoe het bedrijf zijn klanten kan beïnvloeden om duurzamere beslissingen te nemen. Nu bijna de helft (47%) van de bedrijven prioriteit geeft aan verbeterde duurzaamheids- en ESG-doelstellingen in 2024, is het essentieel dat ze samenwerken met partners die oplossingen bouwen waarbij duurzaamheid voorop staat.
Kinly’s ‘duurzaamheid door ontwerp’-engagement vergt een aanpak op maat, waarbij leveranciers worden geselecteerd die aansluiten bij de duurzaamheidsprioriteiten van haar klanten – of het nu gaat om materiaalgebruik, energie-efficiëntie, e-waste of al het bovenstaande. Vanaf de configuratie van een oplossing tot de installatie, het gebruik en de uiteindelijke verwijdering ervan is de hele levenscyclus ontworpen om de minst mogelijke impact op het milieu te hebben.
In alle stadia van Kinly’s ‘duurzaamheid door ontwerp’-aanpak voorziet het bedrijf zijn klanten ook van gegevens over de ecologische en sociale impact van hun ontwerpbeslissingen. Dit is vooral belangrijk omdat uit het onderzoek van Kinly blijkt dat van de bedrijven die onlangs een transformatieproject voor de communicatie op de werkplek hebben ondergaan, een derde (36%) de duurzaamheid in minder dan twaalf maanden heeft verbeterd.
Rhea Horlock, Global CSR Lead bij Kinly, merkte op: “We weten dat er geen one-size-fits-all benadering is van CSR en duurzaamheid, en we zijn er trots op dat we op die manier het voortouw kunnen nemen bij het ontwikkelen van een strategie die zich richt op waar we kunnen de grootste materiële impact op de wereld maken. Deze strategie weerspiegelt onze toewijding om niet alleen deel te nemen aan de markt, maar ook een maatstaf te stellen voor verantwoord ondernemen. Door duurzaamheid te integreren in de structuur van onze activiteiten, streven we ernaar onze impact op het milieu te minimaliseren en tegelijkertijd de sociale voordelen te maximaliseren.
“We zijn ook toegewijd aan het creëren van een diverse en inclusieve werkplek die innovatie bevordert en alle stemmen respecteert. Door mensen te helpen verbinding te maken en digitale uitsluiting aan te pakken, willen we ervoor zorgen dat technologie als brug en niet als barrière fungeert voor mensen in de hele samenleving. Deze holistische benadering gaat niet alleen over goed doen, maar over het goed doen voor onze planeet en de mensen erop.”
Lees hier meer over de Kinly onderzoek over werkzaamheden van thuiswerkers.