Zoek
Sluit dit zoekvak.
Zoek
Sluit dit zoekvak.

Dataflex is in al zijn gelederingen doordrongen van het belang om duurzaam te denken en handelen. Hiernaast schenkt het bedrijf ook veel aandacht aan maatschappelijke verantwoordelijkheid. De acties die Dataflex implementeert, hebben tot doel de negatieve impact op het milieu te verkleinen en de positieve impact op de maatschappij te vergroten. Een kijkje in de ´duurzaamheidskeuken´ van een koploper in onze branche.

Dataflex, producent van ergonomische oplossingen, brengt al sinds 2016 de volledige carbon footprint van het bedrijf en zijn producten en oplossingen in kaart. De onderneming uit Krimpen aan den IJssel steekt er voortdurend en structureel energie in om de negatieve impact op de omgeving zo veel mogelijk te verlagen. Zo is straks ook alle piepschuim en plastic uit de verpakkingen verbannen.

Eerste CO2-neutrale bedrijf in sector

´In 2020 hebben we niet alleen onze eigen directe impact (scope 1 en 2) gecompenseerd, maar ook de indirecte impact binnen de gehele leveringsketen (scope 3) en zijn we het eerste koolstofneutrale bedrijf binnen onze sector geworden´, aldus een trotse Dataflex.
Bovendien is Dataflex druk bezig met het behalen van de prestigieuze B Corp-certificering, een keurmerk waarmee je als bedrijf voldoet aan de hoogste standaarden op het gebied van sociale en ecologische impact. Een andere focus ligt op de verdere verduurzaming van het assortiment. Er zijn bijvoorbeeld voor alle producten LCA’s (Levenscyclusanalyses) gemaakt en deze in de vorm van EPD’s (Environmental Product Declarations) en Ecosheets gepubliceerd. Het streven is om voor alle nieuwe producten een minstens 20% lagere LCA- of 15% hogere circulariteitsscore dan voor vergelijkbare bestaande producten te realiseren.
Hierbij is samenwerking met productiepartners essentieel. Samen met hen evalueert Dataflex de mogelijkheden voor innovatieve oplossingen voor het verminderen van de impact op het milieu. Sinds 2020 zijn de productiemethodes veranderd. Dit leidde tot het eerste CO2-neutrale product van Dataflex: Viewlite toolbars.

Sociale audits

Op sociaal en maatschappelijk terrein neemt Dataflex eveneens haar verantwoordelijkheid. Zo is er een officieel beleid opgesteld waarmee de medewerkers op jaarlijkse basis kunnen deelnemen aan vrijwilligersprogramma’s die ten goede komen aan lokale gemeenschappen, zoals World Cleanup Day. Verder is het sociale beheerssysteem geïntegreerd in de bestaande ISO 9001- en 14001-conforme beheerssystemen.

Dataflex wil ook alle stakeholders zo veel mogelijk betrekken zijn bij haar inspanningen op het gebied van duurzaamheid en MVO. Zo zijn er voor de dealers en eindklanten systemen opgesteld om feedback, betrokkenheid en follow-up te verbeteren. ‘We hebben met ons klanttevredenheidsonderzoek en via onze Trustpilot-pagina waardevolle feedback van deze stakeholders ontvangen. De inzichten worden geanalyseerd en vertaald in nieuwe actiepunten voor de betreffende afdelingen. Daarnaast zijn we begonnen met de voorbereiding van sociale audits voor alle belangrijke leveranciers.’

Kwaliteitscontrole bij partners

Een ander belangrijke doelstelling is het lokaal inkopen te stimuleren en daarmee de negatieve impact van transport te verlagen. Hiervoor wordt een systeem ontwikkeld voor de controle en uitbreiding van de hoeveelheid goederen en diensten die afgenomen worden van lokale leveranciers.
Bovendien is Dataflex begonnen met manieren te bedenken om de kwaliteitscontrole bij de belangrijkste productiepartners te houden. Daarvoor zijn heel veel resources en informatie nodig. Daarom loopt er inmiddels een pilot die vervolgens stapsgewijs wordt uitgebreid.

Dataflex neemt eveneens actie om de directe impact van het bedrijf te verminderen. Zo wordt tot 2022 het gasverbruik met 7% per jaar gereduceerd, evenals het elektriciteitsverbruik met 10%. Dataflex kiest ervoor om de gehele uitstoot te compenseren, dus niet alleen voor de uitstoot in eigen land, maar ook voor de productie, waar een groot deel van de uitstoot plaatsvindt. ´We hebben ons voorgenomen onze impact te blijven verlagen en de rest van onze impact te compenseren met behulp van onze partner Trees for All.´
Om al deze inspanningen in goede banen te leiden heef Dataflex speciaal een sustainability ambassador benoemd: Sophia Kleesattel. Zij heeft niet alleen een belangrijke rol in de uitvoer van de activiteiten, maar ook in het onderzoek dat eraan voorafgaat.

X