Zoek
Sluit dit zoekvak.
Zoek
Sluit dit zoekvak.

Moyee en Kinti Coffee – beide partner van MVO Nederland en onderdeel van het Futureproof Coffee Collective – leveren de beste ‘single origen’ koffie in de supermarkt. Dat blijkt uit een test van het magazine KoffieTCacao onder diverse supermarktkoffies. Het testpanel, bestaande uit experts en liefhebbers, nomineerden respectievelijk de Single Origins Kenia van Moyee, en Bochica Coffee Medium van Kinti Coffee, tot de winnaars.

Het testpanel kreeg alleen single origin supermarkt koffie, omdat deze een kenmerkender smaakprofiel hebben dan blends en in die zin eenvoudiger met elkaar te vergelijken zijn. In totaal zijn negen koffies met zes originesbeoordeeld; een Brazilië van La Place, Perla Superiore en L’Or Espresso, een Kenia van Moyee, een Rwanda van Mpganga, Colombia van Juan Valdez Antioquia en Bochica Coffee Medium, een Bolivia van illimani en een Peru van Simon Lévelt.

Testresultaat supermarkt koffie test van KoffieTCacao 2022:

EXPERTS     Score

1     Moyee Single Origins Kenia    7,5

2     Illimani    6,7

3     Juan Valdez Antioquia   6,4

Bochica Coffee Medium   6,4

4     L’Or Espresso Brazil    6,3

5     Mpanga Medium     6,2

6     Perla Superiore Brazilië      6,0

7     La Place Brazilië 5,8

Simon Lévelt Peruvian  Opal   5,8

 

 

LIEFHEBBERS Score

1     Bochica Coffee Medium   7,2

2     Moyee Single Origins Kenia    6,7

3     Juan Valdez Antioquia   6,5

La Place Brazilië 6,5

4     L’Or Espresso Brazil    6,4

5     Illimani    6,0

6     Mpanga Medium     5,9

7     Perla Superiore Brazilië      5,5

8     Simon Lévelt Peruvian  Opal   5,2

 

Lees het hele testresultaat hier: https://koffietcacao.nl/blog/de-beste-supermarkt-koffie-van-2022/

Op de website van het Futureproof Coffee Collective spreken de oprichters van beide koffiebedrijven over wat de prijs zegt over de ontwikkeling van smaak voor eerlijke koffie.

Guido van Staveren als  oprichter van Moyee en  Harm Jansen, oprichter van Kinti Coffee, het bedrijf achter de merken Kinti Coffee (B2B) en Bochica Coffee (retail). Beiden zijn lid van het Collective, wat streeft naar een betere toekomst van koffie.

Wat betekent het voor jullie en de koffieboer dat zowel Moyee als Kinti Coffee tot de beste Single Origin koffie uit de supermarkt behoort?

HARM: ‘Wij zijn sinds het begin van ons bedrijf heel trots op onze koffieboeren. Daarom staan de coöperaties van de koffieboeren op al onze verpakkingen. In Colombia is door onze boeren heel enthousiast gereageerd op het feit dat hun koffiebonen als beste uit de test komen. Ze zien het als een bekroning op hun harde werk. Daarnaast vinden ze het belangrijk dat steeds meer Nederlanders hen persoonlijk leren kennen, want bij de meeste (grote) koffiemerken is de échte koffieboer achter de koffieboon nog anoniem.’

GUIDO: ‘Hartstikke mooi hoor die erkenning maar het gaat natuurlijk om de impact. We zijn Moyee niet begonnen om koffie te verkopen maar de keten radicaal anders te organiseren. Het was best gewaagd om echte specialty coffee in het traditionele supermarktschap te lanceren. Lichter gebrand in het land van herkomst, met 100% transparantie en een leefbaar inkomen prijs voor de boer. Gedoemd om te falen leek het, maar we zijn er nog. Dat is dus hoopgevend voor de koffieproducerende landen, die grotendeels afhankelijk zijn van ontwikkelingshulp, dat zij in de toekomst een gelijkwaardige positie kunnen verwachten.’

In 2019 werd deze supermarkttest ook uitgevoerd en waren de resultaten veel wisselender. Wat zegt dat over hoe de koffiedrinker zijn koffie kiest?

HARM: ‘We zien dat het oordeel van koffie-experts en koffieliefhebbers steeds dichter bij elkaar komt. Dat betekent – in onze beleving – dat ‘de koffiedrinker’ ook kritischer wordt op welke koffie gedronken wordt. Men drinkt steeds minder kopjes koffie, maar drinkt meer koffie van hoge kwaliteit met een eerlijke prijs. Dat laatste wordt door steeds meer consumenten gewaardeerd, dat terug te zien is in het huidige supermarktschap. Bochica was 4 jaar geleden als eerste Single Origin merk een aanjager van deze ontwikkeling, daar zijn we trots op.

GUIDO: ‘Het artikel laat mooi zien dat de Nederlandse koffiedrinker de bittere doorgebrande armoedekoffie in toenemende mate links laat liggen en voor kwaliteit gaat. En wij willen dat die kwaliteit bereikbaar is voor een zo groot mogelijk aantal mensen. Dus doen wij er alles aan om onze premier grand cru-koffie voor een goede landwijnprijs in het schap te houden.’

 Het testpanel gaat veel in op de smaak en kwaliteit van de geteste koffies. Het Futureproof Coffee Collective houdt zich bezig met transparantie, traceerbaarheid en een eerlijke prijs. Hoe scoren de Single Origin Coffees uit deze supermarkttest op deze thema’s?

GUIDO: ‘Voor ons was vasthouden aan onze radicale transparantie een sine qua non voor de sprong naar Albert Heijn. We wilden bewijzen dat ons FairChain-bedrijfsmodel een rechtmatige plek in het supermarktschap verdient zonder aanpassing van ons FairChain-model. Dus geen concessie aan kwaliteit en het inkomen voor de boer en brander in het land van herkomst.  Dat gedoe met Blockchain waarmee wij sinds 2017 experimenteren draagt daaraan bij. We laten precies zien wie wat verdient.’

HARM: ‘De koffiebonen van Bochica Coffee worden door onszelf, dus zonder tussenhandel, ingekocht in Colombia bij onze boeren van koffiecoöperatie Asprounión. We zijn volledig transparant over de prijs die hiervoor wordt betaald, onze facturen kan je inzien. Bovendien zijn al onze producten 100% Fairtrade gecertificeerd en wordt onze handelswijze ieder jaar door Flocert, een onafhankelijk Fairtrade certificeringsogranisatie, objectief gecontroleerd. Alleen, een eerlijke prijs is niet voldoende. Daarom doen wij nog veel meer. Denk aan voorfinanciering voor onze boeren zonder rente, een gezamenlijk opgerichte koffieschool met een regiofunctie in Nariño en tot slot ondersteuning bij de transformatie naar biologische koffieteelt.’

X