KBM
  • Home
  • KBM
  • KBM België
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
  • Home
  • KBM
  • KBM België
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
Facebook Twitter LinkedIn
KBM
Facebook Twitter LinkedIn
  • Home
  • KBM
  • KBM België
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
KBM
Home»Redactie»Despec verbreedt assortiment met aantrekkelijke merken
Redactie

Despec verbreedt assortiment met aantrekkelijke merken

10 januari 20245 Min leestijd
Despec verbreedt assortiment met aantrekkelijke merken
Despec verbreedt assortiment met aantrekkelijke merken
Delen
Facebook LinkedIn Email WhatsApp

Despec zet hoog in op een verbreding van zijn assortiment. De distributeur heeft tal van merken en productgroepen toegevoegd aan de originele corebusiness van printing supplies, die geen groei laat zien. Dan hebben we het over onder meer IT-accessoires, 3d-printing en hardware. Despec verwacht dat deze producten ook van toegevoegde waarde zijn voor het (traditionele) officekanaal. De klant krijgt hierbij zoals gewoonlijk volop ondersteuning. Michel van Amersfoort, general manager Despec Supplies BV, belicht de laatste ontwikkelingen.

Despec heeft het integratieproces na de overname door UFP grotendeels achter de rug. Het afgelopen jaar zijn het assortiment, de logistiek en de financiële administratie van beide partijen nog verder in elkaar geschoven en geeffectueerd.

‘Door de concentratie van logistieke activiteiten zijn we in staat om tegen relatief lage kosten te blijven opereren. Omdat je vanuit één logistiek centrum dat Duitsland en de Benelux belevert, opereert, kun je ook betere afspraken met vervoerders maken. Dit is een belangrijke factor in een markt die wordt gedomineerd door steeds stijgende kosten. Daarom moet je continu kritisch kijken naar je hele proces.’

In gesprek met de klant

Van Amersfoort heeft de filosofie dat je als distributeur, naast snel en efficiënt kunnen leveren, ook een hechte relatie moet onderhouden met de klant. ‘Het directe contact met de afnemer is een must voor ons. De digitalisatie in de keten is voor de dagelijkse processen prima, maar maakt de business steeds onpersoonlijker. Door het face-to-face contact met de klant kunnen we als distributeur beter inventariseren hoe hem optimaal te kunnen ondersteunen. Wat verwacht een klant van ons? Daarover moeten we in gesprek blijven. Bovendien hebben we daarvoor voldoende expertise en deskundigheid in huis.’

‘Een goed functionerende webshop ontwikkelt zich onderhand tot de beste verkooptool van de onderneming’, stelt Van Amersfoort. ‘We investeren dan ook steeds meer in content en online tools. In onze core business printing supplies willen we first-to-market blijven, maar als je ziet wat we in 2023 aan merken en productgroepen hebben opgevoerd, moet je juist aan klanten laten zien wat je verder allemaal in huis hebt. Dan kan een afnemer zelf bepalen wat hij interessant vindt als aanvulling op zijn bestaande assortiment.’

Nieuwe productgroepen naast corebusiness

Van Amersfoort zoemt in op de nieuwe productgroepen die gelieerd zijn aan Despec’s core business en het portfolio van zijn klanten. ‘Bepaalde productgroepen zijn niet meer zo complex en kunnen in het officekanaal goed worden verkocht. Als ik kijk naar het smarthome-aanbod, zoals verlichting, camera’s en deurbel technologie, dan is daarvoor niet meer meteen specifieke technische kennis nodig. Waar hiervoor ingewikkelde apparatuur nodig was, is het is tegenwoordig voornamelijk plug & play. Dit geldt ook voor netwerkproducten.

Belangrijk is om hier goed naar te kijken en onze klanten te ondersteunen bij de keus voor merken en fast movers. We zien voor die nieuwe productgroepen ontzettend veel mogelijkheden. Deze zitten in het grijze gebied van wat in het officekanaal kan worden verkocht en wat nu vaak loopt via het it-kanaal. Een groot deel past prima bij de kantoorvakhandel. Het zijn producten die gemakkelijk worden meeverkocht. Dan hebben we het bijvoorbeeld over bekende merken als Apple, TP-Link, Logitech, Trust, Verbatim en Jabra.

Voor veel van deze producten hoef je niet meer naar een gespecialiseerde it-reseller toe. Een andere interessante markt die steeds volwassener wordt, is die van 3d-printers.
‘We zijn in Duitsland al met bepaalde merken marktleider, zoals Creality en Flashforge. Deze markt groeit gestaag. De 3d-printers worden prijstechnisch steeds interessanter en gebruikersvriendelijker. De mogelijkheden ervan worden almaar uitgebreider. We zien voor de 3d-printers veel potentieel in de Benelux-markt, waar afgelopen jaar al een significante groei te zien was. Naast de printers zijn de supplies, de zogeheten filamenten, aantrekkelijk voor de omzet. Voorheen was het een nichemarkt, maar deze wordt steeds breder. We bieden de geïnteresseerden niet alleen dit nieuwe segment aan, maar kunnen hen ook ondersteunen in de marketing richting eindgebruiker.’

Hameco 3.0 en Paper Show

Voorts wil Despec de connectie tussen hardware en accessoires verder uitbouwen. ‘Waar klanten gesteld zijn op levering uit voorraad bij ons, vragen ze ook steeds vaker om one-stop-shopping. Als we een monitorarm verkopen wil de klant er nu ook een hardlopende monitor bij kopen. We zetten hier meer op in.’
Despec heeft zich ook aangesloten bij het nieuwe platform Hameco 3.0. ‘We zijn met het consortium van leveranciers en distributeurs hiermee bezig een heel breed assortiment aan te bieden voor de Hameco-leden en andere belangstellenden. Dit wordt volgend jaar verder uitgerold en daar verwacht ik veel van.’

Tot besluit zal Despec ook weer acte de presence geven op de Paper Show eind januari.
‘We gaan een grote en goed bezette stand inrichten, waar onder meer een 3d-printer en een card printer komen te staan. Dit is een mooi podium om het vernieuwde portfolio op een duidelijke manier te presenteren. Dit versterken we met het aanbod van displays en overzichten van fast movers, vooral voor de productgroepen die minder gelieerd zijn aan het officekanaal.’

Share. Facebook LinkedIn WhatsApp Email
Vorige artikelApparatuur CHERRY via Copaco beschikbaar in Benelux
Volgende artikel Flokk versterkt positie in de VS met overname Stylex

Gerelateerde berichten

Dutch Label Store over e-commerce Sietse van der Meulen

Dutch Label Store over e-commerce

vulpen

Het verhaal achter …… De Vulpen

KBM Magazine
Meld je aan voor de KBM Nieuwsbrief!
Meld je aan voor de wekelijkse nieuwsbrief van KBM om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws.
Evenementen

Aankomende evenementen

aug 27
08:00 - 17:00

CFPB Jaarcongres 2025

sep 4
11:45 - 20:00

Architecten Wielerkoers 2025

sep 14
14 september - 16 september

Spot On Retail

sep 18
15:00 - 22:00

Bosta meeting

sep 26
Gehele dag

Officers world – Lustrum bijeenkomst

okt 3
3 oktober - 4 oktober

De Nationale Franchise Beurs 2025

Bekijk kalender
Over KBM
Over KBM

KBM is al meer dan honderd jaar het medium voor de branche in business supplies, - machines en kantoorinrichting. | KBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V.

Over KBM
  • Home
  • Over KBM
  • Adverteren
  • Abonnement
  • Contact
  • Algemene voorwaarden
Contact

Schoolstraat 61
6512 JC Nijmegen

024 34 54 150
kbm@magentacommunicatie.nl

© 2025 KBM is al meer dan honderd jaar het medium voor de branche in business supplies, - machines en kantoorinrichting. | KBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V.

marketing bureau yeps

Typ hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc Esc om te annuleren.

We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze site te bieden.

Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de .

X
KBM
Privacyoverzicht

Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.

Strikt noodzakelijke cookies

Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.

Cookies van derden

Deze site gebruikt Google Analytics & Google Tag Manager om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!