Despec zet hoog in op een verbreding van zijn assortiment. De distributeur heeft tal van merken en productgroepen toegevoegd aan de originele corebusiness van printing supplies, die geen groei laat zien. Dan hebben we het over onder meer IT-accessoires, 3d-printing en hardware. Despec verwacht dat deze producten ook van toegevoegde waarde zijn voor het (traditionele) officekanaal. De klant krijgt hierbij zoals gewoonlijk volop ondersteuning. Michel van Amersfoort, general manager Despec Supplies BV, belicht de laatste ontwikkelingen.

Despec heeft het integratieproces na de overname door UFP grotendeels achter de rug. Het afgelopen jaar zijn het assortiment, de logistiek en de financiële administratie van beide partijen nog verder in elkaar geschoven en geeffectueerd.

‘Door de concentratie van logistieke activiteiten zijn we in staat om tegen relatief lage kosten te blijven opereren. Omdat je vanuit één logistiek centrum dat Duitsland en de Benelux belevert, opereert, kun je ook betere afspraken met vervoerders maken. Dit is een belangrijke factor in een markt die wordt gedomineerd door steeds stijgende kosten. Daarom moet je continu kritisch kijken naar je hele proces.’

In gesprek met de klant

Van Amersfoort heeft de filosofie dat je als distributeur, naast snel en efficiënt kunnen leveren, ook een hechte relatie moet onderhouden met de klant. ‘Het directe contact met de afnemer is een must voor ons. De digitalisatie in de keten is voor de dagelijkse processen prima, maar maakt de business steeds onpersoonlijker. Door het face-to-face contact met de klant kunnen we als distributeur beter inventariseren hoe hem optimaal te kunnen ondersteunen. Wat verwacht een klant van ons? Daarover moeten we in gesprek blijven. Bovendien hebben we daarvoor voldoende expertise en deskundigheid in huis.’

‘Een goed functionerende webshop ontwikkelt zich onderhand tot de beste verkooptool van de onderneming’, stelt Van Amersfoort. ‘We investeren dan ook steeds meer in content en online tools. In onze core business printing supplies willen we first-to-market blijven, maar als je ziet wat we in 2023 aan merken en productgroepen hebben opgevoerd, moet je juist aan klanten laten zien wat je verder allemaal in huis hebt. Dan kan een afnemer zelf bepalen wat hij interessant vindt als aanvulling op zijn bestaande assortiment.’

Nieuwe productgroepen naast corebusiness

Van Amersfoort zoemt in op de nieuwe productgroepen die gelieerd zijn aan Despec’s core business en het portfolio van zijn klanten. ‘Bepaalde productgroepen zijn niet meer zo complex en kunnen in het officekanaal goed worden verkocht. Als ik kijk naar het smarthome-aanbod, zoals verlichting, camera’s en deurbel technologie, dan is daarvoor niet meer meteen specifieke technische kennis nodig. Waar hiervoor ingewikkelde apparatuur nodig was, is het is tegenwoordig voornamelijk plug & play. Dit geldt ook voor netwerkproducten.

Belangrijk is om hier goed naar te kijken en onze klanten te ondersteunen bij de keus voor merken en fast movers. We zien voor die nieuwe productgroepen ontzettend veel mogelijkheden. Deze zitten in het grijze gebied van wat in het officekanaal kan worden verkocht en wat nu vaak loopt via het it-kanaal. Een groot deel past prima bij de kantoorvakhandel. Het zijn producten die gemakkelijk worden meeverkocht. Dan hebben we het bijvoorbeeld over bekende merken als Apple, TP-Link, Logitech, Trust, Verbatim en Jabra.

Voor veel van deze producten hoef je niet meer naar een gespecialiseerde it-reseller toe. Een andere interessante markt die steeds volwassener wordt, is die van 3d-printers.
‘We zijn in Duitsland al met bepaalde merken marktleider, zoals Creality en Flashforge. Deze markt groeit gestaag. De 3d-printers worden prijstechnisch steeds interessanter en gebruikersvriendelijker. De mogelijkheden ervan worden almaar uitgebreider. We zien voor de 3d-printers veel potentieel in de Benelux-markt, waar afgelopen jaar al een significante groei te zien was. Naast de printers zijn de supplies, de zogeheten filamenten, aantrekkelijk voor de omzet. Voorheen was het een nichemarkt, maar deze wordt steeds breder. We bieden de geïnteresseerden niet alleen dit nieuwe segment aan, maar kunnen hen ook ondersteunen in de marketing richting eindgebruiker.’

Hameco 3.0 en Paper Show

Voorts wil Despec de connectie tussen hardware en accessoires verder uitbouwen. ‘Waar klanten gesteld zijn op levering uit voorraad bij ons, vragen ze ook steeds vaker om one-stop-shopping. Als we een monitorarm verkopen wil de klant er nu ook een hardlopende monitor bij kopen. We zetten hier meer op in.’
Despec heeft zich ook aangesloten bij het nieuwe platform Hameco 3.0. ‘We zijn met het consortium van leveranciers en distributeurs hiermee bezig een heel breed assortiment aan te bieden voor de Hameco-leden en andere belangstellenden. Dit wordt volgend jaar verder uitgerold en daar verwacht ik veel van.’

Tot besluit zal Despec ook weer acte de presence geven op de Paper Show eind januari.
‘We gaan een grote en goed bezette stand inrichten, waar onder meer een 3d-printer en een card printer komen te staan. Dit is een mooi podium om het vernieuwde portfolio op een duidelijke manier te presenteren. Dit versterken we met het aanbod van displays en overzichten van fast movers, vooral voor de productgroepen die minder gelieerd zijn aan het officekanaal.’

X