Gosselaar is sinds een jaar actief als zelfstandig ondernemer. Hij gaf zijn vaste baan op en begon office supplies te verkopen. Is dat bijzonder? Jazeker! Waar velen slechts praten over een dalende markt en krimpende marges is de enthousiaste Gosselaar gewoon gestart en blijkt hij na een jaar meer dan bestaansrecht te hebben. Dus het kan zeker nog, om in de huidige tijd ondernemer te worden in kantoorbenodigdheden , en daarmee een goede boterham te verdienen. Een stoer verhaal dus. Immers , er zijn er meer die stoppen , dan die in onze branche beginnen. Genoeg reden genoeg om met hem te praten.
1. Hoe kwam je op het idee om zelfstandig ondernemer te worden?
Nou Peter, ik zat natuurlijk in een comfortabele positie met een vaste baan en regelmatige werktijden. Maar iets in mij zei dat als ik ooit iets voor mijzelf zou willen beginnen het nu de tijd was. Ik ben 45 en zoiets doe je niet zo snel als je ver boven de vijftig bent. Dus het was nu of nooit. Nu durfde ik het risico te nemen. Zeker ook omdat mijn thuisfront volledig achter mij stond.
2. 2. De markt van Office Supplies groeit niet meer en er zijn heel veel aanbieders? Waarom dan toch beginnen?
Natuurlijk heeft de digitalisering veel invloed op de markt. Traditionele producten worden minder verkocht maar er is nog steeds een behoorlijk grote markt. Daarnaast bied ik ook andere producten aan. Ik zag dat veel bedrijven toch wel heel veel overhead hadden en dus een hoge marge moesten rekenen. Ik probeer mijn kosten zo laag mogelijk te houden. Ik heb een klein kantoor gehuurd , en maak lange dagen . Bovendien kan je veel automatiseren. Er is dus ruimte voor een low cost aanbieder. En vanaf de start zag ik elke maand groei in mijn omzet. Dus ik weet dat ik op de goede weg ben.
3. 3. Waar en hoe bied je jouw producten aan?
Ik ben een liefhebber van E-commerce platforms. Ik kijk met grote bewondering naar Amazon en Bol. Ze bieden direct de mogelijkheid om in contact te komen met een grote groep potentiële klanten . Natuurlijk betaal je daar een commissie voor maar daar krijg je ook wel veel voor terug. En ze bieden ook ondersteuning aan startende ondernemers. Zo heb ik een zeer goed contact met BOL.com die mij voorzien van nuttige tips en data waar ik mijn aanbod mee kan optimaliseren. Natuurlijk werk ik ook met mijn eigen webshop . Die heet Merkendistributie, omdat ik mij zoveel mogelijk focus op het verkopen van merkproducten. En ik heb ook een DPD servicecentrum, waar ik ook met veel klanten in contact kom.
4. 4. Waar liep je in het begin tegenaan. Wat viel tegen?
In het begin moet je de goede keuze maken met welke leveranciers je in zee gaat. En ik heb daarbij goed gekeken naar assortimenten en prijsstelling. Ook maakt het uit of een fabrikant gelooft in jouw verhaal. Toen ik begon had in geen euro omzet. Dus ze moesten mij vertrouwen op mijn blauwe ogen. Dat ging goed. Ook is het fijn om bij een club te horen. Ik heb gekozen voor Hameco. Een club die zelfstandige ondernemers steunt zonder allerlei verplichtingen of gezeur. Want dat is niets voor mij.
5. 5. Wat verklaart je succes? Wat doe je goed?
Een belangrijk onderdeel is dat ik zelf veel verstand heb van techniek en automatisering. Om zo efficiënt mogelijk te werken moet je zoveel mogelijk automatiseren. Voor wat ik wilde bestaat geen standaard software, dus ben ik zelf maar gaan programmeren. Veel gaat nu automatisch en dat geeft mij tijd voor andere zaken. Ik moet ook continu werken aan mijn “rating” om veel opdrachten te krijgen. En dat heb ik inmiddels aardig onder de knie. En daarnaast helpt mijn vrouw ook mee. Dat scheelt weer kosten en het is ook fijn om een eerlijke sparring partner te hebben.
6. 6. Hoe maak je de keuze voor producten of leverancier?
Ik heb een goede koppeling gemaakt met zowel Adveo als Soft Carrier. Die hebben vanaf het begin in mijn idee geloofd. Het voordeel van een groothandel is dat ik niet met honderden leveranciers hoef te praten. Met de assortimenten van beide groothandels kan ik al 80.000 producten aanbieden . En met de drop ship functie worden de producten keurig bij de klant afgeleverd. Daarnaast zoek ik continu naar producten die ik zelf direct inkoop en gemakkelijk als klein postpakketje kan versturen. Daar spaar ik weer veel logistieke kosten mee. Ik ben nu nog een kleine ondernemer maar groei hard. Dus ik kan steeds meer voorraad inkopen. Dus ik heb ook steeds meer contact met fabrikanten.
7. 7. Wat zijn de plannen voor de toekomst?
Ik wil graag een hele goede website bouwen. Dat kost geld, dus ik ben mij nu goed aan het oriënteren wie mij daarbij kan helpen. Het gaat goed met mijn bedrijfje en natuurlijk hoop ik dat ik in hetzelfde tempo blijf groeien. Maar ik wil mijn basis filosofie niet uit het oog verliezen. Zoveel mogelijk automatiseren en altijd de kosten zo laag mogelijk houden. Ik merk dat de markt wel heel competitief is dus je moet op de kleintjes letten. En van mijn eerste winst zal ik zeker geen auto kopen. Alles wat ik verdien gaat terug in het bedrijf.
8. 8. Heb je een voorbeeld in de branche?
Zeker! Ik woon in Venlo en daar is natuurlijk ook het eens zo succesvolle Viking gevestigd. Daar heb ik veel geleerd . Je zag het bedrijf in zijn gouden tijd letterlijk elke dag groeien. Er was een unieke klantenbenadering en ook een heel prettige werksfeer. Van de huidige online bedrijven heb ik veel bewondering voor de bedrijven die in staat zijn om geld te verdienen met het verkopen van hardware. De marges zijn heel laag en de concurrentie enorm.
9. 9. Tenslotte, als je dit niet zou doen dan…
Nou Peter, ik ben bang dat ik dan nog een saaie kantoorbaan had. Wel zou ik binnen een bedrijf steeds iets nieuws willen leren. Continu hetzelfde doen is niets iets voor mij. Daarnaast ben ik erg geïnteresseerd in maatschappelijk verantwoord ondernemen. Dus op dat gebied zie ik mijzelf ook nog wel actief zijn. Maar wat ik nu doe is enorm leuk en ik kan er goed van leven. Eerst maar dit bedrijf opbouwen. En dat ik doe ik elke dag met een glimlach!
Gosselaar is nu een jaar actief in de kantoorartikelenmarkt . Nieuwe starters zijn er niet zo veel. Dus dit is opmerkelijk. Omdat hij lange dagen maakt en zelf veel verstand heeft hoe alles te automatiseren is hij in staat om snel te groeien en met een kleine investering er vanaf dag 1 van te kunnen leven. Ongetwijfeld komt hij nog veel problemen tegen de komende jaren, maar daar zal hij ook wel weer een slimme oplossing voor bedenken. Het is mooi om te zien dat er nog steeds leveranciers zijn die starters willen helpen, ondanks dat ze in het begin nog niet veel volume hebben. Het is goed dat in een krimpende branche er nog steeds nieuwe ondernemingen starten. Al was het alleen maar om de “klagers en mopperaars”te bewijzen dat met een beetje lef en doorzettingsvermogen er nog heel veel te doen is in de markt van kantoorartikelen!