Een mail vorige week van 123inkt.nl aan haar klantenbestand heeft onder die klanten voor de nodige beroering gezorgd. In de mail refereert 123inkt aan het faillissement van Staples Nederland en geeft aan dat hun klanten, die mogelijk voor overige kantoorartikelen met Staples zaken deden, daarvoor ook bij hen terecht kunnen. De mail ging viral, onder meer op Reddit en dat leidde tot de nodige reacties. Nog diezelfde dag stuurde directeur Gerben Kreuning van 123inkt.nl een excuusmail.
“Misschien heeft u gisteren – net als wij – het nieuws gehoord dat Staples Nederland BV failliet is….In onze webshop vindt u meer dan 50.000 artikelen, voor thuis of op kantoor”, zo vertelt de mail. Om te eindigen met de ps: “bestelt u niet zelf bij Staples, maar wilt u een wit voetje halen bij uw werkgever, laat de inkoopverantwoordelijke ons complete en zeer scherp geprijsde assortiment zien.”
Overigens waren de reacties op het bericht op Reddit overwegend positief. Veel mensen hadden begrip of vinden het wel een slimme actie. Anderen waren positief over de service van 123inkt of juist negatief over de reputatie van Staples.
Toch oordeelde de directie van 123inkt.nl dat het bericht niet gepast was en mogelijk de publiciteit eromheen niet zo handig, vandaar dat er later op de dag naar hetzelfde bestand een mail uitging waarin directeur Kreuning. Hij gaf daarin aan dat de mail ook hem verbaasde en dat die “niet in lijn was met de gebruikelijke normen voor klantgerichte communicatie.”
Aan het eind betuigt hij nog zijn steun aan de medewerkers van Staples.