KBM
  • Home
  • Supplies
  • Machines
  • Facilitair
    • Coffee Pro
    • Facilitair
  • Distributie
  • Events
    • BOP Awards – KBM
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM
    • OFM
  • Bedrijven
  • Home
  • Evenementen
  • KBM
  • Contact
Facebook Twitter LinkedIn
KBM
Facebook Twitter LinkedIn
  • Home
  • Supplies
  • Machines
  • Facilitair
    • Coffee Pro
    • Facilitair
  • Distributie
  • Events
    • BOP Awards – KBM
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM
    • OFM
  • Bedrijven
KBM
Home»Duurzaam»Double digit groei Herma door stijging grondstofprijzen
Duurzaam

Double digit groei Herma door stijging grondstofprijzen

25 april 20234 Min leestijd
Delen
Facebook Twitter LinkedIn Email WhatsApp

De omzet van HERMA steeg in 2022 met 19,2 procent tot 510,6 miljoen euro . Dit kwam met name door prijsstijgingen als gevolg van de soms drastisch gestegen grondstofprijzen.  “In 2023 willen we vooral door verkoopvolumes groeien”, benadrukken de HERMA-directeuren Sven Schneller  en Dr. Guido Spachtholz.  Met de strategie HERMA 2030 heeft het bedrijf nu de koers uitgezet voor groei op middellange en lange termijn.

Het boekjaar 2022 werd bij HERMA gekenmerkt door verdere drastische prijsstijgingen voor grondstoffen en opnieuw een moeilijke inkoopsituatie Zo steeg de prijs van pulp, een belangrijk uitgangsmateriaal voor de papierproductie, in Europa met gemiddeld 30 tot 40 procent . “Van onze kant waren we genoodzaakt om de prijzen van verschillende producten gedurende het jaar meerdere keren aan te passen en door te berekenen aan de klanten”, leggen Sven Schneller en Dr. Guido Spachtholz, de directeuren van het bedrijf dat gespecialiseerd is in verpakkingen en productetikettering.

Snelle stijging

Als gevolg van deze prijsspiraal steeg ook de omzet veel sneller dan gepland: een omzet van 510,6 miljoen euro betekent een stijging van 19,2 procent ten opzichte van vorig jaar (428,4 miljoen euro). “We hebben een inflatoire prijsontwikkeling doorgemaakt. Maar het verbergt ook een andere reden voor een uiterst uitdagende gang van zaken”, benadrukken de directeuren. Door een maandenlange staking bij een van ’s werelds grootste papierfabrikanten ontstonden er soms flinke vertragingen in de aanvoer van de belangrijke grondstof. “Dus moesten we herhaaldelijk prijsbesprekingen voeren met onze klanten, en soms ook praten over leveringsdata waar we geen controle over hadden. Beide hebben daarom in 2022 een aantal klantrelaties onder druk gezet. Maar we zijn er trots op dat onze teams met veel persoonlijke inzet veel onzekerheden hebben overwonnen en dat we, zij het met enige vertraging, lijmmateriaal, etiketten en etiketteermachines zijn blijven leveren. In onze branche was dat allerminst vanzelfsprekend. We hebben kunnen bewijzen dat je ook in moeilijke situaties op HERMA kunt vertrouwen.” Tegen de achtergrond van een uitdagende omgeving is het bedrijf tevreden met het resultaat.

Terwijl er in het eerste kwartaal van 2023 nog een duidelijke terughoudendheid van de kant van de klanten was vanwege goed gevulde magazijnen uit voorzorg, verwacht de HERMA-directie voor het lopende jaar een mid-single-digit omzetstijging. “We moeten deze groei weer vooral via verkoopvolumes realiseren.” Net als in 2022 wordt verwacht dat alle drie de bedrijfsonderdelen ook in het lopende boekjaar weer zullen bijdragen aan de groei. Het aantal medewerkers is in 2022 vrijwel constant gebleven, eind van het jaar 1.126 (vorig jaar: 1.124). Het exportaandeel nam toe tot 64,

Focus op capaciteitsuitbreiding en het aanboren van nieuwe markten

Ook de twee directeuren van HERMA zien het bedrijf op een duidelijke koers voor groei op middellange en lange termijn. De koers hiervoor is al gezet. In overeenstemming met de HERMA 2030-strategie, die vorig jaar werd aangenomen, wil het bedrijf zijn productiecapaciteit op het gebied van zelfklevende materialen de komende jaren uitbreiden – in Europa en ook in niet-Europese markten. Op het gebied van etiketten voor industriële klanten ziet HERMA goede vooruitzichten voor innovatieve etiketteringsoplossingen, waarvan sommige bij systeempartners worden gepromoot. Voor kantoor- en particuliere gebruikers van etiketten zullen steeds vaker digitale oplossingen worden toegevoegd. De divisie Labelling Machines wil verder groeipotentieel realiseren, met name in Noord-Amerika en Azië. “De Duitse machinebouw geniet daar nog steeds een uitstekende reputatie, vooral als het gepaard gaat met een uitgesproken servicegerichtheid”, zegt Dr. spatel. Om het portfolio als aanbieder van totaaloplossingen te completeren, zijn ook overnames op dit gebied denkbaar. HERMA beschouwt duurzaamheid in het hele bedrijf als een belangrijke motor voor groei – en een concurrentievoordeel – naast innovatie en digitalisering. “Iedereen die kan bewijzen dat hij duurzaam produceert, wordt wereldwijd steeds meer een gewilde leverancier van oplossingen. Het is niet alleen de moeite waard voor het klimaat, maar ook economisch als je ambitieuze doelen nastreeft en er alles aan doet om deze te bereiken”, benadrukken de HERMA-directeuren. Tegen 2040 streeft HERMA naar netto nulemissie van gassen die het klimaat beïnvloeden. vooral als het gepaard gaat met een uitgesproken servicegerichtheid”, zegt dr. spatel. Om het portfolio als aanbieder van totaaloplossingen te completeren, zijn ook overnames op dit gebied denkbaar. HERMA beschouwt duurzaamheid in het hele bedrijf als een belangrijke motor voor groei – en een concurrentievoordeel – naast innovatie en digitalisering. “Iedereen die kan bewijzen dat hij duurzaam produceert, wordt wereldwijd steeds meer een gewilde leverancier van oplossingen. Het is niet alleen de moeite waard voor het klimaat, maar ook economisch als je ambitieuze doelen nastreeft en er alles aan doet om deze te bereiken”, benadrukken de HERMA-directeuren

Vorige artikelAmazon Business breidt uit, is Nederland aan de beurt?
Volgende artikel Lexmark introduceert nieuwe printers en mfp’s

Gerelateerde berichten

Econocom met nieuwe dienst om energietransities bedrijven te versnellen

Iconisch BIC® 4 Colors-balpen gaat met tijd mee

KBM Magazine
Meld je aan voor de KBM Nieuwsbrief!
Meld je aan voor de wekelijkse nieuwsbrief van KBM om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws.
Evenementen
Current Month
Over KBM
Over KBM

KBM is al meer dan honderd jaar het medium voor de branche in business supplies, - machines en kantoorinrichting. | KBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V.

Over KBM
  • Home
  • Over KBM
  • Contact
  • Algemene voorwaarden
  • Abonnement
  • Adverteren
Contact

Kerkenbos 1015L
6546 BB Nijmegen

024 34 54 150
kbm@magentacommunicatie.nl

© 2023 KBM is al meer dan honderd jaar het medium voor de branche in business supplies, - machines en kantoorinrichting. | KBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V.

marketing bureau yeps

Typ hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc Esc om te annuleren.

We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze site te bieden.

Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de instellingen .

X
KBM
Privacyoverzicht

Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.

Strikt noodzakelijke cookies

Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.

Cookies van derden

Deze site gebruikt Google Analytics & Google Tag Manager om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!