De omzet van HERMA steeg in 2022 met 19,2 procent tot 510,6 miljoen euro . Dit kwam met name door prijsstijgingen als gevolg van de soms drastisch gestegen grondstofprijzen.  “In 2023 willen we vooral door verkoopvolumes groeien”, benadrukken de HERMA-directeuren Sven Schneller  en Dr. Guido Spachtholz.  Met de strategie HERMA 2030 heeft het bedrijf nu de koers uitgezet voor groei op middellange en lange termijn.

Het boekjaar 2022 werd bij HERMA gekenmerkt door verdere drastische prijsstijgingen voor grondstoffen en opnieuw een moeilijke inkoopsituatie Zo steeg de prijs van pulp, een belangrijk uitgangsmateriaal voor de papierproductie, in Europa met gemiddeld 30 tot 40 procent . “Van onze kant waren we genoodzaakt om de prijzen van verschillende producten gedurende het jaar meerdere keren aan te passen en door te berekenen aan de klanten”, leggen Sven Schneller en Dr. Guido Spachtholz, de directeuren van het bedrijf dat gespecialiseerd is in verpakkingen en productetikettering.

Snelle stijging

Als gevolg van deze prijsspiraal steeg ook de omzet veel sneller dan gepland: een omzet van 510,6 miljoen euro betekent een stijging van 19,2 procent ten opzichte van vorig jaar (428,4 miljoen euro). “We hebben een inflatoire prijsontwikkeling doorgemaakt. Maar het verbergt ook een andere reden voor een uiterst uitdagende gang van zaken”, benadrukken de directeuren. Door een maandenlange staking bij een van ’s werelds grootste papierfabrikanten ontstonden er soms flinke vertragingen in de aanvoer van de belangrijke grondstof. “Dus moesten we herhaaldelijk prijsbesprekingen voeren met onze klanten, en soms ook praten over leveringsdata waar we geen controle over hadden. Beide hebben daarom in 2022 een aantal klantrelaties onder druk gezet. Maar we zijn er trots op dat onze teams met veel persoonlijke inzet veel onzekerheden hebben overwonnen en dat we, zij het met enige vertraging, lijmmateriaal, etiketten en etiketteermachines zijn blijven leveren. In onze branche was dat allerminst vanzelfsprekend. We hebben kunnen bewijzen dat je ook in moeilijke situaties op HERMA kunt vertrouwen.” Tegen de achtergrond van een uitdagende omgeving is het bedrijf tevreden met het resultaat.

Terwijl er in het eerste kwartaal van 2023 nog een duidelijke terughoudendheid van de kant van de klanten was vanwege goed gevulde magazijnen uit voorzorg, verwacht de HERMA-directie voor het lopende jaar een mid-single-digit omzetstijging. “We moeten deze groei weer vooral via verkoopvolumes realiseren.” Net als in 2022 wordt verwacht dat alle drie de bedrijfsonderdelen ook in het lopende boekjaar weer zullen bijdragen aan de groei. Het aantal medewerkers is in 2022 vrijwel constant gebleven, eind van het jaar 1.126 (vorig jaar: 1.124). Het exportaandeel nam toe tot 64,

Focus op capaciteitsuitbreiding en het aanboren van nieuwe markten

Ook de twee directeuren van HERMA zien het bedrijf op een duidelijke koers voor groei op middellange en lange termijn. De koers hiervoor is al gezet. In overeenstemming met de HERMA 2030-strategie, die vorig jaar werd aangenomen, wil het bedrijf zijn productiecapaciteit op het gebied van zelfklevende materialen de komende jaren uitbreiden – in Europa en ook in niet-Europese markten. Op het gebied van etiketten voor industriële klanten ziet HERMA goede vooruitzichten voor innovatieve etiketteringsoplossingen, waarvan sommige bij systeempartners worden gepromoot. Voor kantoor- en particuliere gebruikers van etiketten zullen steeds vaker digitale oplossingen worden toegevoegd. De divisie Labelling Machines wil verder groeipotentieel realiseren, met name in Noord-Amerika en Azië. “De Duitse machinebouw geniet daar nog steeds een uitstekende reputatie, vooral als het gepaard gaat met een uitgesproken servicegerichtheid”, zegt Dr. spatel. Om het portfolio als aanbieder van totaaloplossingen te completeren, zijn ook overnames op dit gebied denkbaar. HERMA beschouwt duurzaamheid in het hele bedrijf als een belangrijke motor voor groei – en een concurrentievoordeel – naast innovatie en digitalisering. “Iedereen die kan bewijzen dat hij duurzaam produceert, wordt wereldwijd steeds meer een gewilde leverancier van oplossingen. Het is niet alleen de moeite waard voor het klimaat, maar ook economisch als je ambitieuze doelen nastreeft en er alles aan doet om deze te bereiken”, benadrukken de HERMA-directeuren. Tegen 2040 streeft HERMA naar netto nulemissie van gassen die het klimaat beïnvloeden. vooral als het gepaard gaat met een uitgesproken servicegerichtheid”, zegt dr. spatel. Om het portfolio als aanbieder van totaaloplossingen te completeren, zijn ook overnames op dit gebied denkbaar. HERMA beschouwt duurzaamheid in het hele bedrijf als een belangrijke motor voor groei – en een concurrentievoordeel – naast innovatie en digitalisering. “Iedereen die kan bewijzen dat hij duurzaam produceert, wordt wereldwijd steeds meer een gewilde leverancier van oplossingen. Het is niet alleen de moeite waard voor het klimaat, maar ook economisch als je ambitieuze doelen nastreeft en er alles aan doet om deze te bereiken”, benadrukken de HERMA-directeuren

X