De Duitse detailhandelscoöperatie Soennecken kon het afgelopen boekjaar haar omzet met dubbele cijfers verhogen. De winsten zijn naar verluidt op het niveau van vorig jaar. De groei was met name te danken aan de stijgende omzet in het eerste half jaar. In de tweede helft steeg de omzet weliswaar ook, maar daalde het verkoopvolume.

Soennecken verwacht voor 2022 een totale omzet van 744 miljoen euro – en daarmee een omzetstijging van elf procent ten opzichte van het voorgaande jaar. Dr. Benedikt Erdmann, de CEO van Soennecken, bevestigde tegenover het Duitse vakplatform  usinessPartner PBS bevestigde, blijft Soennecken marktaandeel winnen en groeit het bedrijf verder dan de prijsverhoging. Ook nieuwe leden hebben bijgedragen tot de goede ontwikkeling.

Opvallend

Er waren opvallend goede verkoopcijfers op het gebied van kantoorbenodigdheden en kantoormeubilair. Alleen al voor kantoorbenodigdheden werd aan het eind van het jaar is er een omzetstijging van 16,9 procent ten opzichte van het voorgaande jaar.

De activiteiten op het gebied van kantoorbenodigdheden ontwikkelden zich nog beter met een verwachte stijging van 17,6 procent, hoewel de prijsstijging van de assortimentsgroepen papier en mappen de omzetgroei sterk heeft beïnvloed. Kantoortechnologie (+7,5 procent) en Nordanex (+5,8 procent) droegen ook bij tot de omzetstijging, hoewel leveringsproblemen de activiteiten vertraagden. “Het is opvallend dat de groei in onze groothandel vooral uit de eerste helft van het jaar komt”, voegt Erdmann toe.”In het laatste kwartaal van 2022, zegt hij, heb je alleen nominale groei, dus het verkochte volume daalde. Er is dus een merkbare daling van de vraag.”

Er zijn nieuwe ontwikkelingen in de verkoopkanalen: Terwijl de onlinehandel is ingestort, in sommige gevallen massaal (sommige klanten uit de sector schatten hun omzetdaling op Amazon bijvoorbeeld op 60 procent), ziet men tegelijkertijd een heropleving van de stationaire handel – vooral in kleine en middelgrote steden en in voorstedelijke locaties. “We zien grote kansen en groeipotentieel op het gebied van digitalisering en het nieuwe werken”, zegt Benedikt Erdmann. “Onze kantoorinrichters positioneren zich – steeds vaker ook met onze steun – als aanbieders van moderne werkomgevingen.”

X