KBM
  • Home
  • KBM
  • KBM België
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
  • Home
  • KBM
  • KBM België
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
Facebook Twitter LinkedIn
KBM
Facebook Twitter LinkedIn
  • Home
  • KBM
  • KBM België
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
KBM
Home»Inrichting»Duitse kantoormeubelindustrie groeit 3,7 procent
Inrichting

Duitse kantoormeubelindustrie groeit 3,7 procent

24 augustus 20235 Min leestijd
De kantoormeubelindustrie beleeft momenteel een veeleisende fase, gekenmerkt door een groot potentieel en diverse uitdagingen. Volgens onderzoek van deDuitse indusrie associatie IBA (Industrieverband Büro und Arbeidswelt) steeg de omzet uit de productie van kantoormeubilair in de eerste helft van het jaar met 3,7 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Ook de exportmarkt groeide met vier procent. Het exportaandeel bleef onveranderd ten opzichte van de eerste helft van 2022 op 26 procent.
Delen
Facebook Twitter LinkedIn Email WhatsApp

De kantoormeubelindustrie beleeft momenteel een veeleisende fase, gekenmerkt door een groot potentieel en diverse uitdagingen. Volgens onderzoek van de Duitse indusrie associatie IBA (Industrieverband Büro und Arbeidswelt) steeg de omzet uit de productie van kantoormeubilair in de eerste helft van het jaar met 3,7 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Ook de exportmarkt groeide met vier procent. Het exportaandeel bleef onveranderd ten opzichte van de eerste helft van 2022 op 26 procent.

Hoewel de vraag nog steeds positief was, is de omzet, rekening houdend met de algemene prijsontwikkeling, op zijn best vergelijkbaar met het niveau van vorig jaar. De noodzakelijke transformatie van de kantoren naar innovatie- en ontmoetingsplekken verloopt vanwege de algemene economische situatie trager dan verwacht. Desondanks maakte de vraag in de eerste helft van 2023 duidelijk naar welke diensten de komende jaren vraag zal bestaan.

Toekomstige werkvormen

Naast de moeilijke economische omstandigheden vergroot de overstap van face-to-face naar een hybride werkcultuur momenteel de aarzelende houding van veel besluitvormers. In een representatief forsa-onderzoek dat eind mei in opdracht van de IBA werd uitgevoerd, gaf 64 procent van de werknemers in Duitsland aan naast het kantoor minimaal één andere locatie voor hun werk te gebruiken en daarmee hybride te werken. Iedere tweede persoon meldt dat er inmiddels bindende eisen vanuit de werkgever hiervoor gelden. De meeste bedrijven en hun medewerkers experimenteren echter nog steeds met welke mix voor hen het beste werkt.

“Het staat nu buiten kijf dat een tekort aan geschoolde arbeidskrachten en de groeiende druk om te innoveren ertoe leiden dat bedrijven in alle sectoren van de economie hun kantoorinrichting aan de nieuwe eisen moeten aanpassen. Op dit moment overschaduwt de discussie over aanwezigheid en ruimtevereisten echter andere factoren van verandering, althans in de publieke perceptie”, legt Helmut Link, voorzitter van de IBA, uit over de situatie. Dat lijkt het geval te zijn in heel Europa en dus in de belangrijkste afnemerslanden voor kantoormeubilair gemaakt in Duitsland. De omzet van de kantoormeubelfabrikanten ontwikkelde zich vrijwel identiek met een stijging van 3,6 procent in Duitsland en vier procent in de export. Het exportaandeel bleef onveranderd ten opzichte van de eerste helft van 2022 op 26 procent.

Holistische service en slimme technologieën

De transformatie van de arbeidswereld kan echter niet slagen zonder de werkomgeving aan te passen. Om ervoor te zorgen dat de kantoren zich kunnen ontwikkelen tot plekken van ontmoeting, gezamenlijk leren en innovatie, moeten de ruimtes voor teamwerk en professionele, maar ook informele uitwisseling worden uitgebreid. Tegelijkertijd zijn de verwachtingen van medewerkers ten aanzien van persoonlijk welzijn in een aantrekkelijke omgeving aanzienlijk toegenomen. Als gevolg daarvan werd vooral in de loop van het eerste halfjaar geïnvesteerd in dringend noodzakelijke structurele aanpassingen. Met een stijging van 6,5 procent had dit een positieve invloed op de vraag naar tafels, kastmeubels en scheidingswanden. De aanschaf van draaistoelen werd daarentegen op veel plekken opnieuw uitgesteld, zowel op kantoor als in het thuiskantoor.

De omzet uit diensten en digitale hulpmiddelen is niet opgenomen in de IBA-statistieken. Juist hier hebben de kantoormeubelfabrikanten kennelijk kunnen profiteren van de investeringen die ze de afgelopen jaren hebben gedaan. De sector biedt, deels uitbesteed aan eigen servicebedrijven, niet alleen plannings- en adviesdiensten, maar ook tools voor kamerboeking en gebruiksanalyse, samen met de bijbehorende diensten. Volgens Link is de belangstelling ervoor de afgelopen maanden flink toegenomen. “Met deze diensten verlaten we net de niche. Boekings- en analysetools zijn een belangrijk hulpmiddel voor het organiseren van hybride werk, vooral in grotere bedrijven. Als ze correct worden gebruikt, bieden ze echter ook een kans voor middelgrote bedrijven om ruimteoptimalisatie en werknemersfocus te verzoenen.”

Hogere kwaliteit en meer duurzaamheid

Ook de kantoormeubelbranche vertrouwt op service als het om duurzaamheid gaat. Hier zijn de bestaande reparatiediensten uitgebreid tot uitgebreide renovatieaanbiedingen. Dit betekent dat producten volledig kunnen worden herzien en langer of zelfs meerdere keren kunnen worden gebruikt. Volgens de IBA wordt deze mogelijkheid slechts door enkele klanten gebruikt. Voor de meeste bedrijven is het belangrijker om bij de aanschaf aandacht te besteden aan duurzaamheid en een lange levensduur. “We ervaren een trend die vergelijkbaar is met die in de vastgoedsector. Wat telt is niet langer het aantal vierkante meters of het aantal werkplekken, maar de hoge kwaliteit en duurzaamheid van het materieel. Alleen zo kunnen de nieuwe doelen worden bereikt en jonge professionals worden geworven”, zegt Link.

Voor de kantoormeubelfabrikanten in Duitsland is dit een goed uitgangspunt voor een merkbare toename van de vraag op de middellange termijn. Voor de tweede helft van het jaar verwacht IBA echter dat de vraag zijwaarts zal blijven bewegen. De komende maanden zullen veel bedrijven, ondanks de onzekere randvoorwaarden, eerst hun kantoren opnieuw moeten inrichten en de eerste veranderingen moeten initiëren. De nieuwe generatie kantoormeubilair kan hierbij behulpzaam zijn. De producten die de afgelopen vijf tot zes jaar zijn ontwikkeld, kunnen flexibeler worden gewijzigd en gebruikt dan de faciliteiten uit het verleden. Ondersteund door de nieuwe analysetools kunnen bedrijven de werkomgeving stapsgewijs aanpassen aan veranderd gebruik en nieuwe eisen.

Vorige artikelNovaka Academy breidt aantal fysieke trainingen fors uit
Volgende artikel Branche-icoon Harry Lammers overleden

Gerelateerde berichten

Ahrend boekt duurzame vooruitgang ondanks omzetdaling inrichting kantoor

Ahrend boekt duurzame vooruitgang ondanks omzetdaling

ComfortRead van BakkerElkhuizen vergroot leescomfort en werkplezier

ComfortRead van BakkerElkhuizen vergroot leescomfort en werkplezier

KBM Magazine
KBM 2025-02
Meld je aan voor de KBM Nieuwsbrief!
Meld je aan voor de wekelijkse nieuwsbrief van KBM om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws.
Evenementen

Aankomende evenementen

mei 21
10:30 - 17:00

ALV Novaka

jun 3
3 juni - 5 juni

Vakbeurs facilitair & gebouwbeheer 2025

jun 12
15:00 - 22:00

Bosta ledenvergadering

jun 19
Gehele dag

Officers world – Ledenvergadering en informatieve bijeenkomst

aug 27
08:00 - 17:00

CFPB Jaarcongres 2025

sep 18
15:00 - 22:00

Bosta ledenvergadering

Bekijk kalender
Over KBM
Over KBM

KBM is al meer dan honderd jaar het medium voor de branche in business supplies, - machines en kantoorinrichting. | KBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V.

Over KBM
  • Home
  • Over KBM
  • Adverteren
  • Abonnement
  • Contact
  • Algemene voorwaarden
Contact

Schoolstraat 61
6512 JC Nijmegen

024 34 54 150
kbm@magentacommunicatie.nl

© 2025 KBM is al meer dan honderd jaar het medium voor de branche in business supplies, - machines en kantoorinrichting. | KBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V.

marketing bureau yeps

Typ hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc Esc om te annuleren.

We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze site te bieden.

Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de .

X
KBM
Privacyoverzicht

Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.

Strikt noodzakelijke cookies

Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.

Cookies van derden

Deze site gebruikt Google Analytics & Google Tag Manager om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!