De Duitse kantoorboekhandel heeft al jaren last van dalende verkopen. Van 2012 tot 2022 is het marktvolume met bijna 22 procent gedaald, zo blijkt uit een resultaat van het actuele “Industry REPORT Paper, Office Supplies and Stationery 2023” van Marketmedia24 uit Keulen. De studie laat echter ook positieve signalen zien: de door de pandemie veroorzaakte omzetverliezen zijn het afgelopen jaar niet alleen afgenomen, maar in sommige gevallen ook weer positief geworden.
En hoewel de algemene omstandigheden crisisgedreven blijven, heeft Volker Jungeblut, directeur van de Duitse Novaka, de Vereniging van de kantoorboekhandel, er vertrouwen in “dat 2023 een goed jaar voor de sector kan worden als we erin slagen de inflatie af te remmen”. Een hoop die wordt onderstreept door het best case scenario van de Marktetmedia-experts uit Keulen. Volgens dit scenario kan de verkoop van schrijfwaren tegen 2030 stijgen tot bijna 12,4 miljard euro. Hoewel ze dan 15 procent onder het jaar voor Corona (2019) zullen liggen, zullen ze nog altijd ruim 6 procent hoger liggen dan nu.

Papier belangrijkst

De papiermarkt is in Duitsland goed voor iets meer dan twee derde van de verkoop van papier en papierwaren. Vergeleken met de economie als geheel heeft deze markt het door de jaren heen veel slechter gedaan en tijdens de pandemie zelfs een zware inzinking gekend met min 24,2 procent. Maar er zijn eerste tekenen van herstel: Dat blijkt uit de huidige marktonderzoeken van Marketmedia24 en uit de eerste verkoopverslagen van de kantoorboekhandel. Een trend die ook wordt bevestigd in een exclusief representatief online onderzoek onder consumenten. Volgens dit onderzoek zegt 50,6 procent van de ondervraagden in heel Duitsland “af en toe” papier te kopen en nog eens 15,4 procent “vaak”. Kantoor- en schoolbenodigdheden staan “vaak” op het boodschappenlijstje van 19 procent van de consumenten en schrijfwaren voor een kwart.
” High-res Download Persgrafiek “PBS Inkoopkompas 2023” [JPG]
Duurzaamheid wordt genoemd als belangrijkste aankoopcriterium voor schrijfwaren. De onderzoeksresultaten geven verdere strategische aanwijzingen voor de vragen over de bekendste merken, de herkomst van de producten, de verkoopprijs en de beschikbaarheid van de goederen.

Kantoorvakhandel onmisbaar

Onder de distributiekanalen is de speciaalhandel voor kantoorbenodigdheden onmisbaar vanuit het oogpunt van de merkenindustrie. Ten eerste kopen de mensen hier niet alleen naar behoefte, maar de merken kunnen zich hier ook met een bijzondere aanwezigheid onderscheiden. En ook gezien door de ogen van de Duitse consument speelt de vakhandel de hoofdrol, zoals uit de huidige onderzoeksresultaten blijkt: Zowel voor papier (50,5 procent van de vermeldingen), kantoor- en schoolartikelen (62,4 procent) en schrijfwaren (60,8 procent) als voor bijna alle 18 onderzochte doelgroepen. In termen van marktbelang heeft deze winkelformule sinds 2012 4,3 procentpunten van haar marktaandeel verloren, maar recentelijk (2022 ten opzichte van 2021) wisten de kantoorvakhandelaren een omzetstijging van 2,1 procent te realiseren. Daarmee is de vakhandel de enige handelsformule onder de concurrentie die vorig jaar een positief boekjaar kon rapporteren.

Kleiner aandeel

Marketmedia24 is echter voorzichtig over de ontwikkeling van de kantoorboekhandels op de langere termijn. Zelfs in het beste scenario zal het marktaandeel tegen 2030 dalen. Met ongeveer 3 miljard euro ligt de omzet dan bijna 30 procent lager dan in het beste jaar tot nu toe, 2019.
“High-res download persgrafiek “PBS-omzet tot het jaar 2030” [JPG]. https://www.marketmedia24.de/images/Presse/2023/Pressegrafik_2023_PBS-Vertrieb_bis_2030.jpg
Het consumentenonderzoek wijst op nieuwe tijden voor de communicatiekanalen en reclamemaatregelen van de branche. Zo vindt 58,2 van de deelnemers aan de enquête gedrukte brochures zeer belangrijk of belangrijk, terwijl sociale mediakanalen voor een grote meerderheid onderaan staan. Ook voor jongeren (tot 24 jaar) zijn reclamefolders belangrijke informatiebronnen, maar 46,8 procent van deze doelgroep vindt bijvoorbeeld TikTok nog steeds een zeer belangrijk of belangrijk informatiemiddel. Maar nog belangrijker voor hen zijn de ervaringen en aanbevelingen van vrienden, familie en collega’s.
Het nieuwe “Branchen-REPORT Papier, Bürobedarf und Schreibwaren 2023” biedt exclusieve resultaten van representatief consumentenonderzoek in Duitsland over de onderwerpen aankoopfrequentie, aankoopcriteria, merkbekendheid en keuze van het winkelkanaal, alsmede gefundeerd toekomstonderzoek tot het jaar 2030. De studie omvat 78 pagina’s met 46 grafieken en is voor 1.050,00 euro plus btw verkrijgbaar via https://www.marketmedia24.de/shop/buerowirtschaft.php.
X