Zoek
Sluit dit zoekvak.
Zoek
Sluit dit zoekvak.

Toen dik twee jaar geleden de coronacrisis begon, dacht ik dat ons mooie duurzaamheidsstreven als eerste in de ijskast zou worden gezet. Ik had al eerder gezien dat de gedachte aan een beter milieu heel snel achter de horizon verdwijnt als het economisch wat tegenzit.  

Maar tot mijn verbazing bleef de aandacht voor het milieu bestaan. Sterker nog, de economie had in grote lijnen vooralsnog weinig last van de pandemie en de aandacht voor het verduurzamen van de maatschappij nam alleen maar toe. Reden voor ons om vorig jaar de Sustainable Products Award toe te voegen als categorie in onze jaarlijkse BOP Awards. En met veel succes, want het was de categorie met één van de meeste inschrijvingen.  

In coronatijd was de aandacht voor het milieu deels te verklaren doordat velen onder ons tijdelijk back to basic gingen. Thuiswerken, niet meer in de file staan en veel autokilometers maken, weer eens de natuur in, genieten van een strakblauwe lucht zonder condens strepen van overvliegende straalvliegtuigen. Kort door de bocht; veel van onze medelanders werden wat meer zen en vonden het milieu en de aandacht ervoor nog belangrijker dan daarvoor. 

De pandemie is nog niet achter de rug of de volgende crisis dringt zich alweer aan. In de vorm van een brute oorlog in de Oekraïne, twee landsgrenzen van ons verwijderd. Een oorlog die ons niet alleen shockeert, maar die ook leidt tot schaarste van grondstoffen, oplopende transportkosten en oplopende kosten voor energie. Nu zijn het ineens heel praktische zaken die leiden tot weer een boost in de aandacht voor milieu, duurzaamheid en energiebesparing.  

Al met al is het mooi om te zien dat de aandacht voor en de aanpak van de milieuproblematiek niet alleen bij de meeste mensen, maar ook bij de meeste bedrijven tot norm is verheven. In deze KBM ons eerste dossier duurzaamheid, waarin we een aantal voorbeelden hebben van ondernemingen uit onze sector die duidelijk laten zien zich op alle fronten bewust te zijn van hun maatschappelijke verantwoordelijkheid. Duurzaamheid in de producten, in de productieprocessen, in de distributie én binnen hun rol in de wereld.  

Het is goed om te zien dat duurzaamheid een norm is en normaal aan het worden is. We zijn er nog niet, zo blijkt wel, maar de aandacht voor duurzaamheid is nu écht duurzaam en oprecht.

Joost Heessels

X