Wakuli, dat sinds 2019 online koffie verkoopt op abonnementsbasis, opende dinsdag zijn eerste koffiezaak aan de Linnaeusstraat in Amsterdam-Oost. Wakuli heeft de ambitie om de komende jaren in meerdere steden zaken te openen. Wakuli levert sinds 2019 online koffiebonen en ācups op abonnementsbasis. Klanten krijgen wekelijks of maandelijks een zakje bonen of cups in de brievenbus. Komende zaterdag, op Internationale Dag van de Koffie, is de eerste kop koffie in de winkel gratis.
De snelgroeiende onderneming van oprichters Yorick Bruins en Lukas Grosfeld, maakt daarmee de eerste stap naar offline retail. Vanuit de wens alle koffieliefhebbers de echte smaak van koffie te laten ontdekken wil het ambitieuze bedrijf ook in het straatbeeld aanwezig zijn.
Wat een mijlpaal: vanmorgen hebben we deuren geopend van onze allereerste koffiezaak. In een prachtig hoekpand aan de Linnaeusstraat, vind je nu een heuse freakin’ Wakuli specialty coffee bar. Potverdorie, wat zijn we trots. We hebben extreem veel zin om hier mensen kennis te laten met echte koffie, zoals koffie moet smaken. Supervers, lichter gebrand, met bonen van de hoogste kwaliteit als basisā, aldus de oprichters.
Goedkoop en duurzaam
Een betaalbare prijs en low-key aanpak is voor deze zaak het onderscheidende vermogen tussen het ruime stadse koffie-aanbod. Grosfeld: āWe bieden topkwaliteit koffie tegen gemiddeld meer dan 20 procent goedkopere prijzen dan die van de grotere koffieketensā.
Grosfeld: āWe kopen zelf in en branden zelf en zijn daarom gemiddeld meer dan 20 procent goedkoper dan ketens als Starbucks. Bij hen betaal je bijvoorbeeld voor een espresso ā¬2,80, bij ons ā¬1,70. Ook rekenen we niets extraās voor plantaardige melk.ā
Specialty koffie stimuleren
Wakuli is een Nederlands bedrijf dat consumenten in Europa via online verkoop āspecialty coffeeā biedt. De koffiebonen worden direct ingekocht bij kleinschalige boeren in vijftien verschillende landen en worden duurzaam gebrand. Omdat de koffieboeren een marktconforme prijs ontvangen voor hun bonen, draagt Wakuli ook bij aan de verbetering van de levensomstandigheden van de boeren en hun families.
De markt voor specialty koffie groeit in Europa met zoān 9% per jaar ten opzichte van 4% groei voor de koffiemarkt als geheel. Wakuli hoopt om de specialty koffie de standaard (voor thuis) te maken en daardoor de markt voor kleinschalige koffieboeren te vergroten. Op die manier zouden zij een sterkere positie ten opzichte van de grote spelers moeten krijgen op de internationale koffiemarkt. Dat draagt volgens Wakuli structureel bij aan inkomensverbetering en ontwikkeling.
Financiƫle injectie
Onlangs maakte het ABN AMRO Sustainable Impact Fund bekend dat het een belang heeft ingenomen in het duurzame koffiemerk. Hanna Zwietering, Senior Investment Manager van ABN AMRO SIF, noemt Wakuli een succesvol bedrijf dat razendsnel groeit en toe is aan de volgende fase. āWe dagen met onze investering en expertise graag bij aan het benutten van de groeikansen. Wakuli is bovendien een zeer interessante impact onderneming, die direct bijdraagt aan de verbetering van levensomstandigheden van boeren en aan verandering van de waardeketen, nodig voor een transitie naar een duurzamere en socialere economie.ā
Naast het duurzame investeringsfonds van ABN AMRO hebben ook enkele bestaande aandeelhouders in de nieuwe kapitaalronde een (extra) investering gedaan. Het koffiebedrijf is voornemens om de nieuwe kapitaalinjectie in te zetten voor productinnovatie en uitbreiding van zijn distributienetwerk in Nederland en andere Europese landen zoals Duitsland en Belgiƫ.
Toegankelijke kwaliteit
De sleutel tot verandering van de koffiemarkt ligt volgens Wakuli in specialty coffee uit het niche hoekje halen. Door deze kwalitatieve koffie toegankelijk te maken, wil Wakuli mensen laten overstappen op koffie die beter smaakt en beter is voor de koffieboer. Naast een door heel Nederland beschikbaar koffie-abonnement betekent dit nu ook Wakuli koffie voor onderweg. Oprichter Lukas Grosfeld: āSpecialty coffee is nu een exclusieve markt voor een groepje kenners. Koffieboeren hebben er niets aan als dit een niche blijft, dus willen we deze wereld opengooien door specialty coffee super toegankelijk te maken.ā Wakuli kiest daarom voor toegankelijke smaken, geeft klanten uitleg en tips en biedt hoge kwaliteit voor een betaalbare prijs.