Al langere tijd speelt binnen de branche de wens om te komen tot een online learning platform. De komst van corona heeft die behoefte alleen maar versterkt. Als ooit de tijd rijp is om kennis online aan te bieden dan is het nu! Achter de schermen werkt Novaka al enige tijd aan de ontwikkeling van dit platform binnen de Novaka Academy. KBM ging in gesprek met de drijvende kracht hierachter, Lieke Vogels.

Lieke Vogels is razend enthousiast als ze vertelt over de voortgang van het project. “We hebben nu een demoversie klaar, waarmee al echt gewerkt kan worden en daarmee kunnen we de markt op en leveranciers en vakhandels en hun personeel enthousiasmeren, vertelt ze. “Afgelopen jaar is binnen Novaka keihard gewerkt aan een plan om de Novaka Academy uit te breiden met een online kennisplatform. Voor dit plan hadden we in eerste instantie, samen met een samenwerkingsverband van 25 ondernemers, een subsidie aangevraagd bij de overheid. Helaas is deze subsidie door een enorme overvraag niet in behandeling genomen.. Novaka heeft toen zelfstandig een subsidie aangevraagd bij de Stichting Werknemersbelangen en deze is vervolgens wél toegekend.”

“De lessen worden ook voorzien van beeldmateriaal, om het geheel aantrekkelijker te maken en veelal ook om kennis te verduidelijken”

De basis

Toen vervolgens de stichting Stivako ook een financiële bijdrage wilde leveren, stond het sein voor de ontwikkeling van het platform op groen. Stivako is een door Novaka in stand gehouden stichting die alle opleidingsactiviteiten financieel ondersteund. Zo kon Novaka begin dit jaar, samen met de ervaren bouwer van e-learning platforms Bespeak, beginnen met de bouw van het online platform. Vogels: “ In eerste instantie hebben we gekozen voor het bouwen van de technische basisfunctionaliteit en het ontwikkelen van 3 inhoudelijke boxen over respectievelijk papermanagement, documentmanagement en kantoorinrichting.

Inhoudelijk

Een team van inhoudsdeskundigen uit de branche vanuit Quantore, New Office Centre, Office Depot, VWS Staples en GZ office experience hebben zich vanaf de start actief ingezet om de inhoud van het platform zo goed mogelijk vorm te geven. Zij hebben zich eerst gebogen over de taxonomie, dat wil zeggen samen met onderwijskundigen bepaald wat iemand die een les gaat volgen moet weten en leren oftewel kunnen en kennen van het specifieke onderwerp. Deze taxonomie is begin maart goedgekeurd door de stuurgroep binnen Novaka. Daarna zijn de onderwijskundige ontwerpers binnen Bespeak de lessen gaan ontwikkelen en hebben steeds contact gehouden met de inhoudsdeskundigen . Binnen de e- learning wordt gebruik gemaakt van diverse didactische werkvormen, zoals lesinstructie, een case, een toets en factcards. Op dit moment zijn er drie boxen ontwikkeld en opgeleverd.

Media en beeld

Belangrijk is dat de lessen aantrekkelijk zijn voor de cursisten, benadrukt de directeur van Novaka: “De lessen worden ook voorzien van beeldmateriaal, om het geheel aantrekkelijker te maken en veelal ook om kennis te verduidelijken. Een plaatje zegt tenslotte meer dan duizend woorden. Wij hebben hiervoor zoveel mogelijk gebruik gemaakt van bestaand en neutraal beeldmateriaal, maar zijn zeker ook geholpen door enkele leveranciers en met name door onze partners waarvoor veel dank!” Daarnaast wordt iedere inhoudelijke box verrijkt met instructiefilms, die de overdracht van kennis dynamisch maken. De films zijn recent opgenomen op de locatie van een aantal van onze leden waar medewerkers de acteursrol hebben aangenomen en uitleg geven over de werking van producten. Ook zij zijn een geweldige hulp in dit project”, benadrukt Vogels.

Vervolg

Nu de basisversie van het platform is opgeleverd, kan Novaka het laten zien aan de leden en aan leveranciers en hen informeren en enthousiasmeren, met de bedoeling om deel te nemen aan het platform en te participeren. Een communicatiecampagne moet dat verder concretiseren. Lieke Vogels tot slot:” Het mini platform van Novaka Academy wat er nu gebouwd is van hoge kwaliteit en is daarover erg te spreken. Wij verwachten het in mei en juni onder de aandacht van de leden en de leveranciers te kunnen brengen.” De “demo” laat al goed de mogelijkheden voor deelnemers zien en hoe de interactieve lessen zijn ingericht en opgebouwd. Voor leveranciers is dit platform, wat op dit moment voornamelijk bestaat uit generieke kennis met name in teressant om specifieke kennis toe te voegen. De content in tekst en beeld, die leveranciers inbrengen zal omgezet worden in onderwijskundig materiaal en diverse werkvormen, die de lessen verrijken. Voor de goede orde, het platform is geen online verkoop kanaal, maar heeft uiteindelijk wel het doel om met beter opgeleide medewerkers de verkoop te stimuleren.

X