Edding is begaan met de toekomst van onze planeet. Het bedrijfsleven kan hierbij een belangrijke rol spelen. Edding wil dan ook graag verantwoordelijkheid nemen om een steentje bij te dragen aan een groenere wereld. Om dat te realiseren is een andere visie op productie en business vereist. Edding zet een eerste, forse stap met de verduurzaming van het hele assortiment. Als eerste was de iconische Edding 3000 aan de beurt, die succesvol is omgezet in gerecycled aluminium.
Edding stapt voor de productie van zijn permanent markers over van conventioneel op gerecycled aluminium. De afgelopen tijd heeft de fabrikant aanzienlijke vooruitgang geboekt in zijn streven om alternatieve materialen in het productieproces te introduceren. Edding is met recht trots op de ingeslagen weg naar ecologische en sociale duurzaamheid. ‘Eén van onze grootste successen is dat we erin geslaagd zijn om het productieproces van onze bekendste Edding, de Edding 3000 markers in de meest verkochte kleuren om te zetten naar 100% Post-Consumer-Recycled Aluminium (PCR)’, zegt de fabrikant. Dit heeft positieve gevolgen voor het milieu. ‘Door gerecycled materiaal te gebruiken, verminderen we het verbruik van natuurlijke hulpbronnen aanzienlijk en verlagen we de CO2-uitstoot. Vergeleken met nieuw aluminium bespaart de inzet van PCR-aluminium ongeveer 92% CO2-uitstoot bij de productie van de barrel.’
Grote uitdaging
Natuurlijk verliep deze overgang niet zonder slag of stoot. Er ging eerst een intensieve fase van uitgebreid onderzoek en ontwikkeling aan vooraf om het juiste materiaal te vinden voor Edding’s markerproductie en een consistente levering te waarborgen. Hierbij was het specifieke materiaal dat Edding toepast, een grote uitdaging. “De aluminium omhulsels van onze markers zijn namelijk ongelooflijk dunwandig en worden vervaardigd door middel van koud vervormen. Bovendien is recycled aluminium meestal niet geschikt voor de productie van dergelijke ranke voorwerpen.” Het nam in totaal ongeveer twee jaar in beslag
alvorens Edding, samen met leverancier Linhardt, de voorwaarden had gecreëerd voor deze belangrijke omslag. Aluminium is een veelzijdig en waardevol materiaal, maar de productie is complex. Het proces is energie-intensief en veroorzaakt gevaarlijke afvalproducten, onder meer rode modder, die het milieu vervuilen. ‘We vonden uiteindelijk de oplossing in de toepassing van PCR-aluminium van oude hoogspanningskabels en drukplaten. Hierdoor kunnen we nu een hoge materiaalzuiverheid garanderen voor de kwaliteit van het eindproduct. Bovendien maken we een grote sprong in de richting van duurzaamheid.’ Ondanks het ingewikkelde productieproces heeft aluminium het imago van wegwerpmateriaal. Overschakelen op gerecyclede aluminium producten is niet alleen een duurzame bijdrage aan het milieu, maar het heeft ook veel voordelen voor je eigen onderneming, meent Edding.
‘Vergeleken met nieuw aluminium bespaart de inzet van PCR-aluminium ongeveer 92% CO2 uitstoot bij de productie van de barrel’
Pionier
De transitie van de originele naar deze verbeterde, duurzamere versie zal geleidelijk verlopen. Dit jaar zijn de zwarte, blauwe, rode en groene permanent markers aan de beurt. Twaalf producten gaan de komende tijd over naar PCR-aluminium, goed voor 237 SKU’s. De markers krijgen geen nieuwe EAN-code en zijn te herkennen aan het groene logootje op de barrel. Edding heeft bewust zijn best verkochte product aangewezen als pionier in dit proces, want zo veel mogelijk klanten moeten kunnen profiteren van de voordelen van gerecycled aluminium. De verwachting is dat eind dit jaar het gros van de producten geproduceerd zal zijn met behulp van PCR-aluminium. Voordat de nieuwe producten in de handel worden gebracht, wil Edding eerst de bestaande voorraden zoveel mogelijk wegwerken. Dit om ongewenste milieueffecten te voorkomen.
Koploper
De Duitse specialist in markers en stiften is enthousiast over deze vooruitgang. Dit wordt vervolgd met een verdere zoektocht naar (andere) innovatieve oplossingen voor een duurzamere wereld. Edding gelooft naar eigen zeggen meer dan ooit dat het haar missie is om te bewijzen dat elk bedrijf een verschil kan maken. “We willen ons eind volgend jaar transformeren van een winstgevend (profit-orientated) naar een doelgericht bedrijf (purpose-orientated, of ‘profit-for’).” Edding wenst zich te profileren als een koploper, die nog steeds winstgevend is, maar met een sterke focus op ecologische en sociale duurzaamheid. En daarmee zijn ze op de goede weg.
Lees ook: Eric Sevriens (edding): “Als organisatie willen we meer teruggeven aan de maatschappij dan we nemen”