Voor één op de vijf (21%) Nederlanders vormt een ongezond binnenklimaat op de werkvloer een reden om naar een andere baan op zoek te gaan. Dit blijkt uit onderzoek onder 1000 Nederlandse consumenten in opdracht van Gezond Binnen, het Nederlands kennisinstituut voor binnenklimaat.
Momenteel ondervindt maar liefst 39 procent van de Nederlanders klachten zoals hoofdpijn, huiduitslag of allergieën op hun huidige werkplek, die zij toeschrijven aan de slechte kwaliteit van het binnenklimaat. Met name jongere generaties uiten zorgen over het binnenklimaat op hun werkplek. Meer dan de helft (58%) van degenen die klachten ervaren, behoort tot de leeftijdsgroep van 18 tot 34 jaar. Daarentegen ervaart slechts negentien procent van de mensen in de leeftijdsgroep van 55-plus deze klachten of wijdt deze aan het binnenklimaat.
Het binnenklimaat op de werkplek kan volgens veel Nederlanders een stuk beter. Naast eerdergenoemde klachten voldoen ook andere factoren die van invloed zijn op het binnenklimaat niet aan de verwachtingen. Zo vindt een kwart (26%) het vaak te warm en is vijftien procent niet tevreden met de verlichting. Ook klaagt één op de vijf (20%) over te droge of juist te vochtige lucht en ervaart achttien procent geluidsoverlast. Deze klachten worden niet altijd door werkgevers opgemerkt of erkend. Zeventien procent geeft aan dat er bij hen op de werkvloer helemaal geen aandacht is voor een gezond binnenklimaat.
Remi Hompe, voorzitter van Gezond Binnen: “De impact van een ongezond binnenklimaat op de werkplek mag niet worden onderschat. De kwaliteit van binnenlucht in kantoorgebouwen heeft een directe impact op zowel de productiviteit als het ziekteverzuim van werknemers. Dit is al door diverse onderzoeken en studies aangetoond. Ons onderzoek laat nu zien dat een verontrustend aantal Nederlanders symptomen ervaart die mogelijk gerelateerd zijn aan een slecht binnenklimaat op hun werkplek. Deze cijfers benadrukken de noodzaak voor werkgevers om serieus aandacht te besteden aan de kwaliteit van het binnenklimaat, niet alleen om werknemers te behouden, maar ook voor hun welzijn en productiviteit. Werkgevers kunnen het binnenklimaat verbeteren door te investeren in goede ventilatie, temperatuurregulatie en natuurlijk licht. Daarnaast kan het gebruik van luchtkwaliteitsmeters helpen om een beter inzicht te krijgen in de kwaliteit van het binnenklimaat, zodat gerichte acties kunnen worden ondernomen.”
Dit onderzoek is in opdracht van Gezond Binnen, het Nederlands kennisinstituut voor binnenklimaat met een goede doelenstatus, uitgevoerd door Markteffect onder duizend Nederlandse consumenten van 18 jaar en ouder om in kaart te brengen in hoeverre Nederlanders bezig zijn met het creëren van een gezond binnenklimaat. Kennispartijen en partners van Gezond Binnen (TNO, Modint, Versuni, het Longfonds, Heijmans, ISIAQ, Velux en Nationale-Nederlanden) zijn tevens betrokken geweest bij de totstandkoming van het onderzoek.