SPOT ON RETAIL, de opvolger van Spotlight, staat al goed in de steigers. De eerste editie van het nieuwe event – van 15 tot en met 17 september 2024 – is veelbelovend met meer exposanten, een verwachte stijging van het bezoekersaantal, meer vertegenwoordigde brancheorganisaties en een uitgebreider nevenprogramma. Zo wil SPOT ON RETAIL doorgroeien naar een complete vakbeurs voor de retailondernemer. Organisator Bas de Bruin schetst de achtergrond van deze ambitie.
Zoals bekend hebben NSO Retail (brancheorganisatie voor ondernemers met een tabak(speciaal) zaak of gemakswinkel) en Spotlight Events de handen ineen geslagen en hebben een nieuw vakevent voor de non food retail gelanceerd: SPOT ON RETAIL. Dit nieuwe vakevent is de opvolger van Spotlight, dat al een aantal jaren plaatsvond in Autotron Rosmalen. Met de introductie van deze samenwerking in het nieuwe event zal de naam Spotlight verdwijnen, terwijl de formule blijft bestaan en in het nieuwe concept wordt geïntegreerd.
Completer platform
Met de geboorte van SPOT ON RETAIL krijgen deelnemende exposanten de mogelijkheid om een nog bredere doelgroep aan te spreken. SPOT ON RETAIL biedt namelijk een enorme meerwaarde met de toevoeging van brancheverenigingen (waaronder Novaka, Vakcentrum en Boekbond), winkelformules als Audax Retail (Bruna en Readshop, Convenience Concept (CIGO, Giftclub, Spot, Smaakgilde), Primera en Libris BLZ. Zo ontstaat er een completer platform waar nog meer retailondernemers kunnen samenkomen om relaties te ontmoeten, informatie en kennis op te halen, inspiratie op te doen en producten in te kopen.
SPOT ON RETAIL is dan ook de vakbeurs voor retailondernemers en voor alle belanghebbenden (leveranciers, ondernemers, winkelformules, brancheverenigingen, media) die een assortiment vertegenwoordigen bestaande uit boeken, tijdschriften, wenskaarten, cadeaukaarten, kantoorartikelen, gifts, speelgoed, post- en gelddiensten, stationery en feestartikelen. De beurs vindt twee keer per jaar plaats in maart en in september. ‘Elke najaarseditie komt er een tabaksevenement bij SPOT ON RETAIL in een aparte hal, die alleen toegankelijk is voor tabaksverkopende winkels. Daarnaast mogen ze de andere twee hallen bezoeken waar de non-foodleveranciers zijn vertegenwoordigd. Deze retailondernemers zijn ook op zoek naar verbreding van hun assortiment, nu de verkoop van rookwaren de komende jaren nog meer wordt gereguleerd, vertelt Bas de Bruin.
Toekomstige samenwerking
Tijdens de voorjaarseditie komt er geen hal voorrookwaren, maar blijft NSO Retail betrokken bij de organisatie. ‘Wij kunnen dan samen wat betreft het inhoudelijke programma stappen maken. Op het gebied van communicatie is NSO Retail dan ook helemaal aangesloten bij de voorjaars SPOT ON RETAIL. Door de verticale samenwerking met de al benoemde brancheorganisaties, winkelformules en vakmedia willen we hun leden, lezers en relaties een platform faciliteren waar zij deze in een gemoedelijke omgeving kunnen ontmoeten en hen kunnen informeren over markt- en brancheontwikkelingen. Die samenwerking is de komende editie terug te zien in een gezamenlijke stand waarin zij deelnemen: SPOT ON CAFÉ. Die samenwerking is mooi om te zien en belangrijk omdat dat niet alleen maakt dat dit een vakbeurs voor ondernemers wordt, maar ook de non-food retail als sector vorm geeft’, aldus de Bruin.
Daarnaast blijft De Bruin kijken naar de mogelijkheden voor andere toekomstige samenwerkingen met concepten en formules. ‘We nodigen alle partijen die actief zijn in de genoemde segmenten uit om te komen kijken en praten wat de mogelijkheden zijn rondom SPOT ON RETAIL. Zo is er de mogelijkheid om hier leveranciersdagen, relatie-evenementen, ledenvergaderingen, uitgeversbeurzen of zelfs een eigen SPOT ON vakbeurs te organiseren of door ons te laten faciliteren. Het Autotron biedt daartoe op de ring waar ook verschillende zalen en cateringmogelijkheden zijn, verschillende mogelijkheden. Zo organiseert NSO Retail niet alleen hun eigen vakbeurs voor de tabakretailers, maar ook op maandag een relatiedag.
‘Zodoende kun je wat strepen in het aantal evenementen dat wordt georganiseerd. Voor leveranciers en retailers is het superfijn dat ze in het najaar niet naar twee beurzen hoeven maar op SPOT ON RETAIL terecht kunnen. Onze insteek is dat we andere branches graag willen betrekken bij onze vakbeurs, waarbij ik voor de voorjaarseditie kansen zie om verder te groeien in het aanbod van kantoorartikelen.’
Nagenoeg uitverkocht
De Bruin laat weten dat de aankomende editie van SPOT ON RETAIL al bijna is uitverkocht. ‘We zijn aan het kijken of we her en der nog wat plekken kunnen creëren voor exposanten, maar eigenlijk zitten we vol. We hebben nog niet meegemaakt dat dit al zo vroeg is gebeurd. Het aanbod in de verschillende segmenten is nog ruimer geworden, ten gunste van de bezoeker. We gaan bijna zeker met 20 procent groeien naar minimaal 120 exposanten. Ook wat betreft het bezoekersaantal ben ik optimistisch. Mijn realistische inschatting is dat we van een kleine 1650 naar minstens 2000 bezoekers gaan.’
De komende editie ziet er veelbelovend uit. ‘Naast het brede aanbod van producten zijn er tal van activiteiten op de beursvloer. Zo kan de bezoeker weer verschillende workshops volgen. Verder zijn we druk bezig om een mooi programma met presentaties samen te stellen, in samenwerking met de verschillende brancheorganisaties.’