ACCO Brands blijft zich ontwikkelen in de dynamische markt van kantooroplossingen. Waar traditionele papierproducten langzaam terrein verliezen, groeit het belang van ergonomische en innovatieve werkplekproducten. Onder de paraplu Leitz Ergo zet ACCO Brands sterk in op ergonomie, design en duurzaamheid.
Verschuiving in productcategorieën
‘Door de tijd heen zie je beweging tussen de verschillende categorieën. Jarenlang waren bijvoorbeeld de traditionele kantoorartikelen een stabiele factor, maar de vraag hiernaar vertoont al een hele poos een dalende lijn. Ongeveer de helft van ons assortiment is nog afhankelijk van papier, maar dat zal gestaag dalen door digitalisering en een andere manier van werken. Dat compenseren we met groei in andere categorieën zoals business machines, visuele communicatie, computerproducten van Leitz en ergonomische producten’, vertelt Marko Hoogenboom, country manager Benelux bij ACCO Brands.
Duurzaamheid loopt als een rode draad door alle categorieën heen. Daarnaast staat innovatie centraal, onder meer in de categorie die wij Modern Core noemen: een compleet nieuw aanbod van traditionele maar in omzet nog groeiende producten als opbergmiddelen, scharen, tape-dispensers en bureau-onderleggers. ‘Daar zetten we flink op in. Klanten zien bovendien het voordeel van werken met één leverancier in plaats van met tien verschillende partijen.’
Ergonomie als strategische pijler
Binnen de strategie van ACCO Brands speelt ergonomie een steeds grotere rol. Naast de bekende Kensington producten, brengt Leitz onder het label Leitz Ergo (Feel Good) een breed scala aan vernieuwende producten op de markt. ‘Het zijn mooie producten om te zien en geschikt voor de nieuwe werkplek en de andere manier van werken’, stelt Hoogenboom. ‘Bijna elke week komen er nieuwe producten binnen. Het assortiment bestaat onder meer uit zit-sta bureaus, stoelen, krukken, monitorarmen, een balansbord en laptopverhogers.’
Ergonomie blijft volgens Mickelle Tak, marketing manager Benelux, een blijvende trend. ‘Er is nog genoeg ruimte voor groei. Dat blijkt ook uit de update van de whitepaper ´De nieuwe wereld van werk´ die we vorig jaar hebben uitgebracht. Waar je ook werkt, thuis of op kantoor, een goede werkplek is van groot belang. Verder blijkt dat veel werknemers nog geen ergonomische producten hebben, vooral thuis maar ook op kantoor.’
Wetgeving, duurzaamheid en design
Nieuwe Europese en Nederlandse richtlijnen verplichten werkgevers om gezonde werkplekken te faciliteren. Dat biedt kansen voor de vakhandel. ‘Voor de werkgever is een goede werkplek een nuttige investering tegen uitval van medewerkers, en geen kostenpost. Ook kan een comfortabele werkplek helpen bij het aantrekken van personeel’, aldus Hoogenboom.
Tak benadrukt dat Leitz ergonomische producten combineert met design en duurzaamheid. ‘Het zijn Duitse kwaliteitsproducten waar Leitz om bekendstaat. Net wat mooier en chiquer, echte premium producten. De nieuwe ergo-producten zijn TüV-gecertificeerd, winnen jaar na jaar design awards en dragen bij aan een harmonieuze balans van design, productiviteit en welzijn.’
De filosofie van Leitz is het bieden van totaaloplossingen. ‘Met de Leitz Ergo-lijn kun je de hele werkomgeving ergonomisch inrichten. We gaan uit van upselling: als je een bureautje hebt, past daar ook een kruk of monitorarm bij. Alles in hetzelfde design.’
Innovatieve werkplekconcepten
Een blikvanger is het Ergo Compact Workstation. De basis is een compact bureau dat elektrisch of pneumatisch verstelbaar is. Daaromheen kunnen producten als kruk, zitbal of monitorarm worden toegevoegd. ‘Of je nu werkt met alleen een laptop, of met een monitor erbij, of het bureau wilt verplaatsen: het kan allemaal. Via onze website is een product selecter tool beschikbaar. De Leitz-oplossing is uniek en onderscheidend.’
De compacte oplossing is ideaal als thuiswerkplek wanneer er weinig ruimte is, maar ook als flexplek op kantoor. ‘We willen met de totaaloplossing zitten, staan en bewegen promoten. Nederland is Europees kampioen zitten. Te lang zitten veroorzaakt veel verzuim en hoge kosten. De ideale verhouding gedurende een werkdag is 60% zitten, 30% staan en 10% bewegen. Voor elk hebben we bijpassende producten.’
Leitz zit echter niet stil in het aanbod rondom de werkstations. ‘In de productgroep zit- en stakrukken komen er ook exemplaren bij op wielen, die in veel verschillende omgevingen kunnen worden gebruikt. Niet alleen op kantoor, maar ook in medische en industriële omgevingen, beautysalons en onderwijs. Het bijzondere is dat we in deze nieuwe lijn ook een kruk op wieltjes hebben die is uitgerust met een comfortabele Dynamic Spine Motion (DSM) zitting. Dit geeft de kruk ook een beweegfunctie.´
Opvouwbaar bureau
Een andere opvallende toevoeging is de Leitz Ergo Small Foldable Sit Standing Desk, een inklapbaar zit-sta bureautje. ‘Deze desk is ideaal als je niet veel ruimte hebt. Het is een klein bureautje dat je met enkele handelingen kunt inklappen. Bovendien is het door het relatieve licht gewicht goed draagbaar. Na het werk zet je het zo weg. Het leuke is dat je de desk ook als een soort lessenaar kunt gebruiken met behulp van de meegeleverde laptopstop. Zodoende hebben we dit product multifunctioneel gemaakt, zodat het ook op andere plekken ingezet kan worden, zoals meetingrooms.’
Daarnaast komen er producten die actieve werkhoudingen stimuleren. ‘Zo komt er een balansbord dat lichte bewegingen mogelijk maakt tijdens het werken. Het is voorzien van noppen voor voetmassage en een verwijderbare massagebal. Verder is er een grotere antivermoeidheidsmat voor als je veel staat tijdens je werk met massagefuncties, die meer bewegingsvrijheid biedt.’
Groeiende vraag en overtuigingskracht
Leitz startte twee jaar geleden met de Ergo-lijn. Hoogenboom: ‘Het eerste product was een laptopverhoger. Eind vorig jaar volgden compacte desks en die zijn in korte tijd in grote aantallen verkocht. Nu zijn er krukken en zitballen die hard gaan. Het aanbod groeit in rap tempo. Daarmee kan de dealer zich onderscheiden. We steken veel energie in het overtuigen van dealers van de meerwaarde van het hele Leitz Ergo-assortiment, en richten ons tegelijk op het creëren van vraag bij de eindgebruiker.’


