Eind van het jaar blikt KBM met een aantal toonaangevende branchegenoten terug op 2025 en vooruit naar 2026. Dit keer Eric Arts mede-eigenaar en directeur van Martin Cuypers
Al vijftig jaar ontwikkelt Martin Cuypers werkomgevingen die écht werken. Wat in 1975 begon als een kantoorvakhandel, is uitgegroeid tot dé all-in specialist voor kantoor, hospitality en healthcare. Ter gelegenheid van het jubileum blikt het bedrijf niet alleen terug op een rijke geschiedenis, maar vooral vooruit. Want volgens Eric Arts ligt de sleutel tot toekomstbestendig ondernemen in samenwerking – met collega’s, klanten én partners. “Succes bouw je samen, niet alleen.”
“Het succes van goed samenwerken heeft ons doen realiseren dat hier onze onderscheidende kracht ligt en dat we samen verder komen,” vertelt Eric Arts, die samen met Bart Everaerts aan het roer staat van Martin Cuypers. Het bedrijf, dat al sinds 1975 bestaat, is uitgegroeid tot dé all-in specialist in werkomgevingen. Vanuit Venray realiseren ze totaaloplossingen voor kantoor, hospitality en healthcare. “Door onze expertises volledig te integreren, is all-in bij ons ook écht all-in. Of je nu een vraag hebt over een documentoplossing, een volledige inrichting, een paperclip of koffie – wij voorzien onze klanten volledig van een passende, kwalitatieve oplossing.”
Geen eenduidige werkomgeving
De verschuiving tussen werk en privé vormt hiervoor de basis. “We leven in een wereld waarin wonen, werken en ontspannen steeds meer in elkaar overlopen. Dat zie je terug in onze projecten: werkplekken combineren we met ontspanningsruimtes, en in zorginstellingen of hospitality creëren we juist omgevingen waar mensen zich prettig voelen. Zo ontwikkelen we optimale plekken om te werken, te ontspannen én te verblijven,” aldus Eric.
De mens centraal
De omslag naar die all-in aanpak begon toen de focus verschoof van product naar mens. “We gingen het product niet langer centraal stellen, maar juist de mens,” vertelt Eric. “Die moet gezond, efficiënt en met plezier kunnen werken. Vandaar ook onze slogan: Martin Cuypers, dat werkt prettig!” Met kennis van ontwerp, inrichting, audiovisuele oplossingen, facilitaire producten én kantoorartikelen begeleidt het team projecten van begin tot eind. “Onze projectleiders hebben de regie over het hele traject. Zo zijn we eigenlijk de regisseurs van de all-in projecten,” zegt Eric. “Daarbij werken we nauw samen met vaste partners voor onder meer vloeren, verlichting en interieurbouw.”
Plezier, communicatie en vertrouwen
Plezier, communicatie en vertrouwen zijn cruciaal voor een effectieve en duurzame samenwerking. “Mensen die met plezier samenwerken, denken meer in oplossingen dan in problemen. Het begint met respect, vertrouwen én één gezamenlijk doel. Met een team van gelijkgestemden kun je echt het verwachtingspatroon van je klanten overtreffen,” legt Eric uit. Ook richting klanten speelt samenwerking een belangrijke rol. “Wij zien de klant niet alleen als afnemer, maar als partner. We starten elk project met een uitgebreide inventarisatie om hun wensen, verwachtingen en zorgen te begrijpen. Zo voelen ze zich écht onderdeel van het proces.” In de samenwerking met de partners wordt gedurende het project niets onderschat. “We leggen alles vast in een samenwerkingsprotocol waarin staat hoe informatie, beslissingen en kwaliteitscriteria worden gedeeld. Zo creëer je samen een gezamenlijke kwaliteitsnorm.”
Samen successen vieren
Het belang van plezier en waardering reikt voor Martin Cuypers verder dan de dagelijkse samenwerking. “Samen successen vieren, elkaar bedanken en zorgen voor een goede sfeer houdt mensen gemotiveerd en betrokken. Tijdens ons 50-jarig jubileum proostten we eerder dit jaar samen met onze relaties op deze mooie mijlpaal. Succes bouw je namelijk samen, niet alleen.” Binnen de coöperatie speelt samenwerking ook een belangrijke rol. Eric ziet de waarde van samen leren en groeien. “Tijdens de Regiosessies merk je dat we als ondernemers veel van elkaar kunnen opsteken. Blijven luisteren, openstaan voor elkaars ideeën en bereid zijn om mee te bewegen is hierbij cruciaal. Zoals de nieuw directeur van Quantore Jan van de Wouw het mooi verwoordde: ‘Laten we samen kijken naar wat wél kan, in het belang van de leden én van Quantore. We hebben elkaar nodig.’” Een goed voorbeeld ziet Eric in de uitbreiding van het assortiment. “Vooral op het gebied van facilitaire producten. Daardoor kunnen we onze klanten nog beter bedienen. En dat werkt prettig!”


