Elk jaar publiceren we in de laatste editie van KBM een uitgebreide terugblik op het jaar dat achter ons ligt. En kijken we vast voorzichtig vooruit naar wat ons in het komend jaar te wachten staat. Ook dit jaar laten we zeven prominente branchegenoten aan het woord. Hoe zagen zij 2023 en wat verwachten ze van 2024. De vierde in de rij is Erwin Snoeker (Sales Director Benelux/Country Director NL).

• Hoe kijk je terug op 2023 en waarom?

Adveo kijkt tevreden terug op 2023. We hebben een mooie groei gerealiseerd samen met onze partners, zowel aan leveranciers- als aan klantenzijde. Er was duidelijk meer rust in de supply chain rond het aanleveren van goederen. We hebben hard gewerkt aan de performance en ook onze voorraadsystemen bekeken en geoptimaliseerd. Dit heeft geresulteerd in een hogere klanttevredenheid, minder backorders en heeft zo bijgedragen aan onze groei. Daarnaast zijn we diverse partnerprogramma’s gestart, waarbij we echt, samen met onze partners, inzetten op groei. De organisatie is versterkt met een financieel directeur. Miguel Haelvoet was al eerder werkzaam bij Adveo van 2010 tot en met 2017. Hij is nu terug op zijn plek om onze verdere groei te ondersteunen.

• Wat waren zakelijk gezien voor jou en je organisatie de meest opvallende momenten/gebeurtenissen afgelopen jaar? En privé?

Zakelijk gezien zijn dat er meerdere: we hebben de organisatie in november 2022 wat gewijzigd qua werken en dat heeft in 2023 heel goed uitgepakt. We hebben Roadshows georganiseerd als tegenhanger van een jaarlijkse beurs, en dat zetten we ook door in 2024. Het versterken van ons directieteam met Miguel is zeker ook een hoogtepunt. Vooral het samen ervoor gaan- samen groeien- zowel intern als extern: dat is eigenlijk hoe ik 2023 kan samenvatten.
Natuurlijk is het ook zo dat het niet gemakkelijk was in de branche. We moeten daarom blijven innoveren en blijven luisteren naar onze partners.
Privé is er ook heel wat gebeurd: van een gezinshuis met 3 kinderen en een hond- naar een meer verspreid gezin met meerdere honden. Mijn kinderen hebben inmiddels allemaal hun eigen plek gevonden en zijn ‘uitgevlogen’. Een nieuwe fase in het (met partners ) uitgebreide gezin.

• En welke opvallende trends zag je in de markt?

Opvallend: dat is lastig. Ik denk dat de meeste zaken wel voor de hand liggen. We zien traditionele kantoorartikel groepen die het moeilijk hebben- we zien dat facilitaire producten sterk groeien. Onze Adveo merken doen het erg goed (Pergamy bijvoorbeeld) en ook Q connect groeit hard. Er is duidelijk behoefte aan value for money producten.

• Welk bedrijf was top en welke ’n flop?

We hebben gelukkig veel toppers in de branche. Ik ga er daarom niet een uithalen.
Flop waren natuurlijk de bedrijven die failliet zijn gegaan. Dat is (ongeacht of het nu een klant was of niet) natuurlijk slecht- zeker voor de mensen die daar werken.

• Welke product/dienst is je opgevallen, heeft het meest impact gehad in de sector en waarom/hoe?

Het valt op dat het nieuwe assortiment het heel erg goed doet en dat de tijd dat het begint te verkopen, dus de aanlooptijd, steeds korter wordt. De handel wordt sneller. Onze branche wordt nog altijd gezien als stoffig, maar is het al lang niet meer. We zijn ook bijzonder aangenaam verrast door de brancheorganisaties: we hebben een aantal goede meetings gehad met elkaar waar zaken echt gedeeld worden. Papershow blijft natuurlijk ook een hele mooie beurs waar de Belgische brancheorganisatie terecht trots op mag zijn. We ontvangen iedereen graag, ook dit jaar weer, op onze uitgebreide stand.

• Wat is je verwachting en visie voor 2024, dan zowel voor de hele markt als voor jullie organisatie?

De markt zal verder ontwikkelen. Dat betekent dat er echt nieuwe lagen aan de assortimenten toegevoegd zullen worden en dat die ook leidend zullen worden. We zien duidelijk verbreding, ook bij onze partners- en nog verdere kansen om intensief samen te werken. Adveo heeft een meerjarenplan dat we aan het uitvoeren zijn- en daar zitten we mooi op koers. Samenwerken dus- en wakker blijven in deze snel veranderende branche.

• Heb je goede voornemens voor volgend jaar?

Zeker! Vooral plezier hebben! Het samenwerken met de partners geeft heel veel energie. Dat maakt het leuk! We hebben de organisatie staan- een geweldig team om onze verdere groei te realiseren. De toekomst ziet er zonnig uit – en er zal ook af een regenbui over komen.

• Welk tip/advies wil je de lezers van KBM meegeven?

Zorg dat je iedere dag plezier hebt in wat je doet! Kijk ook buiten de platgetreden paden en werk samen met de juiste partij!

X