Eind van het jaar blikt KBM met een aantal toonaangevende branchegenoten terug op 2025 en vooruit naar 2026. Dit keer Erwin Snoeker als managing director/bestuurder van PBS in de Benelux.
De markt voor traditionele kantoorartikelen staat onder druk, maar volgens Erwin Snoeker liggen er volop kansen voor wie zich aanpast aan de veranderende vraag. Slim samenwerken, assortimenten verbreden en inzetten op less expensive alternatives: het zijn volgens de managing director van PBS Benelux de sleutels om ook in 2026 relevant te blijven. “De markt beweegt – wij bewegen mee.”
Welk cijfer geef je 2025 – zakelijk gezien – en waarom?
2025 was een bijzonder jaar. Ondanks de tegenwind in de branche, zeker op echte traditionele kantoorartikelen, geef ik het jaar een dikke voldoende: een 7. Voor PBS was het een mooi jaar omdat we succesvol M&A-trajecten hebben kunnen afronden. In de Benelux resulteert dat onder andere in de samenwerking met Verhaak, waar we heel blij mee zijn. Tegenwind betekent harder tegen de wind fietsen, maar verbetert ook je conditie.
Welke verandering in de branche viel je het meest op?
Generation Z gebruikt minder en minder (of geen!) echte traditionele kantoorartikelen. Wachten op betere tijden op dat vlak is dus ijdele hoop. Tegelijkertijd zien we de trend naar LEA (less expensive alternatives), de huismerken. Dat is een fenomeen dat overal speelt. Kijk in de supermarkten en denk de eigen merken eens weg. De eindgebruiker kijkt meer naar de functie waarvoor hij iets nodig heeft dan naar het zoeken naar een A-merk. Natuurlijk is het zo dat bepaalde A-merken zo sterk zijn dat ze bijna equivalent staan aan de functie. In de supermarkt is Coca-Cola ook niet weg te denken. Dat is in onze branche ook zo.
In de markt zie je verdere consolidatie op vele vlakken: qua leveranciers, distributie en klanten. Ik verwacht zeker dat dit de komende jaren nog aan zal houden. Dat biedt ook kansen voor PBS en de partners van PBS. Qua assortiment zul je heel wendbaar moeten zijn en gewoon kijken naar: ‘wat vraagt de markt’. Alles wat verbruikt wordt op een kantoor of door een thuiswerker is het doelassortiment. Dat betekent dat – en dat is al veel langer aan de gang – koffie, thee en schoonmaakartikelen daar dus ook bij horen als vaste waarde. Alles wat papier (en ik bedoel A4-papier) gerelateerd is, gaat in de markt naar beneden. We moeten dus oog hebben voor de veranderende markt en met z’n allen meegaan in die vraag. Handel genoeg: het geld ligt op straat!
Wat was afgelopen jaar binnen jouw organisatie dé belangrijkste stap, samenwerking of koerswijziging van het jaar?
Zonder enige twijfel het verdergaan met de samenwerking met de PBS-holding. In 2024 werden wij onderdeel van PBS en daar zijn we heel blij mee. Dat gaf ook de mogelijkheid om de samenwerking met Verhaak op te zetten en dat zijn grote stappen vooruit voor PBS in de Beneluxmarkt.
Welke ontwikkeling krijgt nog te weinig aandacht?
Ik denk dat het thema ‘slimmer samenwerken’ onderbelicht is. In tijden van tegenwind kun je twee dingen doen: wachten tot er betere tijden komen, of harder gaan fietsen met tegenwind. Als we met elkaar slimme dingen doen, is de markt groot genoeg dat we allemaal een hele goede boterham kunnen verdienen. Slim betekent: elkaars kracht gebruiken. De kracht van de leveranciers, de kracht van de dealers en het e-commercekanaal. Samen met wat PBS hieraan kan bijdragen. Samen zijn we slimmer!
Wat zijn de trends die in 2026 bepalend worden voor de branche?
Verdere consolidatie. De echte traditionele kantoorartikelen zullen blijven dalen en daar komen nieuwe kansen voor in de plaats. PBS is hard bezig deze al langere tijd in te vullen en we komen ook in 2026 met nieuwe categorieën die onze branche zullen helpen om winstgevend te blijven.
Tot slot: welk advies geef je de KBM-lezer mee om ook in 2026 relevant, zichtbaar en succesvol te blijven?
Blijf proactief! Kijk naar de markt en zie kansen! Praat met de juiste partners, maak keuzes!
Erwin Snoeker is managing director/bestuurder van PBS in de Benelux.


