Herma is weer helemaal ‘up and running’ en heeft de uitdagingen van de coronacrisis goed gepareerd. De omzet groeit dit jaar weer na een pas op de plaats in 2020. De Duitse etikettenspecialist is effectief ingesprongen op de veranderende marktomstandigheden met een focus op innovatie, duurzaamheid en automatisering.

Karim Aouadi, het gezicht van Herma Benelux, duidt de recente, actuele en toekomstige ontwikkelingen. Karim Aouadi kijkt opnieuw terug op een bijzonder jaar, mede vanwege de coronacrisis. ‘Ondanks dat ben ik trots op datgene wat ons team in de Benelux dit jaar heeft bereikt. In 2021 zijn de cijfers positiever dan vorig jaar. Enerzijds heeft dat te maken met de klap die in 2020 door corona werd uitgedeeld, waar niemand op voorbereid was. In de zomermaanden, die over het algemeen rustiger zijn, werd toen een inhaalslag gemaakt. Vorig jaar vlakte de groei die Herma daarvoor kende, wat af. Kijken we anderzijds naar 2021, dan hebben we ons weer hersteld. Het komt mede doordat wij en de markt beter kunnen omgaan met de veranderende omstandigheden. Herma heeft de groei weer opgepakt en plust ten opzichte van 2020 en daarvoor.”

Meer online business
Herma is op de nieuwe situatie ingesprongen door onder meer een betere risicospreiding. ‘We
hebben bijvoorbeeld meer ingezet op de online business, die al een flinke opmars kende voor de corona-uitbraak. Ook in België, waar de digitalisering wat achterloopt op Nederland. In ons land is een kwart van de omzet via de e-tail en de rest nog via de traditionele vakhandel, waarbij een onbekend deel ook via hen inmiddels online verloopt. In België komt volgens onze schatting een kleine 8 procent van de omzet via webshops. In de Benelux doen we niet direct zaken met de grote online spelers als Bol.com en Amazon. Er zijn echter wel dealers van ons actief op marketplaces, zodat er ook producten van ons via dat kanaal worden verkocht. Onze strategie van verkoop via het dealerkanaal blijft leidend. Voor Herma zit de toegevoegde waarde in de middenmarkt en dat doen we samen met de dealers. Gezien de recente historie zou een hybride model, dus webshop en fysieke winkel, te prefereren zijn.’ Beursdeelname is voor Herma een belangrijk element van de communicatie met de markt. De afwezigheid van fysieke beurzen de afgelopen twee jaar was wel een minpunt.

“In die tijd hebben we gekeken naar een manier om met onze klanten te communiceren en ze te informeren. We hebben nog meer ingezet op mailings, maar hebben de klantbezoeken en contacten via een event wel gemist. Hierin gaan we nu wel een inhaalslag maken. Zoals het er nu naar uitziet zullen we bijvoorbeeld eind januari 2022 op de Paper Show in Mechelen staan. Bij andere beurzen en events is de onzekerheid soms groot en kijken we nog wat wel en niet kan. Maar als de gelegenheid zich voordoet, zijn we zeker present. Herma blijft beursdeelname dan ook als een belangrijk onderdeel van de marketing- en salesstrategie zien. Dat is een efficiënte manier om meer klanten in korte tijd te ontmoeten, want de individuele klantbezoeken zijn veranderd in de afgelopen jaren. In plaats van standaard naar de klant toegaan, hebben we momenten ingebouwd waarbij de klant zelf aangeeft waar en wanneer men ons wenst te ontmoeten. Het belangrijkste is echter dat we in contact willen blijven met onze klanten.”

Veel knowhow in etiketten
Uiteraard heeft Herma de ambitie om te groeien, maar het moet wel te behappen zijn. “Het moet niet zo zijn dat we vijf klanten binnenhalen en er tegelijkertijd twee via de achterdeur naar buiten lopen. De afgelopen vijf á zes jaar hebben we onze doelen, en dus groei, weten te halen met bestaande klanten. Dit blijft voor anderen niet onopgemerkt en wekt weer interesse voor onze producten. Het voordeel van Herma is dat we een partij zijn die van oudsher de knowhow in huis heeft op etikettengebied. We richten ons niet per se op grote volumes, maar zijn sterk in kwaliteit en de breedte van ons assortiment.” Herma heeft de distributie van haar producten goed op orde en is vertegenwoordigd bij de belangrijke marktpartijen.

“Dat neemt niet weg dat we achterover kunnen leunen. We zijn continu met partijen in gesprek om te kijken of we iets voor elkaar kunnen betekenen. Als we signalen horen dat onze producten ergens worden gemist, dan gaan we daarmee aan de slag. Maar we zijn tevreden met de huidige strategie door de resultaten die we tot nu toe behalen. Natuurlijk houden we ondertussen wel de ontwikkelingen in de markt nauwlettend in de gaten en springen daar indien nodig op in, vooral ook met behulp van onze klanten. We hebben inmiddels ook in de Benelux een goede marktpositie opgebouwd en ons bewezen als een toonaangevende speler op etiketten-gebied. Maar er liggen zeker nog kansen.”

Made in Germany
Duurzaamheid heeft de afgelopen jaren als een rode draad door de activiteiten van Herma
heen gelopen. “Recycling van grondstoffen en materialen en duurzame energie zijn belangrijke onderdelen van onze bedrijfsvoering. Daar hebben we een aantal jaren op ingezet en nu merk je dat het eigenlijk al standaard wordt gevraagd door de markt. Het krijgt nu meer aandacht van de overheid en de eindklant. Duurzaamheid wordt in alle beslissingen bij ons meegenomen. Onze producten zijn ‘Made in Germany’ en gefabriceerd met 100 procent groene stroom uit waterkracht. We besparen hiermee zo’n 8 ton CO2-uitstoot per jaar. De etiketten worden gefabriceerd uit 100 procent gerecycled papier. Ze worden uitsluitend in Duitsland geproduceerd in een hightech fabriek. De lijmmaterialen produceren we met een van de modernste coatingsystemen ter wereld.” Innovatie staat ook hoog in het vaandel bij Herma. Het Duitse familiebedrijf is een van de weinige labelfabrikanten die het lijmmateriaal voor de etiketten zelf ontwikkelen en produceren.

“Een van de succesfactoren is het vinden van de geschikte lijmformule. We zijn constant op zoek naar innovatie op het gebied van kleeftechnieken. Naast de bekende vaste en removable etiketten hebben we ook tal van toepassingen uit onze industriële tak die we vertalen naar de kantoordivisie. Daarvoor hebben we een eigen R&D business” Daarnaast heeft Herma een nieuwe stap in de automatisering gezet. “Datacontent en bestellingen was iets wat voorheen nog handmatig te doen was bij Herma Benelux, inmiddels ligt dat anders. In Duitsland hebben we hiervoor de kennis in huis door onder andere het PBS-platform. Nu zijn we ook hier bezig klanten-data te koppelen aan de bestelsystemen.” Aouadi wijst in het kader van de verduurzaming op de labels voor inkjetprinters. “Inkjet groeit zowel bij de consument als het bedrijfsleven. Wij als fabrikant moeten hierop inspringen met de juiste materialen in de schappen. Dat biedt voor onze dealers en Herma weer volop kansen. Ons assortiment is dan ook uitgebreid met speciale etiketten voor inkjetprinters. Eveneens leveren we producten met speciale certificaten die ons onderscheiden van andere aanbieders, zoals TüV, Blauer Engel en FSC. We zijn elke keer een stap voor op wat de markt vraagt.”

Meer kleinverpakkingen en specials
Waar Herma in Nederland aanvankelijk vooral op de B2B-markt was gericht, verschuift het nu ook naar het B2C-segment door meer kleinverpakkingen aan te bieden. Hiermee kon de fabrikant ook succesvol inspelen op de stijgende trend van thuiswerken. Een andere ontwikkeling in het assortiment is de groei van speciale etiketten en labels ten koste van producten die bijvoorbeeld gemoeid zijn met archiveren. “We doen hier zeker nog wat in, maar groei wordt hier niet meer verwacht. De specials daarentegen vormen nu meer dan de helft van de omzet. Hierbij worden andere eisen aan etiketten gesteld. Maar met deze mix is er een uitgebalanceerd breed assortiment ter beschikking.” Aouadi kijkt met vertrouwen naar de toekomst die ook uitdagingen met zich meedraagt. “Momenteel zijn er wereldwijd problemen met de levering van grondstoffen en stijgende prijzen. Gelukkig hebben wij de productie in eigen handen en de aanvoer van grondstoffen in eigen beheer. Deze komen overigens van redelijk dichtbij huis. Herma Benelux heeft de laatste acht jaar de prijzen redelijk stabiel kunnen houden of kunnen verlagen, maar voor volgend jaar ontkomen we er helaas niet aan de prijzen te verhogen door deze extreme situatie. Dit neemt niet weg dat we blijven kijken naar efficiency en kostenbesparing, zodat we een concurrerende marktpositie voor onze klanten kunnen blijven innemen.”

X