In Europa ziet Bic weer goede cijfers voor Q2 in het segment office supplies. Ook de aquisitie4van Rocketbook (digitale notebooks) draagt bij aan groei. Maar de cijfers in de rest van de wereld drukte het enthousiasme.
De Human Expression-divisie van de groep (voorheen Stationery) behaalde in het tweede kwartaal van 2021 een omzet van € 202 miljoen ($ 250 miljoen), 20 % meer dan van het voorgaande jaar op vergelijkbare basis, en bijna weer op het niveau van 2019, toen € 252 miljoen in het tweede kwartaal van 2019 werd gerapporteerd.
De nieuwe Rocketbook-divisie voor digitale notebooks – die eind 2020 werd overgenomen – laat “uitstekende resultaten” zien, aangezien de verkoop in de eerste helft van 2021 met meer dan 90% steeg (hoewel de stijging werd geholpen door gemakkelijke vergelijkingen met vorig jaar ). BIC wees ook op groei in alle online kanalen, waarbij de verkoop aan Amazon werd gestimuleerd door het Prime Day-evenement van de e-tailer in juni.
Europa positief
De groei van de belangrijkste schrijfinstrumenten van BIC worden aangejaagd door Europa, waar de totale verkoop van back-to-school (BTS) in 2021 naar verwachting met de gemiddelde eencijferige groei zal groeien. Het bedrijf merkte een herstel op in het ’traditionele’ kanaal, met hogere vraag van kantoorleveranciers en groei in het massakanaal in Frankrijk, Italië en het VK.
Amerika’s negatief
Aan de andere kant, in Noord-Amerika, had het gebrek aan productbeschikbaarheid als gevolg van beschikbare grondstoffen een negatieve invloed op de verzendingen naar klanten en dit had een impact op de verkoop van BTS in de regio.
De marktomstandigheden in Latijns-Amerika bleven moeilijk en daalden met dubbele cijfers in zowel Brazilië als Mexico. In Zuid-Afrika zei BIC dat het 1,4 punten marktaandeel won, terwijl de verkoop bij Lucky Stationery in Nigeria meer dan verdubbelde.