Adveo is helemaal ‘alive and kicking’. Dat zet de distributeur kracht bij tijdens de komende Explore Adveo World in Deinze. De leveranciers en vakhandel kunnen niet wachten om elkaar weer te ontmoeten en te inspireren. Adveo heeft er in elk geval heel veel zin in en heeft veel te vertellen. Met expeditieleider Robbie Vermeulen (Purchase & Merchandising director Adveo Benelux) maken we alvast ontdekkingsreis langs de highlights.
Vorig jaar vond Adveo World noodgedwongen virtueel plaats, maar op 25 oktober mogen de leveranciers en klanten van Adveo weer fysiek bij elkaar komen in Deinze. “Wij kijken er heel erg naar uit”, zegt Purchase & Merchandising director Robbie Vermeulen. “Het is de eerste fysieke beurs
van dit jaar in onze branche. Het is heel belangrijk dat onze klanten weer kunnen netwerken en de leveranciers ontmoeten. Dat geeft voor alle partijen veel energie en inspiratie.”
Ontmoeten en ontdekken
Het thema van het event is Explore Adveo World. “We hebben voor dit thema gekozen, omdat mensen heel lang opgesloten zijn geweest en niet vrij op vakantie konden gaan. ‘Explore’ moet dat gevoel weer naar boven halen. We respecteren zeker de geldende covid-maatregelen zodat de beurs volledig coronaproof kan doorgaan. Onze ambitie is om een wervelende beurs te organiseren. De bedoeling is dat de exposanten een flink aantal bezoekers in de stand mogen ontvangen en nieuwe producten en promoties kunnen aanbieden. Ook is er de mogelijkheid om de mensen van Adveo weer te ontmoeten of met hen kennis te maken. Daarnaast er de gelegenheid om een sales training te volgen.”
Elk jaar keert de bezoeker huiswaarts met een gift bag. Dat gebeurt op een ludieke manier aan de hand van ansichtkaarten die passen in het thema reizen en waarmee prijzen te winnen zijn. Ook wordt er traditiegetrouw veel aandacht geschonken aan de catering en treedt er een entertainer op. “Wij willen de energie benadrukken in de driehoek klanten, leverancier en Adveo-medewerkers. Je merkt dat iedereen er zin in heeft.” Van office supplies naar business supplies Hoog op de agenda staat de transformatie van office supplies naar business supplies. “We blijven uiteraard klassiek kantoormateriaal aanbieden, maar de klanten van onze dealers hebben veel meer dan dat nodig. Dan denken we vooral aan het brede spectrum van facilitaire producten, van producten om een bedrijfsfeest te organiseren tot aan het kopje koffie of thee in het bedrijfsrestaurant. Deze categorie gaan we verder ontwikkelen. Daar valt voor ons nog zeker winst te boeken. Om dit te verwezenlijken hebben we een ervaren en geroutineerde category manager aangeworven. Het salesteam is ook uitgebreid met twee personen die bekend zijn in de branche: voor België is dat Erik Rooseleer en voor Nederland René Peijnenburg.”
Turbocharge
Vermeulen is ervan overtuigd dat alle klanten redelijk door de Covid-periode zijn heen gekomen, maar realiseert zich dat het een moeilijke periode was. Adveo gaat dan ook de volgende maanden inzetten op sales-activatie. Het bedrijf heeft in dit verband Turbocharge gelanceerd, een programma dat ‘samen groeien met de klant’ ten doel stelt. “We willen op verschillende manieren onze klanten
extra motivatie en energie waar nodig geven. De klanten gaan zeker merken dat we daar energie
in gaan steken. We mikken op de samenwerking met de leveranciers om onze klanten te ondersteunen
in meer verkoop.”
Ook is het goed om te weten dat de samenstelling van de catalogus voor 2022 in volle gang is. “Nieuwtje hierbij is dat er speciale software is aangebracht in de online versie, waardoor je er doorheen kunt scrollen en de mogelijkheid bestaat om meteen te bestellen via Adveonet. Dit is niet alleen mogelijk voor onze klanten, maar ook voor eindklanten via onze Calipage-leden op hun eigen website.”
De social media kun je tegenwoordig niet meer over het hoofd zien. Daarom heeft Adveo sinds een half jaar een specialist op dit gebied in huis. “Het doel is de naambekendheid van onze Calipage-klanten te verhogen, meer bezoekers op hun website, optimalisatie van onze data, etcetera. Wij gebruiken onze kanalen als Facebook,LinkedIn en Instagram om producten in de kijker te zetten en dan de doorverkoop te activeren via onze klanten. We werken bijvoorbeeld voor een leverancier samen met influencers die de locatie bezoeken en dan de producten van de betreffende leverancier aanprijzen. Dergelijke activiteiten zie je nog niet zo veel in onze markt. Deze vernieuwende samenwerkingen zoeken we ook om klaar te zijn voor de toekomst. In de social media is nog enorm veel te winnen. Met een relatief kleine investering kun je een gerichte doelgroep bereiken en het is nog meetbaar ook. We willen digitaal sterker staan in deze grotendeels traditionele kantoorwereld.”
Hybride werken
Adveo springt ook in op de toekomst van zowel thuis als op kantoor werken, het hybride werken. Eigenlijk kun je dan twee keer verkopen. We hebben ons assortiment uitgebreid naar thuiswerken
met onder meer IT- en ergonomische materialen en bureaustoelen. We zijn in staat om een volledig
thuiskantoor in te richten. We werken bijvoorbeeld samen met twee meubelleveranciers.” Het hybride
werken is natuurlijk een groeimarkt, maar het valt Vermeulen op dat de traditionele kantoorartikelen
ook wat opkrabbelen sinds de zwaarste coronatijd achter de rug ligt. Hij suggereert dat dit wellicht te
maken heeft met de populariteit van het thuiskantoor.
De toekomst van Adveo staat voor een groot deel in het teken van de overgang van office supplies naar business supplies. “Ons voltallig team is met deze overgang druk bezig om deze succesvol door te voeren. ” Een andere doelstelling is om het aantal Calipage-leden uit te breiden. De strategie van Adveo bestaat uit het behoud van het huidige brede aanbod met aanvulling van nieuwe segmenten. “We willen de klanten zo veel mogelijk ondersteunen met oplossingen die ze vandaag nodig hebben om hun business welvarend uit te oefenen. Voortdurend zijn wij op zoek naar vernieuwingen om hun in deze bij te staan: samen sterker.”
Vermeulen wil ten slotte nog kwijt dat de meeste groei van Adveo in Nederland zit. “Het marktbehoud zit in België, terwijl we in Nederland dit jaar tot nu toe met 25 procent zijn gegroeid.” Om de ambities in Nederland kracht bij te zetten is het ruim assortiment nog eens uitgebreid met zo’n duizend typisch Nederlandse producten. Ook de Calipage-formule wordt verder uitgebouwd. Met andere woorden: Adveo gaat ervoor.