Faber-Castell, een van ’s werelds bekendste merken op het gebied van schrijfwaren, zet een forse stap in de uitvoering van zijn wereldwijde herstructureringsprogramma. Onder de noemer ‘ONE Faber-Castell’ wordt een deel van de productieactiviteiten uit Duitsland verplaatst naar Latijns-Amerika. De maatregel is onderdeel van een bredere strategie om de organisatie efficiënter en toekomstbestendiger te maken in een steeds volatielere wereldmarkt.
Na de eerder aangekondigde sluiting van de vestiging in Engelhartszell (Oostenrijk) in 2026, bevestigde het bedrijf nu dat ook productielijnen in Stein en Geroldsgrün zullen worden uitgefaseerd. Het gaat daarbij om productie-units met een lagere bezettingsgraad binnen de divisies Writing & Drawing en Cosmetics. De productie wordt overgeheveld naar bestaande Faber-Castell-faciliteiten in Brazilië en Peru.
Focus op hoogwaardige productie en innovatie in Duitsland
Volgens CEO Stefan Leitz blijft Duitsland wel degelijk een belangrijke rol spelen binnen het wereldwijde netwerk van Faber-Castell. De Duitse vestigingen worden heringericht als expertisecentra voor hoogwaardige productcategorieën en innovatie. De vrijkomende ruimte in de fabrieken wordt benut voor het opschalen van gespecialiseerde productie en snellere productontwikkeling.
“De huidige economische en politieke realiteit dwingt ons tot actie,” aldus Leitz. “De combinatie van een dalende consumentenvraag, hogere kosten en importheffingen vanuit onder andere de VS vraagt om een herziening van onze wereldwijde strategie. Door ons internationale productienetwerk slimmer in te richten, blijven we wendbaar, kunnen we innovatie versnellen en beschermen we onze winstgevendheid op lange termijn.”
Impact op werkgelegenheid
De herstructurering heeft naar verwachting gevolgen voor ongeveer 130 functies in productie- en administratieve afdelingen. Faber-Castell zegt nadrukkelijk dat het gedwongen ontslagen zoveel mogelijk wil vermijden. Er wordt overlegd met werknemersvertegenwoordigers over maatregelen als vervroegd pensioen, gefaseerde uittreding en natuurlijk verloop.
De volledige reorganisatie van de Duitse activiteiten moet uiterlijk eind boekjaar 2026/2027 voltooid zijn. De klantenlevering blijft tijdens de overgangsperiode gewaarborgd.
Strategisch fundament voor duurzame groei
De ‘ONE Faber-Castell’-strategie werd drie jaar geleden geïntroduceerd en richt zich op een combinatie van groei-initiatieven, kostenbeheersing en optimalisatie van de wereldwijde productiecapaciteit. De versnelling van de uitvoering markeert een nieuwe fase in de transformatie van het merk, dat wereldwijd actief is in meer dan 120 landen.
Naast de herpositionering van de schrijfwarenbusiness krijgt ook de cosmeticadivisie van Faber-Castell extra aandacht. Onder leiding van de nieuwe Managing Director Dr. Franco Lucá wordt deze tak verder uitgebouwd tot een zelfstandig, winstgevend en innovatief segment.
Leitz benadrukt dat de kracht van het merk Faber-Castell niet alleen ligt in kwaliteit en design, maar ook in de wereldwijde spreiding van zijn activiteiten. “Creativiteit zit in ons DNA. Of het nu gaat om kinderen, scholieren, kunstenaars of beauty-consumenten: we willen wereldwijd een betrouwbare partner zijn in expressie, innovatie en duurzaamheid.”


