De voorlopige resultaten geven een beeld van wat facility professionals in kantoororganisaties de laatste maanden, sinds het uitbreken van de coronapandemie half maart en het thuiswerkadvies van de overheid, hebben gedaan om hun kantoor – voor een beperkte groep medewerkers – op een veilige manier weer in gebruik te nemen. Binnenkort volgt nader onderzoek.
Maatregelen
Wat betreft de genomen maatregelen Het gaat vooral om het beschikbaar stellen van desinfectiegels en alcoholpompjes, in het pand (95%), het markeren van looproutes met vloerstickers, afzetlint e.d (86%), aanpassing capaciteit vergaderzalen (84%), duidelijke zichtbare gedragsregels bij de entree en elders in het pand (80%), beperking van het maximum aantal te reserveren werkplekken (79%) en beperking van het aantal maximaal aanwezige personen (79%).
Andere maatregelen zijn beperking van het liftgebruik (77%), routering in trappenhuizen (72%), plaatsen van plexiglas bij de ontvangstbalie (68%), plaatsing schoonmaakkits op de bureaus (63%), extra schoonmaak (63%) en regels ten aanzien van toiletgebruik (63%).
Plexiglas tussen de werkplekken (25%), aanpassing van de openingstijden van kantoor (13%), het aanbrengen van touchless voorzieningen (13%), verstrekking van mondkapjes Slechts 9% geeft aan de temperatuur van personen bij binnenkomst te meten (20%), het genderneutraal maken van toiletten (2%) en het meten van de temperatuur van personen bij binnenkomst (9%) zijn minder in trek als maatregelen om het kantoor weer veilig te kunnen openen.
Najaar
Interessant is ook om te zien dat behoorlijk wat organisaties al op korte termijn verdere opschaling verwachten. 45% van de respondenten verwacht in juli tot en met september meer mensen toe te laten tot kantoor, 20% denkt dat dat in de periode okt tot en met december gaat gebeuren en de overige respondenten gaan er vanuit dat verdere opschaling later zal zijn of weten nog niet wanneer dat wellicht zal gebeuren.
Lange termijn
In de toekomst verwachten veel respondenten dat er permanent meer thuis zal worden gewerkt. Op kantoor zullen minder werkplekken nodig zijn, medewerkers komen naar kantoor om te ontmoeten. Daarnaast verwacht meer dan de helft (56%) van de respondenten verwacht dat het aantal benodigde vierkante meters kantooroppervlak zal dalen. 52% van de respondenten die dit verwachten gaan uit van 25% minder benodigd vloeroppervlak.
Download hier de whitepaper
Met hierin meer informatie over:
1. Kantoor open of gesloten?
2. Welke werkzaamheden?
3. Getroffen maatregelen terugkeer naar 1,5 m kantoor
4. Bedrijfsrestaurant: open of dicht?
5. Zelf aan de slag?
6. Olifantenpaadjes: het omzeilen van de corona-regels
7. Verder opschalen, wanneer en hoeveel?
8. Kantoor van de toekomst: minder werkplekken, meer ontmoeten
9. Wel of niet aanpassen kantoorinrichting of werkplekconcept
10. Kantoren: vloeroppervlak blijft gelijk of wordt minder?
11. Conclusie