Wat op 12 augustus nog leek op het definitieve einde van een bijna 80 jaar oude kantoorartikelenproducent met roots in het Limburgse Reuver, is in september omgeslagen in een nieuw begin. Na het faillissement van Jalema maken begin september twee bedrijven een doorstart: T3L Benelux in Reuver (voorheen Jalema) en het teruggekeerde Atlanta in Hoogezand. Twee vestigingen, twee namen, twee directies – maar met een sterke wederzijdse verbondenheid en gedeelde ambitie. KBM sprak met de beide directeuren.
“We zijn door een rollercoaster gegaan”, begint Peter Achterberg, sinds 2023 directeur bij Jalema en nu aan het hoofd van de nieuwe T3L Benelux organisatie. “Vanaf het moment dat de curator erbij kwam, heb je non-stop te schakelen: met aandeelhouders, huurbaas, leveranciers en personeel. Zelfs in het weekend ging de telefoon.”
Toekomst ingevuld
Volgens Achterberg was het faillissement onvermijdelijk, mede door de structurele daling van de vraag naar archiveringsmiddelen en de economische nasleep van corona. Toch zag hij ook kansen: “We wilden altijd al een doorstart, maar dan wel met een slanker, toekomstbestendig bedrijf.”
Die toekomst is nu concreet. T3L Benelux blijft in Reuver spuitgietartikelen en speciale mappen produceren, met de merknaam Jalema als vertrouwd uithangbord. Bovendien wordt de overname van het Duitse Helit aangegrepen om de productie voor de Duitse markt naar Nederland te halen. “Een mooie versterking voor de fabriek hier,” aldus Achterberg. Ook de PSW-medewerkers – mensen met een beperking die via een werkleertraject bij Jalema werken – blijven actief in Reuver. “Dat is echt een winstpunt.” Naast de merknaam Jalema zal de focus uiteraard ook op het merk DJOIS versterkt doorgaan. “We beginnen opnieuw. Met veel energie.”
Na weken van onzekerheid, tientallen overleggen en weekendtelefoontjes, kwam het verlossende bericht van curator Savelkoul op vrijdagmiddag 5 september, om twaalf over twee, herinnert Achterberg zich nog tot op de minuut. “Vanaf dat moment begon het echte werk pas. Allereerst alle collega’s bellen, afspraken maken, systemen opstarten, verzekeringen en bankrekeningen regelen. Alles was natuurlijk opgeheven”
De sfeer in Reuver sloeg meteen om, merkt hij: “De mensen hier bruisen nu van de energie. Sommigen stonden al met de weekplanning klaar terwijl de productie nog niet eens begonnen was.” In totaal blijven er van de oorspronkelijke 58 medewerkers in Reuver 34 in dienst, met ruimte om op te schalen naar 38. Westendorff en de wederopstanding van Atlanta.
Parallel aan de doorstart in Reuver staat een andere bekende naam op: Atlanta – de voormalige Groningse vestiging van Jalema – krijgt een nieuw leven onder de oude eigenaar Joan Westendorff. De 74-jarige ondernemer, die Jalema in 2019 verkocht aan de Franse/Deense T3L Group, kocht zo het bedrijfsonderdeel terug, dat hij in 2010 al uit een faillissement overnam.
“Het voelde als een logische stap,” zegt Westendorff. “Ik had nog altijd contact met Peter, ook als verhuurder van de panden in Reuver en Hoogezand. En toen het lastig begon te lopen bij T3L, zijn we samen gaan kijken naar een oplossing, vooral voor Hoogezand.” Dat leidde tot het idee om Atlanta weer zelfstandig te maken – met als extra stimulans dat voormalig plantmanager Cor Hulshof bereid was om directeur te worden.
“Zeker in het noorden van Nederland is de naam Atlanta nog altijd een begrip,” aldus Westendorff. “En ik zag kansen, zeker richting Duitsland, waar papier en fysieke archieven nog een belangrijkere rol spelen dan hier.”
In Hoogezand blijven acht van de tien medewerkers aan, en de productie van hangmappen, formulieren en notitieboekjes start onmiddellijk weer op. Westendorff is vastbesloten het merk Atlanta opnieuw stevig in de markt te zetten. “We beginnen klein, met Peter als belangrijkste klant. Maar we bouwen aan een eigen verkoopapparaat, nieuwe technieken én innovatieve producten.”
“We hebben elkaar nodig – en gunnen elkaar succes.”
De twee bedrijven blijven nauw samenwerken. T3L Benelux is voorlopig de grootste afnemer van Atlanta-producten. Toch opereren beide partijen zelfstandig, met hun eigen focus. “We zitten elkaar niet in de weg,” benadrukt Westendorff. “Sterker nog, we versterken elkaar.”
Dat beaamt ook Achterberg: “Joan is een sparringpartner, maar ook een leverancier, ondernemer en realist. Hij weet waar het om draait. En dat Atlanta nu een tweede leven krijgt – dát is toch prachtig?”
Verleden met toekomst verbinden
Het verhaal van Jalema is er één van traditie én transformatie. De fabriek in Reuver blijft behouden, de werkgelegenheid grotendeels ook, en in Hoogezand keert een iconisch merk terug. De marktomstandigheden zijn niet eenvoudig – dat erkennen beide heren ruiterlijk. Maar juist in de combinatie van ervaring, loyaliteit en nieuwe energie ligt een belofte.
“Het voelt goed om weer dingen te doen waar je energie van krijgt,” zegt Achterberg. “En dat geldt denk ik voor iedereen die hier nu de schouders eronder zet.”
Historie Jalema
Jalema kent een lange historie die teruggaat naar 1926. Vanaf eind jaren ’40 zijn de opa en vader van de latere eigenaar Joan Westendorff eigenaar van het bedrijf. Joan Westendorff nam in 1974 de leiding over. Na jaren van voorspoed volgde deze eeuw een consolidatie, waarbij Jalema onder meer andere iconische merken, als Atlanta, Rucol en Multo in handen kreeg. Zes jaar geleden verkocht Westendorff het familiebedrijf aan de T3L Groep.
Historie Atlanta
Met wortels in 1917 in Hoogezand is Atlanta al meer dan een eeuw een begrip in kantoorartikelen. Opgericht door de strokartonfamilie Beukema groeide het uit tot een producent van notitieboeken, hangmappen en boekhoudsystemen. Na een overname door het Amerikaanse Smead in 1998 volgde een periode van hoge verwachtingen, maar ook van reorganisaties en verliezen. In 2010 leidde dat tot een faillissement, waarna Jalema het bedrijf inclusief productie overnam. Na weer een faillissement blijft ook nu de naam Atlanta, ondanks alle stormen, overeind.


