KBM
  • Home
  • KBM
  • KBM België
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
  • Home
  • KBM
  • KBM België
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
Facebook Twitter LinkedIn
KBM
Facebook Twitter LinkedIn
  • Home
  • KBM
  • KBM België
  • OFM
  • Supplies
  • Facilitair
    • Coffee Pro
  • Events
    • BOP Awards
    • Alle events
  • Magazines
    • KBM magazine
    • OFM magazine
  • Bedrijven
KBM
Home»Bedrijven»Faillissement voor Office Centre
Bedrijven

Faillissement voor Office Centre

1 maart 20225 Min leestijd
2. office centre failliet 2
Delen
Facebook Twitter LinkedIn Email WhatsApp

Vanmorgen meldden we nog dat de Office Centre keten in Nederland surseance van betaling had verkregen, inmiddels blijkt dat dit in de loop van de dag is omgezet naar een faillissement, zo blijkt uit een brief van de directie aan leveranciers. Office Centre telt 32 vestigingen, er werken 1.500 medewerkers.

“Na koortsachtig overleg de afgelopen periode met een aantal belangrijke stakeholders van NOCB en NOC, heeft het bestuur van NOCB en NOC eind vorige week moeten constateren dat de vereiste steun van een aantal van deze stakeholders voor het verder vervolgen van het WHOA-traject ontbrak. Hiermee is de grondslag voor het WHOA-traject komen te vervallen”, zo meldt de directie van Office Centre in de brief.

Formele bevestiging

New Office Centre B.V. en New Office Centre Beheer B.V. hebben daarop donderdag 24 februari een verzoekschrift naar de rechtbank gestuurd tot verkrijging van surseance van betaling. Inmiddels is deze surseance per heden omgezet naar een faillissement. Als curator is aangesteld mr. Rincke Dulack, advocaat bij Van Benthem & Keulen advocaten & notariaat in Utrecht.
Deze meldt vandaag: “Hierbij informeer ik u dat de rechtbank Midden-Nederland, locatie Utrecht, bij beschikkingen van 25 februari 2022 voorlopig surseance van betaling heeft verleend aan de besloten vennootschappen met beperkte aansprakelijkheid New Office Centre B.V. en New Office Centre Beheer B.V. Bij beschikkingen van 1 maart 2022 zijn de surseances van betaling ingetrokken en zijn de faillissementen van de vennootschappen uitgesproken. Mr. P.A.M. Penders is benoemd tot rechter-commissaris.”
Dulack vervolgt in zijn mededeling aan de crediteuren: “De onderneming van gefailleerden zal worden voortgezet voor een periode van minimaal drie weken. Tijdens deze periode kunt u dus worden verzocht om (voor zover van toepassing) uw dienstverlening aan gefailleerden voort te zetten en/of bestellingen uit te leveren. Deze voortzetting betekent expliciet niet dat bepaalde overeenkomsten van gefailleerden gestand worden gedaan in de zin van artikel 37 Fw.

Diverse procedures

Begin februari deponeerde de eigenaar van de Office Centres in Nederland de melding van een herstructureringstraject, waarin volgens nieuwe faillissementswetgeving tijd kan worden verkregen om samen met crediteuren tot een oplossing te komen en zo de onderneming te kunnen voortzetten. In navolging daarop werd gisteren bekend dat, in navolging van eerdere berichtgeving van KBM, de Rechtbank Midden-Nederland, formeel voorlopige surseance verleend. Een crediteurenvergadering stond gepland op 19 mei. Nu, dus binnen een dag, is dat omgezet in een faillissement.
Voor de 51 winkels in Duitsland is een andere procedure faillissement aangevraagd. Lees hier.
Standard Investment nam de Office Centre organisatie in juni 2021 over van New Office Centre Beheer B.V. (NOCB), het bedrijf van Frans Davelaar en Goswin Feijen, die de winkelketen drie jaar eerder overnam van Staples. Een maand na de overname van Office Centre kocht Standard Investment de aandelen van Staples Benelux. Deze is niet bij deze regeling betrokken.

Corona-maatregelen als oorzaak

Office Centre stelt verder: “De strenge en langdurige coronamaatregelen die aan het bedrijfsleven in Nederland en Duitsland zijn opgelegd hebben geleid tot een sterke afname van het winkelbezoek bij Office Centre en daarmee van de omzet. De omzet van Office Centre is grotendeels afhankelijk van winkelbezoek en de sluiting van fysieke winkels in Duitsland gedurende 40 weken had een zeer negatief effect op onze financiële resultaten. Deze situatie werd verslechterd door de coronamaatregelen die opgelegd werden aan het bedrijfsleven in Nederland. De webwinkels van Office Centre bleken niet voldoende in staat dit grote omzetverlies te compenseren. Dit heeft geleid tot acute liquiditeitstekorten, onder andere als gevolg van sterk beperkte handelskredieten. De coronamaatregelen van begin 2020 en december 2021/januari 2022 waren te ingrijpend en de financiële situatie van Office Centre bleek aanzienlijk ernstiger dan verwacht.”

Office Centre had de afgelopen jaren flink last van de coronacrisis en ontving bijna €5 mln aan loonkostensubsidie (NOW).

In 2019, behaalde Office Centre nog een omzet van €120 mln. Daarover leed het bedrijf een klein verlies. Verder zijn geen recente cijfers bekend.

Office Centre had de afgelopen jaren flink last van de coronacrisis, die de vraag naar kantoorartikelen drukte. Het bedrijf ontving bijna €5 mln aan loonkostensubsidie.

In 2019, het laatste jaar waarover een jaarrekening gedeponeerd is, behaalde Office Centre nog een omzet van €120 mln. Daarover leed het bedrijf een klein verlies, vooral door de afboeking van een oninbare vordering.

Naast de verkoop van kantoorartikelen biedt Office Centre diensten op het gebied van it, printing, frankering en verzending. Bij it-diensten gaat het om installatie- en onderhoudsservices voor lap- en desktops. Op het gebied van printing betreft het algemene kopieer- en printservices en managed printing diensten voor Canon- en Toshiba-apparatuur.

Lees het volledige artikel: https://fd.nl/bedrijfsleven/1431993/kantoorartikelenbedrijf-office-centre-failliet-nog-geen-jaar-na-overname-pgc2caKML5YJ

De curator

Dulack is sinds 1983 als advocaat werkzaam bij Van Benthem & Keulen in de praktijkgroep Herstructurering & Insolventie. Hij was eerder als curator actief bij de faillissementen van onder meer Vidrea Retail B.V., WFM People Nederland B.V. c.s., The Colour Kitchen B.V. c.s., Halfords Nederland B.V. MS Mode Nederland B.V. en CARe Schadeservice B.V. c.s.
Het kantoor hoort bij de 20 grootste kantoren van Nederland en heeft onder meer een specialisatie in retail. Zo was men recent onder meer betrokken bij de opzet en implementatie van het distributienetwerk Miele Nederland B.V. in Nederland. Was er een samenwerking met Optitrade Retailgroep B.V. bij de ontwikkeling en implementatie van contracten met toeleveranciers en deelnemers en adviseerde het kantoor diverse retailbedrijven in strategische HR trajecten, medezeggenschap en reorganisaties, als ook het voorzien in arbeidsrechtelijke ondersteuning op het gebied van arbeidsvoorwaarden, ziekte en ontslag.

Office Centre
Vorige artikelFrans Hondmann (OWA Armor) in uitzending over duurzaam ondernemen
Volgende artikel Een kantoor met woning kopen en onderhouden

Gerelateerde berichten

ReadShop Sint-Michielsgestel zoekt nieuwe ondernemer

ReadShop Sint-Michielsgestel zoekt nieuwe ondernemer

Nieuwe Primera in Oudenbosch brengt levendigheid én service terug in het dorpshart

Nieuwe Primera Oudenbosch brengt levendigheid én service terug

KBM Magazine
KBM 2025-02
Meld je aan voor de KBM Nieuwsbrief!
Meld je aan voor de wekelijkse nieuwsbrief van KBM om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws.
Evenementen

Aankomende evenementen

mei 21
10:30 - 17:00

ALV Novaka

jun 3
3 juni - 5 juni

Vakbeurs facilitair & gebouwbeheer 2025

jun 12
15:00 - 22:00

Bosta ledenvergadering

jun 19
Gehele dag

Officers world – Ledenvergadering en informatieve bijeenkomst

aug 27
08:00 - 17:00

CFPB Jaarcongres 2025

sep 18
15:00 - 22:00

Bosta ledenvergadering

Bekijk kalender
Over KBM
Over KBM

KBM is al meer dan honderd jaar het medium voor de branche in business supplies, - machines en kantoorinrichting. | KBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V.

Over KBM
  • Home
  • Over KBM
  • Adverteren
  • Abonnement
  • Contact
  • Algemene voorwaarden
Contact

Schoolstraat 61
6512 JC Nijmegen

024 34 54 150
kbm@magentacommunicatie.nl

© 2025 KBM is al meer dan honderd jaar het medium voor de branche in business supplies, - machines en kantoorinrichting. | KBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V.

marketing bureau yeps

Typ hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc Esc om te annuleren.

We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze site te bieden.

Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de .

X
KBM
Privacyoverzicht

Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.

Strikt noodzakelijke cookies

Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.

Cookies van derden

Deze site gebruikt Google Analytics & Google Tag Manager om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!