Frank Heus is de nieuwe managing director van EK Fashion, een van de business units van retail-serviceorganisatie EK Retail. Vanaf 1 januari geeft hij leiding aan de marktleider voor zelfstandig ondernemers in de modebranche. Heus (54) is de opvolger van Jan Bongers.
EK Retail is verheugd dat het een nieuwe directeur heeft gevonden uit eigen organisatie. Heus was sinds mei dit jaar actief als hoofd inkoop en assortiment binnen EK DIY (doe-het-zelf). “Hij is allesbehalve een traditionele commerciële bestuurder; hij is een inspirator en motivator, een strategisch denker met een duidelijke visie en een creatieve marketing-mindset. We hebben er alle vertrouwen in dat hij een belangrijke bijdrage zal leveren aan de verdere ontwikkeling van EK Fashion”, reageert Gertjo Janssen, board member van de EK Retail Group.
Geboren ondernemer
Heus is een geboren ondernemer met tientallen jaren ervaring in retail, marketing en management. Hij werkte onder meer voor Henkel, het wereldconcern achter merken als Persil, Pritt en Schwarzkopf. Later was hij commercieel manager bij PPG (bekend van Histor en Sigma) waar hij een grote rol speelde in de introductie van de verfmengmachines zoals we die nu in alle grote bouwmarkten zien.
Toen hij werd gepolst voor de rol bij EK Fashion hoefde Heus niet lang na te denken. “EK is een warm bedrijf met veel kennis in huis en groeimogelijkheden. Het is zaak om in te spelen op de nieuwe werkelijkheid die ontstaat. Veel eigenaren zijn 45+, maar hun kinderen – of opvolgers van buiten- zullen de winkel op een andere manier voortzetten. Ze zijn veel bezig met duurzaamheid (het innemen van kleding voor hergebruik) en digitalisering, bijvoorbeeld. Ook zien ze de nieuwe kledingtrends al via social media, daar waar traditioneel gezien ondernemers naar de fabrikant gaan, collecties bekijken en dan inkopen.”
Over EK Fashion
EK Fashion helpt onafhankelijke, zelfstandige moderetailers met een breed scala aan diensten, zoals ondersteuning bij inkoop en assortiment, marketing en het aanbieden van trend- en marktinformatie. Daarnaast heeft EK Fashion een aantal samenwerkingsvormen- en groepen en voert het voor het heren-, dames-, kinder- en babysegment eigen private labels. Hieronder vallen de merken in shape, Born with Appetite en Babyface. EK Fashion is onderdeel van EK Retail.
Over EK Retail
EK Retail ondersteunt zo’n 3.800 zelfstandige ondernemers met circa 7.500 verkooppunten in verschillende Europese landen. Op de Nederlandse markt is het bedrijf actief met de divisies EK Fashion, EK Sport, EK Living, EK DIY en EK Books. EK Nederland, dat tot 2022 bekend stond onder de naam Euretco, werkt samen met ongeveer 1.500 zelfstandige ondernemers en franchisenemers, die samen bijna 2.200 winkels runnen. Bij EK Nederland werken zo’n 250 mensen.


