Frank Heus heeft in de afgelopen jaren als ondernemend directeur verschillende commerciële en marketing functies bekleed bij onder andere HG International, Bolton Adhesives, Henkel, PGZ/Feeder One en per 1 januari even aan het denken is wat zijn volgende stap zal gaan worden. We kijken samen met hem terug naar 2024 en vooruit naar 2025.
Wat was jouw meest verrassende inzicht of les in 2024, zowel zakelijk als privé?
De verandering in de wereld gaan sneller en heftiger dan de jaren daarvoor. Ook de politici communi-ceren anders tegen elkaar, wat ook zijn weerslag heeft op onze samenleving. De nieuwe generatie denkt en werkt anders, waarbij ownership op een andere manier wordt ingevuld. Wel blijf ik stellen dat in het bedrijfsleven de koffiemachine essentieel is om met je collega’s kort bij te praten of te spar-ren over de dagelijkse business. Deze koffiemachine brengt ook veel innovatie, omdat je op dat mo-ment rust hebt om naar een ander te luisteren, die daar ook staat te wachten.
Ook privé zie ik dat communicatie meestal via social media plaatsvindt. Mijn les is en blijft dat mensen en collega’s moeten blijven communiceren en luisteren, in combinatie met bewegen.
Want mijn inzicht en motto blijft ‘als je niet kunt delen, kun je ook niet vermenigvuldigen’.
Welk besluit of strategie in je organisatie heeft dit jaar de grootste impact gehad en waarom?
De product-units in zijn algemeen kwamen zwaar onder druk te staan in elke keten. Hierdoor zie je dat de units minder zijn, de vaste kosten zoals lonen, gebouwen omhoog gaan, tot en met de grond-stoffen. Daardoor moet je weer een prijsaanpassing doorvoeren om de continuïteit te waarborgen en aandeelhouders tevreden te stellen. Dit in tegenstelling tot de consumentenmarkt, die vraagt om prijsverlagingen. Dit besluit is altijd lastig maar noodzakelijk om in de toekomst geen negatieve impact te hebben op je resultaten en de continuïteit van je bedrijf of assortiment in gevaar te brengen.
Welke innovatie of trend binnen de office sector vind je op dit moment onderbelicht, maar zal in de toekomst groot worden?
Innovaties zijn de motor van de toekomst van je bedrijf. De veranderingen gelden ook voor de we-reld van werken en kantoor. 10 jaar geleden kon je niet bedenken nu veel mensen en bedrijven 2 á 3 dagen thuis aan het werk zijn. Waarbij bedrijven voor kantoor arbo richtlijnen hebben voor stoel, bureau, scherm, lichtinval enzovoort die thuis niet meer worden gecontroleerd, maar nog steeds essentieel zijn voor een gezonde werkplek.
De digitalisering zet door, ook voor werken op kantoor en thuis. Dat biedt kansen. En het geeft men-sen in sommige beroepen de kans ook elders in de wereld te werken. Dat zal in de toekomst meer worden. Aan de andere kant zijn er in Amerika grote organisaties die hun medewerkers alweer ver-plichting om de volle werkweek naar kantoor te komen, om verschillende redenen.
Welke trend of ontwikkeling vind je het meest zorgelijk voor de continuïteit van de branche?
In de officebranche maak ik mij zorgen dat de business niet ‘sexy’ genoeg is voor de nieuwe genera-tie. Kijkende naar de branche zie je veel 50- en 60-plussers. De branche is gebaat bij een goede mix van leeftijd en ervaringen om iedereen scherp te houden. Aan de ene kant de trends van de nieuwe generatie en dat in combinatie met de ervaren generatie die er nu zit. Ik zie heel veel kansen rond digitalisering in de business en zie ook in verschillende landen trends waarbij de traditionele kantoor-opstellingen worden ingeruild voor hippe en trendy werkplekken. Daarnaast merk ik ook dat de office manager van een kantoor/bedrijf geen grote bestellingen meer plaatst van onder andere schrijfblok-ken en pennen. Als ze überhaupt iets moet hebben, gaan ze soms naar de plaatselijke retailer om daar die paar kleine kantoorspulletjes te halen.
Als je één bedrijf en/of persoon binnen de sector mocht kiezen dat écht het verschil maakte in 2024, welke zou dat zijn?
Ik kan er meer noemen en wil niemand te kort doen. Aan de andere kant kan ik zeggen dat ik van Coolblue een zeer warm en ondernemend gevoel krijgt. Zij kijken continu goed wat de markt wil. Coolblue is online gestart, maar heeft ook de switch gemaakt naar fysieke winkels. Voor hun doel-groepen van 18 t/m 80 plus mensen heeft Coolblue voor elke doelgroep bekeken hoe ze hun keuze en aankoop doen. De jonge generatie via online en de oudere generaties in de winkel, waarbij er ook nog eens extra service wordt geboden door middel van een helpdeks ter plekke.
Ook wil ik ervoor pleiten dat een branchevereniging in welke sector dan ook het verschil kan maken om dingen met elkaar te delen qua gedachten en ervaring. Dat geldt ook in de business van Office.
Wat is de grootste uitdaging of kans die je ziet voor de sector in 2025?
Zorgen dat je aansluiting houdt met de markt en met je doelgroepen. Vergeet ook niet de nieuwe doelgroep die er aankomt en mogelijk ook jouw product of merk zal gaan kopen als consument. De uitdaging is om met RTV, magazines, social media kanalen en AI de aandacht van de consument te krijgen en te houden..
Wat is je persoonlijke ambitie voor het komende jaar, zakelijk en privé?
Mijn ambitie voor de toekomst is te werken vanuit plezier en ondernemerschap. Kijkende naar de markt en naar de doelgroepen en naar mijn collega’s. De juiste mensen op de juiste plek, zodat teams en mensen happy zijn. Als mensen en bedrijven goed in hun vel zitten, komt er meer uit en wordt er meer gedeeld qua gedachten en aanpassingen in de markt. Dit heeft ook zijn vertaalslag naar de markt en naar de eindgebruiker. Ik vertrouw erop dat dit in 2025 voor mij elders in de business gaat gebeuren, zodat passie, ondernemerschap, plezier en succes weer bij elkaar komen in een commerci-ele en/of adviserende functie.
Laten we er mee starten dat verdelers van office producten in onze sector, van zowel A-merken als Private Label, met Nederlandse fabrikanten gaat samenwerken. Dan bedoel ik dat verdelers of afne-mers in onze business van A-merken ook daar hun huismerken laten produceren, waar mogelijk, in plaats van dit onder te brengen in landen waar onze business niet beter van wordt. Privé is het van groot belang dat de balans er is tussen werk en privé. Dat gezondheid op 1 blijft staan en dat ieder tijd vrijmaakt voor gezin/familie/vrienden en dierbaren in een ouderwetse agenda die gewoon op de keukentafel ligt.
Welk advies zou je de lezers willen meegeven om zichzelf of hun bedrijf in 2025 verder te laten groeien?
Heel belangrijk is dat je mensen vertrouwen geeft. Het niet alleen zeggen, maar ook laten merken. Mensen coachen en helpen om zich verder te ontwikkelen en ook toekomstperspectief te bieden. Mensen de ruimte te geven om zich te ontplooien waarbij er ook ruimte is om gecontroleerde fouten te maken. En je als ondernemer te herpakken en te leren om naar de toekomst te kijken. En om de nieuwe generatie anders te benaderen.
Kijk opnieuw naar huidige processen in je bedrijf. Kunnen zaken anders en beter, zodat je direct aan-sluiting hebt met de markt of zodat het financiële voordelen biedt voor je organisatie in je productie- of leveringsproces. Blijf scherp en ga eens goed kijken hoe de eindgebruiker je product koopt en ge-bruikt. Of ga eens een dag stage lopen bij je partner, zodat je zijn proces beter gaat begrijpen. Ga als fabrikant en/of groothandel de retailer als PARTNER zien en NIET als klant. Blijf ook de juiste kritische vragen stellen aan je zakelijke partner om samen nog beter te worden en/of de samenwerking uit te breiden en een start te maken voor mogelijke innovaties met elkaar. Want samen kom je verder dan continu alleen te denken en te handelen.