Het kleurrijke Nederlandse modemerk, A fish named Fred, bundelt zijn krachten met edding, bekend van de iconische markers. De merken organiseren een creatieve actie waarbij deelnemers een ontwerp voor een print kunnen insturen. Het winnende ontwerp komt uiteindelijk terug op een shirt in de zomercollectie 2026 van A fish named Fred en kan vervolgens worden ingekleurd met meegeleverde edding textielmarkers. Een deel van de opbrengst van dit shirt gaat naar de Make-A-Wish Foundation.
Deelnemers worden uitgedaagd om een opvallende print te ontwerpen die geschikt is voor een shirt. Zij mogen hun creativiteit de vrije loop laten en zich laten inspireren door verschillende kunststromingen en stijlen. De outline van het winnende ontwerp verschijnt uiteindelijk op een A fish named Fred-shirt dat samen met een set kleurrijke edding textielstiften, wereldwijd in de winkels verschijnt begin 2026. Klanten die het shirt kopen kunnen vervolgens zelf het shirt naar eigen inzicht inkleuren. Een deel van de opbrengst van deze ‘Fredding-shirts’ wordt gedoneerd aan de Make-A-Wish Foundation, die zich inzet om wensen van ernstig zieke kinderen te vervullen.
Illustrator Karlijn van de Wier tekende als voorbeeld een print op een A fish named Fred-shirt. Bekende Nederlanders als Ruben van der Meer, Bas Hoeflaak, Tim Coronel, Hans Dulfer, André Dongelmans, Charly Luske en vele anderen zetten zich in voor de actie.
Meer informatie over deelname aan de ‘Fredding’-ontwerpwedstrijd is hier te vinden.
Over A fish named Fred
A fish named Fred is een modemerk voor mannen die niet bang zijn ‘het podium te pakken’.
Het Amsterdamse merk werd opgericht in 2011 en draagt de claim ‘Be proud, Stand out’.
Met kleurrijke kleding en originele samenwerkingen wil het merk de wereld een stukje levendiger en humoristischer maken. Inmiddels is A fish named Fred verkrijgbaar in 35 landen, met 260 verkooppunten en vijf monobrandstores in Nederland.



