Een hoge inflatie waardoor klanten de portemonnee op de knip houden, megastijgingen van energie én nog altijd een stagnatie in het productieproces leidt tot de eerste bedrijven die hun omzet- en winstverwachtingen naar beneden bijstellen. Ook in de kantoorbranche. In dit artikel brengen we een eerste update. Waar zitten de knelpunten en is er ook positief nieuws te melden?

In een commentaar in Business Live, onthulde CEO Richard Costin van Bisley dat de gas- en elektriciteitscontracten van de meubelfabrikant recentelijk zijn gestegen met respectievelijk 681% en 303%. Na een twee jaar durende efficiency operatie, die Bisley weer winstgevend heeft gemaakt, zei Costin dat “het overgrote deel van het harde werk dit boekjaar in de energiekosten zal worden gestoken”. Hij voegde eraan toe dat de uitgaven op het huidige niveau “absoluut onhoudbaar” waren en een bedreiging vormden voor de Britse verwerkende industrie in het algemeen, waarbij hij voorspelde dat sommige bedrijven “volledig zullen verdwijnen”.  

Papierindustrie

Ook in een energie-intensieve sector als de papierindustrie zijn de zorgen groot.  

Uit recent onderzoek van ABN AMRO blijkt dat dat de pulp-, papier- en kartonindustrie direct na glastuinbouw op de tweede plek staat als de branche met de hoogste energiekosten. Met de stijgende energieprijzen zal ook deze markt het zwaar krijgen. 

Zo meldt de grafische brancheorganisatie KVGO zich zorgen te maken over de hoge gasprijzen en de impact daarvan op haar leden. ‘Onze grote vrees is dat enkele papier- en pulpproducenten bij een verdere energiecrisis gedwongen worden om hun productie al dan niet gedeeltelijk te verminderen of stil te leggen. Met natuurlijk grote gevolgen voor de gehele sector’, meldt de vereniging op haar website. De brancheorganisatie roept beleidsmakers in Den Haag en in Europa op om per direct maatregelen te nemen ten behoeve van MKB-bedrijven bedrijven in energie-intensieve sectoren.  

Vooruitzichten bijstellen

En ook leveranciers in andere delen van de industrie stellen hun verwachtingen naar beneden bij. Zoals Newell Brands, die deze week zijn winstverwachtingen voor het derde kwartaal en het boekjaar 2022 heeft verlaagd, nadat het heeft toegegeven dat de omstandigheden zowel op de zakelijke- als ook de consumentenmarkt ‘uitdagender’ zijn dan verwacht. “We hebben te maken gehad met een aanzienlijk groter dan verwachte terugval in orders van retailers en een aanhoudende inflatiedruk op de consument,” merkte CEO Ravi Saligram op. “Als gevolg van deze ontwikkelingen en onze meer voorzichtige houding voor de rest van het jaar, stellen wij onze verwachtingen voor de tweede helft van 2022 bij.” Saligram vervolgt: “We nemen doortastende maatregelen om de impact van deze uitdagingen te verzachten door de broekriem verder aan te halen op het gebied van cash- en kostenbeheer en door ons leveringsplan aan te passen.” Om de financiële positie te versterken, zei Newell dat het zijn FUEL-productiviteitsinspanningen versnelt, de discretionaire en overheaduitgaven nauwgezet beheert, de reclame- en promotie-uitgaven “optimaliseert”, de vraagvoorspelling en de leveringsplannen aanpast en aanvullende acties onderneemt om het werkkapitaal te verbeteren. De belangrijkste categorieën die te lijden hebben onder de lagere vraag zijn huishoudelijk en outdoor, terwijl de situatie in het schrijfsegment “bemoedigend blijft”.   

Nederlandse retail

Dichter bij huis stelt ABN AMRO in een nieuwe analyse dat de relatieve rust tot de zomer stilte voor de storm lijkt. De industrie, de sector leisure, de winkelbranche, de voedingssector en de bouw krijgen later dit jaar een aantal economische schokken te verwerken.  

Het aantal faillissementen neemt in de loop van 2022 en 2023 verder toe, is dan ook de verwachting. Ruim een vijfde van zowel de detailhandelaren als de groothandelaren non-food geven aan dat de winstgevendheid de afgelopen drie maanden is verslechterd ten opzichte van het kwartaal ervoor. 

Gerarda Westerhuis, sectoreconoom Leisure & Retail ABN AMRO stelt: “Hoewel het ondernemersvertrouwen in de detailhandel is gestegen van -5 in het eerste kwartaal naar 1,8 in het tweede kwartaal van 2022, kampen retail ondernemers met veel onzekerheden. Zo ervaart bijna 83 procent van zowel detail- als groothandelaren in non-food belemmeringen in de bedrijfsvoering. Vooral een tekort aan materiaal en producten vormt een belangrijke belemmering voor beide branches, zo blijkt uit de CBS Conjunctuurenquête. Ook het personeelstekort is een zorg. 

De directe impact van de gestegen energieprijzen is in vergelijking met andere sectoren gering, maar de retail sector heeft wel te maken met stijgende inkoopkosten. Toeleveranciers berekenen hun gestegen kosten van energie, transport en verpakkingen immers door aan de retailers. De stijgende inkoopkosten rekent de retailer weer deels door naar de consument.  

Consumentenvertrouwen

Vooralsnog lijken consumenten zich nog niet veel van aan te trekken van de gestegen prijzen en nemen de bestedingen de afgelopen maanden in veel branches toe ten opzichte van dezelfde maanden in 2019. Dit blijkt uit de transactiedata van ABN AMRO. Wel zien we de eerste tekenen van een kentering. De groei van de consumentenuitgaven in juni is bijvoorbeeld minder groot dan in dezelfde periode in 2021.  

Bovendien zakt het consumentenvertrouwen steeds verder weg; in juni naar een historisch dieptepunt van min 50. ABN AMRO verwacht na de zomer een daling in de bestedingen die verder doorzet in 2023. Dit wordt veroorzaakt door afname van het reële inkomen door de gestegen. De wil om te sparen is ook groter in onzekere economische tijden als appeltje tegen de dorst.  

Positief

Is er dan enkel negatief nieuws te melden? Niet van het front van de groothandels. Zo meldt het CBS half september dat de groothandel in het tweede kwartaal van 2022 21,6 procent meer omzet behaald dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder, deels door hogere prijzen. Elke categorie zag een stijging, al was die voor de groothandel in olie en steenkolen extreem met 80 procent. Maar ook de categorie ICT-apparatuur groeide 13,4 procent en non-food, waar ook kantoormeubilair en office supplies onder valt, met bijna 8 procent. De groothandel boekte daarmee voor het zesde kwartaal op rij meer omzet dan in dezelfde periode een jaar eerder.  

Printermarkt onder druk

Nog maar een jaar geleden, in de eerste helft van 2021, waren de zaken voor leveranciers van printers en multifunctionele apparaten in Europa goed in vergelijking met het jaar daarvoor. Maar sinds enkele maanden dalen de verkoopcijfers. 

Problemen in de productieketen en een gedeeltelijke marktverzadiging vertragen de printermarkt in de eerste helft van het jaar. Zo blijkt uit een analyse van onderzoeksbureau Context. 

De piek tijdens de coronapandemie was vooral te danken aan de vraag naar inkjet printers en multifunctionele apparaten voor het thuiskantoor en het MKB. Aangezien de vraag naar laser-MFP’s, die vooral in kantoren worden gebruikt, sinds april 2021 sterk daalt (tussen 6 en 30 procent per maand), daalt de totale verkoop van printers aanzienlijk. Ook in Nederland krimpt het sinds september 2021 elke maand, meldt Context. Zo daalde het aantal verkochte eenheden met 4 procent in de consumentenmarkt en 14,7 procent in de zakelijke markt. Overigens doen de maanden juli en augustus het iets beter als vorig jaar, met zakelijk zelfs een volumegroei van 3,4 procent. Met name de verkoop van inkjet printers, ook in de zakelijke markt, houdt de printerverkoop op de been. 

X