Bedrijven moeten een minder afwachtende houding aannemen als het gaat om verduurzaming. Bovendien moeten organisaties veel meer inzetten op het uitwisselen van kennis en best practices. Met die boodschap wil Van Arkel het Nederlandse bedrijfsleven wakker schudden. Volgens haar wachten veel bedrijven nog te veel op initiatieven van de overheid. “Overheidsmaatregelen mogen niet de drijvende kracht zijn om duurzamer te willen worden. Op het gebied van duurzaamheid moeten we niet op elkaar gaan wachten. Natuurlijk kan de overheid wel zaken versnellen, door bijvoorbeeld de belasting op arbeid te verschuiven naar grondstoffen”, zegt Van Arkel. “Maar het nog ontbreken van nieuwe wet- en regelgeving mag voor organisaties geen reden zijn voor passiviteit.”
Van Arkel gaf de afgelopen jaren zelf het goede voorbeeld. De jury van de verkiezing prees haar inzet op dit gebied. In haar rol als ‘duurzaamheidsambassadeur’ heeft ze niet alleen binnen de eigen organisatie, maar ook bij andere bedrijven het onderwerp hoog op de agenda gekregen. Door anderen te enthousiasmeren over het onderwerp, maar ook door concreet de samenwerking op te zoeken met organisaties binnen én buiten de eigen sector.
Het mes snijdt naar eigen zeggen aan twee kanten. Haar eigen werkgever Interface wil laten zien dat duurzaamheid hand in hand gaat met een gezond verdienmodel. De producent van tapijttegels zet met zijn missie ‘Climate Take Back’ in op het leveren van een herstellende bijdrage aan natuur en maatschappij.
Tegelijkertijd bespaart het dankzij op de natuur geïnspireerde processen en gesloten grondstofketens jaarlijks miljoenen euro’s. “We willen met onze rendabele duurzaamheidsmaatregelen dan ook andere organisaties inspireren en aansporen hetzelfde te doen. Het ongedaan maken van klimaatverandering kunnen we niet alleen.”
De MVO-manager van het jaar verkiezing werd voor de zesde keer georganiseerd. De prijs werd uitgereikt op het 18de Nationaal Sustainability Congres in ’s-Hertogenbosch.