In het centrum van Roelofarendsveen wordt druk verbouwd. In een vrij onzekere tijd voor ondernemers nam Joris Koek toch de beslissing om Boekhandel Veenerick uit te breiden en te vernieuwen. Wij spraken Joris over de nieuwe winkel en de reden van deze uitbreiding.
‘’Eigenlijk ben ik geboren achter de toonbank’’, vertelt Joris Koek, mede-eigenaar van de boekhandel.
‘’Mijn ouders richtten de winkel in 1987 op samen met mijn oom, waarna ik in 2007 zelf in de winkel
kwam werken. In 2013 ben ik uiteindelijk ook mede-eigenaar geworden van het bedrijf. Inmiddels is
dit de vijfde locatie waar de winkel is gevestigd en breiden we deze maand in een van onze winkels
uit. Hoe we onszelf omschrijven? De boekhandel waar iedereen van 0 tot 100 jaar kan slagen.’’
In de winkel aan het Noordplein vind je naast veel boekenen tijdschriften een ruim aanbod kantoorbenodigdheden voor particulier en (klein)bedrijf. In de Veenerick kantoorwebshop vind je alles wat je nodig hebt op en rond kantoor. Van gum tot bureaustoel, van liaspen tot verstevigingringetjes. Met eigen bezorgdienst bezorgt Veenerick in heel Kaag en Braassem tot aan je bureau.
De coronaperiode
Hoewel de coronaperiode voor veel ondernemers in Nederland een lastige tijd is geweest, heeft de
boekhandel zich, ondanks de omstandigheden, er toch goed doorheen geslagen. ‘’Veel mensen
maakten de keus lokaal te kopen en dus ook bij ons. Dit ging dan voornamelijk om thuisentertainment,
we verkochten van cartridges tot puzzels en van tijdschriften tot boeken. Er was overigens wel
een keerpunt in december toen we dicht moesten. Maar waar één deur dicht gaat, gaat een andere
deur open. Precies op dat moment kondigde onze buren namelijk aan weg te gaan. Ondanks de uitdagende periode waar we middenin zaten, hebben we toen toch besloten om uit te breiden. We groeiden uit ons jasje en deze mooie kans komt maar één keer voorbij.’’
Groeikern Roelofarendsveen
Het dorp Roelofarendsveen, waar Veenerick is gevestigd, is een groeikern. Dit wil zeggen dat er veel
huizen worden bijgebouwd. ‘’Bijna 2.000 extra huizen in de afgelopen tijd en die groei is er voorlopig
nog niet uit’’, geeft Joris aan. ‘’De uitbreiding van de winkel was dan ook de perfecte kans om mee
te groeien met het dorp en ons aan te passen aan de nieuwe inwoners. Er komen hier veel mensen
wonen uit omliggende steden als Leiden, Haarlem en Amsterdam. Dit zijn veelal jonge gezinnen,
waardoor we ons assortiment hebben uitgebreid met bijvoorbeeld kinderboeken en kwaliteitsspeelgoed. Dit wordt door de nieuwe inwoners met veel enthousiasme ontvangen.’’ Sowieso krijgt de boekwinkel veel positieve reacties van nieuwe klanten. Ze zijn blij verrast door de sfeer en het hoge serviceniveau. “We spreken klanten aan bij de voornaam en weten wat er speelt
De nieuwe winkel
Joris vertelt met veel enthousiasme over de nieuwe winkel. “Het dorp is van origine een tuinbouwgemeente en dit thema hebben wij aangehouden bij het ontwerp van de nieuwe winkel. De winkel is opgedeeld in drie verschillende gedeeltes. Zo is een gedeelte ingericht als kas, waarbij het kassaeiland zich in een tuinbouwkas bevindt. Een ander gedeelte is ingericht volgens het tulpenthema, waar je een groot tulpenkarpet vindt en de boekentafels zijn ontworpen op basis van de klassieke veilingkarren. Fruitkisten en luxe pallets maken het derde gedeelte compleet.” Daarnaast probeert de familie Koek het assortiment ook steeds verder uit te breiden met lokale producten, zoals boeken over de streek en souvenirs. De opening van de nieuwe zaak vindt plaats op 23 september. Overigens is de boekhandel gedurende de verbouwing
nooit volledig dicht geweest.
“Vanuit een camper voor de winkel hebben we gedurende de gehele
verbouwing onze klanten gewoon te woord kunnen staan en kunnen helpen. Een leuke ervaring,
maar we zijn blij als de verbouwing straks klaar is en we weer vanuit de winkel aan de slag kunnen!”
Aan het einde van het gesprek vragen wij Joris nog naar de ultieme tip voor collega ondernemers.
Hij glimlacht en zegt: “De klant staat centraal en is altijd het uitgangspunt. Een hoge servicegraad
betaalt zich weer uit in het aantal mensen dat terugkeert naar jouw winkel. En risico’s nemen! Hoe
spannend dat ook is, in de meeste gevallen is dat het dubbel en dwars waard.”