Met 4.660 exposanten en ongeveer 148.000 bezoekers heeft het beurstrio Ambiente, Christmasworld en Creativeworld afgelopen week in Frankfurt opnieuw zijn positie als het toonaangevende platform voor consumptiegoederen verstevigd, zo blikt de organisatie terug . Meer dan 170 landen waren vertegenwoordigd op het volledig geboekte beursterrein van Frankfurt. Nederland stond in de top 5 van bezoekers.
De organisatie doet nog wel een poging om het Office segment aanwezig te laten zijn, maar duidelijk is dat Ambiente en Creativeworld zich in Frankfurt concentreren op de segmenten Stationery, School en Creative. Daar richtte de organisatie zich dit jaar ook wel op Office Design & Solutions met het gemarkeerde Future of Work-gebied. Maar dat was geen succes. Het goede nieuws is wel dat de Frankfurter Messe heeft besloten om het aanbod van commerciële kantoorbenodigdheden te concentreren bij Paperworld Middle East in Dubai. Internationale leveranciers van commerciële kantoorartikelen zijn traditioneel zeer sterk vertegenwoordigd in Dubai en trekken jaarlijks professionele kopers uit meer dan 100 landen aan. Paperworld Middle East – dat sinds 2011 samen met Gifts & Lifestyle Middle East wordt georganiseerd – trok recentelijk 12.900 bezoekers uit 113 landen en 493 exposanten. De volgende editie is van 11 – 13 November 2025.
Zie ook
https://kantoornet.nl/messe-frankfurt-concentreert-aanbod-kantoorartikelen-op-paperworld-in-dubai/
https://paperworld-middle-east.ae.messefrankfurt.com/dubai/en.html
Creativeworld brengt creatieve gemeenschap samen
Creativeworld heeft zich opnieuw bewezen als dé ontmoetingsplek voor de wereldwijde doe-het-zelfgemeenschap. “De combinatie van internationaal bereik en uitgebreide marktdekking maakt Creativeworld het enige evenement in zijn soort”, legt Markus Baumgart, CEO van Schmincke, uit. Een bijzonder hoogtepunt was de Creative Academy, waar live productdemonstraties, netwerken en kennisdeling werden aangeboden. Deze beurs duurde een dag korter dan Ambiente en Christmasworld. Creativeworld heeft zeker een interessant aanbod, zeker gecombineerd het hal 4.2 van Ambiente, waar een veelvoud aan stationery-, papetterie en schrijfwarenleveranciers is te vinden.
De one-stop-shop in Frankfurt
Vooral voor de wereldmarkt is Ambiente belangrijk. Er waren dan ook tal van grote nationale en internationale kopers – van Amazon tot ZARA – de megavakbeurs, waaronder ALDI, Carrefour International, Casa International, Compania Comercial Caribe, Coop, Crate & Barrel, Digital Flying Tiger Copenhagen, dm Drogeriemarkt, EDEKA, El Corte Inglés, Fenwick, Fleurop, Globus, Hans Segmüller, HADI Enterprises, Hornbach, IKEA, Jaeyoung Trading, Lidl, Lulu Group International, REWE, Sainsbury’s, Tesco, The Loft Japan, The One Total Home Experience, The TFG Group en Zalando.
Het onlangs uitgebreide segment van de meubel- en contractactiviteiten was met name aantrekkelijk voor internationale inkoopmanagers uit de horeca en projectmatige bedrijven, maar ook voor gerenommeerde organisaties zoals Coface, Commerzbank, DB, Deka Immobilien Investments, Deutsche Hospitality Asset, Dwellings International, Hill Capital Partners, HSH Management Services, Iberostar Hoteles y Apartamentos, Ramsay Gastronomie en The Parker Company. Musea met verkooppunten, waaronder het Courtauld Institute of Art en de afdeling publicaties van het Museum of Modern Art, bezochten ook het drietal vakbeurzen op zoek naar aantrekkelijke productassortimenten.
Ambiente – Focus op nieuwe groeimarkten
Met de introductie van het premiummerkengebied Interior Looks wist Ambiente interieurontwerpers, architecten en projectinrichters van over de hele wereld aan te trekken en versterkte daarmee de band met de meubelindustrie, met nane voor de home markt. “Frankfurt is het perfecte knooppunt voor meubeltrends, omdat innovaties uit alle consumptiegoederensectoren hier samenkomen”, legt curator Bernd Schellenberg uit. Denise Boxler van de Vereniging van Duitse Interieurarchitecten (bdia) is het daarmee eens: “Interior Looks en het aangrenzende Future of Work-gebied geven sterke impulsen voor zowel woon- als werkruimtes. De gerichte netwerking tussen fabrikanten en planners biedt een echte meerwaarde voor iedereen.”
Nieuw was ook het uitgebreide aanbod voor de horeca, gegroepeerd onder de speciale interesses met dezelfde noemer. Door zich te richten op de horecasector, bedient Ambiente een wereldwijde markt met een sterke vraag
Bezoekers in overvloed: het beurstrio Ambiente, Christmasworld en Creativeworld is
Detlef Braun, lid van de Raad van Bestuur van Messe Frankfurt. “De wereldwijde consumptiegoederenindustrie staat voor enorme uitdagingen – stagnerende markten, structurele verschuivingen en economische onzekerheden. En dat is precies waar wij in beeld komen. We ontsluiten nieuwe zakelijke kansen en bouwen een wereldwijd netwerk dat veerkracht versterkt.” Branche-experts beamen dit sentiment. “In 2025 is Frankfurt belangrijker dan ooit. In tijden van algemene onzekerheid verlangen consumenten naar schoonheid en individuele vrijheid, en kopers zijn actief op zoek naar dergelijke trends. Dit drietal beurzen brengt opnieuw alle belangrijke marktspelers samen,” zegt Peter Wüst, Managing Director van de Managing Director van de Home Improvement, Building and Garden Trade Association (BHB).
Duurzaamheid als leidraad
Duurzaamheid was een centraal thema op alle drie de toonaangevende beurzen, waarbij de verantwoordelijkheid van de industrie voor toekomstbestendige concepten werd benadrukt. Het programma Ethical Style viert in 2025 haar tiende verjaardag en toont opnieuw aan hoe belangrijk duurzame productoplossingen zijn. Terwijl in het debuutjaar 198 exposanten het Ethical Style-label kregen, is dat aantal inmiddels gegroeid tot 354 op alle drie de beurzen. Dit is een duidelijk bewijs van het groeiende bewustzijn van grondstoffenbewuste bedrijfspraktijken.
Internationale aantrekkingskracht
Ambiente, Christmasworld en Creativeworld richtten zich op het verbinden van kopers met besluitvormers en het stimuleren van internationale zakelijke initiatieven. Het hoge percentage internationale deelnemers – ruim 70% – was een belangrijke factor in de tevredenheid van de bezoekers. Ann De Cock, eigenaar van de Belgische contractbeurs XLBoom, legt uit: “We hebben klanten van over de hele wereld ontmoet: Korea, de VS, Dubai, Qatar, Griekenland, Italië, Frankrijk. De verhouding bestaande en nieuwe klanten is ongeveer 50:50. Wij zijn er ontzettend blij mee!” Buiten het internationale bereik was de kwaliteit van de kopers belangrijk. “Het klantenbestand hier is zeer internationaal. “Mensen zijn weer in de stemming om bestellingen te plaatsen, wat we eerlijk gezegd niet hadden verwacht gezien de wereldwijde marktturbulentie”, zegt Rob Bierman, Product Design en Visual Merchandising Manager bij Silk-ka. Na Duitsland waren Italië, China, Nederland, Frankrijk en de Verenigde Staten de populairste bezoekende landen. De algehele tevredenheid van bezoekers steeg met nog eens twee procentpunten ten opzichte van het voorgaande jaar en bereikte een indrukwekkende 95%.
De volgende Ambiente is van 6-10 februari 2026
De volgende Creativeworld is van 6-9 februari 2026