De bundeling van de toonaangevende internationale beurzen voor consumptiegoederen Ambiente, Christmasworld en Creativeworld hebben goed uitgepakt. De afgelopen week was de eerste keer dat 26 volgepakte beurshallen in Frankfurt fungeerden als de wereldwijde hub voor opkomende lifestyle trends. De 4.561 exposanten waren goed voor 352.950 bruto vierkante meter en trokken gezamenlijk 154.000 bezoekers uit meer dan 170 landen. De beurs had een positieve vibe, na twee jaar afwezigheid. Het verdwijnen van Paperworld was wel merkbaar op het aantal exposanten uit de Office hoek, daarentegen waren er in het domein Creativeworld ook veel relevante leveranciers te vinden.
“Met een overweldigende deelname en een enorme internationale inbreng hebben we na twee jaar pandemie een ongelooflijke comeback gemaakt voor de wereldwijde consumptiegoederenwereld. Frankfurt heeft zijn leidende positie versterkt en is het allesomvattende inspiratie-, bestel- en netwerkevenement. Ons nieuwe concept One-Stop-Shop werkt”, aldus Detlef Braun, lid van de Raad van Bestuur. Kopers profiteerden van een unieke verscheidenheid aan frisse zakelijke impulsen: op Ambiente werden Dining, Living en Giving uitgebreid met het nieuwe onderdeel Working met het oog op moderne werkwerelden. Christmasworld inspireerde de sector met seizoensgebonden eyecatchers en feestelijke decoraties met een wow-effect voor de mooiste en best verkopende tijd van het jaar. Met tal van creatieve aanbiedingen en interactieve workshops vierde Creativeworld als geen andere beurs de aanhoudende DIY boom. De grootst mogelijke efficiëntie staat centraal voor alle deelnemers.
“Het nieuwe beursformaat bestaande uit Ambiente, Christmasworld en Creativeworld is zeer coherent en perfect afgestemd op de behoeften van de handel, aangezien de assortimenten in het woon- en leefsegment ook steeds meer in elkaar overlopen. De stemming onder onze leden was steeds positief en het werd eens te meer bevestigd dat onze branche de beursvloer nodig heeft als platform om te netwerken, te bestellen en de producten te beleven”, aldus Christian Haeser, directeur van Handelsverband Wohnen und Büro e.V.
Ook het Zentralverband Hartwarenhandel e.V. onderschrijft deze teneur: “Volle hallen, super sfeer, veel nieuwe producten, leuke gesprekken – de herstart van de beurs na de pandemie is een succes. De vakhandel in de sector huishoudelijke artikelen/glaskeramiek is blij en dankbaar dat zij na drie jaar weer aanwezig kan zijn op de belangrijkste beurs voor consumptiegoederen ter wereld, Ambiente. Christmasworld en Creativeworld openen nog meer spannende segmenten en een breed scala aan ideeën, die in een uitdagende markt essentieel zijn om klanten te inspireren”, aldus General Manager Thomas Dammann.
Beste beoordelingen
De hoge mate van internationaliteit overtrof alle verwachtingen: 70 procent van de bezoekers kwam uit het buitenland. Naast Duitsland waren Italië, Frankrijk, Nederland, de VS, Groot-Brittannië, Spanje, Turkije, Zwitserland, Griekenland en Polen de sterkst deelnemende landen. “Het is gigantisch en de bezoekersfrequentie super internationaal – zelfs veel meer dan verwacht en veel meer dan in 2020 voor de pandemie. We zijn overlopen, dat had niemand verwacht en we zijn heel blij. De combinatie van Christmasworld, Ambiente en Creativeworld blijkt een zeer gelukkige oplossing te zijn voor zowel exposanten als handelsinkopers, en een die zeker behouden moet blijven”, benadrukt Lars Adler, bestuursvoorzitter EVL (European Lifestyle Association).
Het hele spectrum van de Duitse en internationale detailhandel was aanwezig. Daarnaast trok het mega-evenement de who’s who van grote internationale inkopers aan, zoals Amazon, Illums Bolighus, Galeries Lafayette, El Corte Ingles, KaDeWe, John Lewis, E. Leclerc, Marks & Spencer, Museum of Modern Art, Rinascente en Stapels. Bovendien waren grote distributeurs van hotel- en restaurantbenodigdheden uit de hele wereld aanwezig, evenals hotelketens zoals Marriott International, Hilton Hotels & Resorts en Hyatt Hotels. Dat de handel Ambiente, Christmasworld en Creativeworld als haar nieuwe platform voor succes ziet, wordt ook bevestigd door de bezoekersenquête van Messe Frankfurt. De tevredenheidscijfers liggen op een zeer hoog niveau en staan momenteel op 94 procent.
DEHOGA Hessen, de vereniging van het district Frankfurt am Main, was ook verheugd dat de lancering van de consumentenbeurzen Ambiente, Christmasworld en Creativeworld 2023 in Frankfurt de signalen weer in de goede richting heeft gestuurd. Voor de horecavereniging is het uiterst belangrijk dat Frankfurt als MICE[1] bestemming in de nationale en internationale perceptie wordt versterkt. “Na de crisisjaren, die vooral de horeca hebben getroffen, is het uiterst belangrijk dat de beurzen en congressen het zakelijk reistoerisme weer stimuleren”, benadrukt Robert Mangold, voorzitter van DEHOGA Frankfurt. “De beurzen zijn een belangrijke economische factor voor het imago van de stad en voor de totale structuur van alle toeristische profiteurs in Frankfurt en de Rijn-Main regio.”
Nieuwe ideeën voor duurzame consumptie
Het uitgebreide voorprogramma, dat een groot aantal internationale topsprekers en ontwerpers zoals Karim Rashid, Ross Lovegrove, Olivier Lapidus, Tassilo von Grolmann, maar ook veelbelovende jonge talenten samenbracht, werd geprezen als een waardevolle bron van inspiratie. Via speciale presentaties, lezingen, workshops of rondleidingen werd de uitwisseling over de belangrijkste metatopics als duurzaamheid, het nieuwe werken, design, lifestyle, future retail en digitale uitbreiding van de handel gestimuleerd. Zo kregen alle vormen van handel gerichte oplossingsrichtingen en praktische en uitvoerbare ideeën om mee op weg te gaan.
Future of Work
Een bijzonder hoogtepunt was het Future of Work gedeelte in de nieuwe Ambiente Working sectie, waar individuele oplossingen voor moderne werkomgevingen werden gepresenteerd. De werkplek gaat immers steeds meer over in sociale plaatsen waar interactie en sociale uitwisseling plaatsvinden. De oprichting van co-working spaces als nieuwe vorm van kantoororganisatie komt tegemoet aan de dringende behoefte aan flexibiliteit en mobiliteit. Kopers vonden hiervoor verschillende aanbiedingen en impulsen. “Bij Future of Work gaat het niet alleen om praktische oplossingen, maar om een mindset. We ervaren hier veel belangstelling van bezoekers. Bij elke crisis gaan mensen opnieuw nadenken en ontstaan er frisse ideeën. Het is een spannende tijd. We hebben nieuwe klanten gekregen die eigenlijk niet op zoek waren naar producten als de onze. Ook veel hotels tonen interesse, want ook zij bieden steeds meer co-working spaces aan. De hoge bezoekersfrequentie op het gebied van Future of Work laat zien dat het echt een onderwerp voor iedereen is,” aldus Diane Wendel, Managing Director Country Living.
Het thema duurzaamheid was op alle drie de beurzen alomtegenwoordig met innovatieve producten – volgens het Zukunftsinstitut is er onder consumenten steeds meer vraag naar en wordt het een doorslaggevend aankoopcriterium. “Meer dan 70 procent van de mensen wereldwijd winkelt nog steeds het liefst in de winkel. Ze willen dat echter meer lokaal, duurzamer en met meer samenwerking doen. Elke crisis genereert veerkracht, moed en creativiteit en veranderingen creëren nieuwe kansen en mogelijkheden voor retailers. Hier is het belangrijk om vroegtijdig de koers te bepalen en consequent de bril van de consument op te zetten,” stelt futuroloog en retaildeskundige Theresa Schleicher van het Zukunftsinstitut.
Online platform
Digitale uitbreiding maakt meer dan 80.000 contacten mogelijk en vergroot de beursbeleving
De doorslaggevende factor bij de inspiratie bleef de fysieke ervaring, die in 2023 duidelijk in het middelpunt stond – en nog steeds zinvol digitaal wordt aangevuld voor en na de beurzen. Op het online platform Digital Extension waren in totaal 80.242 deelnemers virtueel in beweging, waren er meer dan 8.000 netwerkinteracties, werden ongeveer 4.000 chatberichten verstuurd en werd meer dan 1.000 uur content bekeken.
Tot 17 februari 2023 kunnen exposanten en bezoekers via het online platform blijven netwerken en geselecteerde beurshighlights volgen. Dit maakt optimaal zakendoen na de beurs mogelijk en biedt de kans om ook daarna nog belangrijke zakelijke contacten te leggen.
Gedurende het jaar zijn ook de online exhibitor search, het bestel- en contentplatform voor Home & Living nmedia.hub, het kennisplatform Conzoom Solutions, de Ambiente Blog en de social media-kanalen van Ambiente, Christmasworld en Creativeworld beschikbaar om te netwerken, bestellingen te plaatsen en kennis op te doen.
2024
Ambiente, Christmasworld en Creativeworld blijven gelijktijdig plaatsvinden in het beurscentrum van Frankfurt:
Ambiente/Christmasworld: 26 t/m 30 januari 2024
Creativeworld: 27 tot 30 januari 2024