De bundeling van de toonaangevende internationale beurzen voor consumptiegoederen Ambiente, Christmasworld en Creativeworld hebben goed uitgepakt. De afgelopen maand was de eerste keer dat 26 volgepakte beurshallen in Frankfurt fungeerden als de wereldwijde hub voor opkomende lifestyle trends. De 4.561 exposanten waren goed voor 352.950 bruto vierkante meter en trokken gezamenlijk 154.000 bezoekers uit meer dan 170 landen. De beurs had een positieve vibe, na twee jaar afwezigheid. Het verdwijnen van Paperworld was wel merkbaar op het aantal exposanten uit de Office hoek, daarentegen waren er in het domein Creativeworld ook veel relevante leveranciers te vinden.
De beursorganisatie reageerde in elk geval lyrisch op deze editie. “Met een overweldigende deelname en een enorme internationale inbreng hebben we na twee jaar pandemie een ongelooflijke comeback gemaakt voor de wereldwijde consumptiegoederenwereld. Frankfurt heeft zijn leidende positie versterkt als allesomvattende evenement voor inspiratie, bestellen en netwerken. Ons nieuwe concept One-Stop-Shop werkt”, zo juichte Detlef Braun, lid van de Raad van Bestuur. Daarbij had men alles in het werk gesteld om het de bezoekers naar de zin te maken. Zo kon men ’s morgens een waterflesje krijgen bij de entree, en bij het weggaan een drankje.Â
Beste beoordelingenÂ
Zo werd op Ambiente Dining, Living en Giving uitgebreid met het nieuwe onderdeel Working als opvolging van een deel van het voormalige Paperworld aanbod. Met tal van creatieve aanbiedingen en interactieve workshops vierde Creativeworld de aanhoudende Doe-het-zelf boom, die bij de komst van de corona-pandemie is ingezet.Â
“Het nieuwe beursformaat, bestaande uit Ambiente, Christmasworld en Creativeworld is zeer coherent en perfect afgestemd op de behoeften van de handel, aangezien de assortimenten in het woon- en leefsegment ook steeds meer in elkaar overlopen”, aldus Christian Haeser, directeur van Handelsverband Wohnen und Büro e.V. Â
Ook viel het grote aantal internationale bezoekers op: 70 procent van de bezoekers kwam uit het buitenland. Aanzienlijk meer dan bij de laatste editie in 2020. Naast Duitsland waren Italië, Frankrijk, Nederland, de VS, Groot-Brittannië, Spanje, Turkije, Zwitserland, Griekenland en Polen de sterkst deelnemende landen. Veel internationale bezoekers betekent ook meer kwaliteit. Zo waren er inkopers van Amazon, Illums Bolighus, Galeries Lafayette, El Corte Ingles, KaDeWe, John Lewis, E. Leclerc, Marks & Spencer, Museum of Modern Art, Rinascente en Stapels. Â
Duurzame consumptieÂ
Veel inspiratie kwam van speciale presentaties, lezingen, workshops en rondleidingen werd de uitwisseling over topics als duurzaamheid, het nieuwe werken, design, lifestyle, future retail en digitale uitbreiding van de handel. Â
Opvallend en interessant voor de doelgroep van KBM was het Future of Work gedeelte in de nieuwe Ambiente Working sectie, waar individuele oplossingen voor moderne werkomgevingen werden gepresenteerd. De werkplek gaat immers steeds meer over in sociale plaatsen waar interactie en sociale uitwisseling plaatsvinden. De oprichting van co-working spaces als nieuwe vorm van kantoororganisatie komt tegemoet aan de dringende behoefte aan flexibiliteit en mobiliteit. “Bij Future of Work gaat het niet alleen om praktische oplossingen, maar om een mindset. We hebben nieuwe klanten gekregen die eigenlijk niet op zoek waren naar producten als de onze. Ook veel hotels tonen interesse, want ook zij bieden steeds meer co-working spaces aan. De hoge bezoekersfrequentie op het gebied van Future of Work laat zien dat het echt een onderwerp voor iedereen is,” aldus Diane Wendel, Managing Director Country Living.Â
Ambiente workingÂ
Onderdeel van Ambiente Working is ‘Future of Work’ in hal 3.1, waar de moderne wereld van werk wordt gecombineerd met de producten van het Ambiente Living gedeelte, namelijk Interior Design en Contract Business. Samen vormen zij een unieke inspiratiebron in de cross-over tussen thuis en kantoor en creëren zij waardevolle aanknopingspunten met de hotel- en contractbusiness. De woonconcepten, meubels, verlichting, woningtextiel en woon- en designaccessoires in Ambiente Living liggen in de directe nabijheid van het aanbod voor kantoorinrichting en -design en accessoires voor de werkplek thuis, op kantoor of voor mobiel werken. Voor kantoorinrichters en -planners, (interieur)architecten, facility managers en inkopers opent deze synergie in hal 3.1 geheel nieuwe mogelijkheden voor klantrelaties en creëert internationale zakelijke contacten en ideeën voor het kantoor van de toekomst. Deze worden aangevuld met de “Future of Work Academy”, waar alles ook draait om de vragen hoe modern werken er nu uitziet, hoe het er in de toekomst uit zal zien en welke ruimtes en apparatuur daarvoor nodig zijn. De speciale presentatie, ontworpen door MTTR Architekten + Stadtplaner in opdracht van Ambiente, toont de werkplekken van de toekomst en presenteert concepten en producten die gebruikt kunnen worden in kantoorruimtes, thuiskantoren of in samenwerking met anderen. In hal 3.1, in de onmiddellijke nabijheid van de productzone “Future of Work” en de productzone “Interior Design”, vonden we exposanten uit de sector kantoorinrichting, waaronder Country Living, König + Neurath en Vario Büroeinrichtungen, alsook Work Anywhere met het merk Beaktor uit Spanje en YKR Design met het merk Bloon Paris uit Frankrijk. Â
Minder ruim aanbod Â
In Hal 4.2 stonden in het apart aangegeven deel Working bedrijven als Durable, Herma, HSM, Novus Dahle en Schmidt Technology, die hun producten presenteerden in de stationery omgeving en daar ook deels hun assortiment op hadden aangepast. Colop bijvoorbeeld had gekozen voor de stationary afdeling en Trodat troffen we wel in het office deel, maar als Trotec, de afdeling van de stempelproducent die zich op gepersonaliseerde lasermachines richt. Daar was ook vanuit Nederland Centraal Inkoop Buro (CIB) met de PicoBello. Voor de meeste van deze organisaties was de plek hier wel even wennen; een kleinere stand en geen hoogbouw meer zoals eerder in hal 3. De vraag is of de Frankfurter Messen de groep office leveranciers blijvend aan zich kan blijven binden na het afscheid van de naam en het concept Paperworld. Â
In dit gebied bevond zich ook de “Insider Lounge”, een eerste aanspreekpunt voor detailhandelaren in kantoorbenodigdheden, die exclusief door Messen Frankfurt zijn uitgenodigd. Â
Het kantoorsegment in hal 4.2 werd aangevuld door aanverwante productgroepen waar bezoekers briefpapier en schrijfwaren konden vinden van designgerichte leveranciers als Caran d’Ache, Kaweko en Diplomat tot luxemerken als Maybach en Hugo Boss. Daarnaast biedt het gebied wenskaarten, design- en trendgerichte cadeauartikelen van merken als Troika, Werkhaus en IZIPIZI en tassen en persoonlijke accessoires. Â
In hal 9 troffen we veel relevante aanbieders van onder meer back-to-school producten. De meest bezochte hal was hal 1, waar Creativeworld is ondergebracht en waar we partijen als Staedtler, Clairfontaine, Royal Talens, Kores en Schneider aantroffen.Â
Verder vonden we veel Aziatische aanbieders van kantoorartikelen en creative producten in de hal 10.1, waar global sourcing was ondergebracht.Â
Omdat alle 26 hallen van de beurs vol zaten, werd het aanpalende congrescentrum gebruikt als platform voor Remanexpo en het lezingenprogramma binnen de Remanexpo Academy. In het Remanexpo productgebied vonden we gereviseerde printerproducten, toners en cartridges, verbruiksartikelen en OEM-producten. Â
Kortom, voor de bezoeker die bekend is met Paperworld, was het wel even zoeken naar relevante producten. Maar met het nieuwe concept heeft de beursorganisatie wel voor veel reuring gezorgd en er was beduidend meer leven in de brouwerij dan in het verleden. Een goede zet dus, waarbij het afwachten is hoe de productgroepen rond Office zich gaan ontwikkelen.Â
Online platformÂ
Wie er niet bij kon zijn, was nog altijd in staat om de beurs digitaal te bezoeken. Op het online platform Digital Extension waren in totaal 80.242 deelnemers virtueel in beweging, waren er meer dan 8.000 netwerkinteracties, werden ongeveer 4.000 chatberichten verstuurd en werd meer dan 1.000 uur content bekeken. Tot 17 februari 2023 konden exposanten en bezoekers via het online platform blijven netwerken en geselecteerde beurshighlights volgen. Dit maakt optimaal zakendoen na de beurs mogelijk en biedt de kans om ook daarna nog belangrijke zakelijke contacten te leggen. Â
Editie 2024Â
Ambiente, Christmasworld en Creativeworld blijven gelijktijdig plaatsvinden in het beurscentrum van Frankfurt: Ambiente/Christmasworld: 26 t/m 30 januari 2024 Creativeworld begint een dag later als de andere twee: 27 tot 30 januari 2024  .Â
Â