Dam & Partners Architecten verzorgden het ontwerp in samenwerking met Richard Hutten Studio. Richard Hutten ontwierp en Gispen produceerde het nieuwe meubilair – volledig op maat.
Het oorspronkelijke ontwerp van de foyer van architect Cees Dam stamt uit 1986. In het nieuwe ontwerp is men teruggegaan naar de essentie; tegelijk heeft het een eigentijdse uitstraling gekregen. Passend binnen de ambitie van Nationale Opera & Ballet om bezoekers nog beter te bedienen en welkom te heten in het theater. Vernieuwd zijn onder meer het tapijt en parket, de bars, de verlichting en de inrichting. Gispen produceerde voor dit project maatwerk meubilair, ontworpen door Richard Hutten.
Hutten: “We proberen de vreugde van een avond uit te verhogen, terwijl het ontwerp tegelijkertijd tijdloos is en ten minste een generatie mee kan”. Het meubilair geeft een opvallend kleuraccent aan het interieur. Voor de zittingen en rugleuningen van de banken en fauteuils is gekozen voor zeven verschillende kleuren. Het kleurenpalet sluit mooi aan bij andere elementen in de foyer. Zachte, ronde vormen – in contrast met het staal en beton van het gebouw – nodigen bezoekers uit om te gaan zitten.
Loungebank
Geen bank is hetzelfde; de rondingen lopen gelijk met de radius van het gebouw. De banken hebben een solide afgeronde vorm, met lage rugleuning. Wie plaatsneemt, kijkt uit over de stad. De langste loungebank is maar liefst 20 meter. In totaal produceerde Gispen 134 meter loungebank, verdeeld over 13 banken. Bij het ontwerp van de stoelen maakte Richard Hutten een knipoog naar de designtraditie van Gispen; het iconische buizenframe is opnieuw toegepast, maar dan omgekeerd. Gispen produceerde zowel een lagere fauteuil als een diner chair met bijpassende tafels. Daarnaast leverde Gispen grote en kleine poefjes en 42 gestoffeerde kubussen voor in de nieuwe Odeonzaal.
Gispen is overigens voornemens om de nieuwe producten in haar assortiment op te nemen.