Na een bericht op Kantoornet zocht Chris Wiegeraad, CCO van GoBright, contact met KBM. Daarin stond dat bijna de helft van de kantoormedewerkers een zit-stabureau heeft, maar slechts 29 procent de stastand regelmatig gebruikt.
Wiegeraad: “We weten allemaal dat veel zit-sta bureaus nauwelijks gebruikt worden. Dat constateren we nu met onderzoeken en interviews. Maar wij laten zien: je kunt het meten, analyseren en verbeteren. Het is tijd om er ook echt iets mee te doen. Voor de gezondheid van medewerkers, voor de portemonnee van werkgevers en voor de duurzaamheid van gebouwen. Dit is de toekomst van het kantoor. En wie die stap nu zet, plukt daar de komende jaren de vruchten van.” Reden genoeg voor een interview over optimaal gebruik van data rond de fysieke werkplek.
GoBright staat bekend om producten voor deskbooking en roombooking: systemen waarmee medewerkers eenvoudig een bureau of vergaderruimte reserveren. Maar Wiegeraad benadrukt dat hun technologie veel meer potentie heeft. Zo kun je zien hoe lang en door wie een tafel wordt gebruikt. Met een klein stukje extra software kun je ook meten hoe vaak en hoe lang een zit-sta bureau gebruikt wordt, staand en zittend. “We hebben de techniek voor dat laatste allang klaar. Het is alleen een kwestie van toepassen zodra een klant daar behoefte aan heeft. De privacy van de gebruiker blijft intact. Je hoeft niet te weten wie achter het bureau zit. Je meet alleen of het bureau in beweging komt. Desnoods anoniem, als bezettingsdata. En als bedrijven meer inzicht willen, kan het ook gekoppeld worden aan in- en uitcheckgegevens.”
De install base is er in ieder geval, want Chris schat in dat 75 procent van de geëlektrificeerde tafels een zit-sta tafel is.
Wat doe je dan met die data?
Het verzamelen van dergelijke data is volgens Wiegeraad pas het begin. Echt interessant is, hoe organisaties die inzichten gebruiken. GoBright biedt nu al uitgebreide rapportages waarmee bedrijven kunnen zien hoe vaak werkplekken bezet zijn, welke afdelingen piekbelasting veroorzaken en hoe efficiënt ruimtes worden gebruikt. “Gemiddeld zien we dat de bezettingsgraad op kantoren rond de 30% ligt,” vertelt Wiegeraad. “Dat betekent dus dat veel organisaties met veel te veel bureaus werken. Als je dat doorrekent qua huurprijzen en vierkante meters, praat je bij een grote organisatie al snel over een miljoen euro per jaar aan mogelijke besparingen.”
Daar blijft het niet bij. De data maakt het mogelijk om teams bewust te sturen. Wiegeraad geeft een voorbeeld: “Als je ziet dat IT en Finance allebei op dinsdag massaal op kantoor zijn, krijg je piekbelasting. Dan kun je afspraken maken: de ene week komt het ene team op dinsdag, de andere week het andere. Zo benut je de ruimte veel slimmer.”
Ook gezondheidsbeleid profiteert van deze inzichten. Werkgevers investeren in bureaustoelen en zit-sta bureaus om verzuim te verminderen en medewerkers gezonder te laten werken. Maar als die bureaus niet omhoog en omlaag gaan, levert die investering weinig op. “Met onze technologie kun je niet alleen meten of bureaus gebruikt worden en daarover in gesprek gaan, maar ook stimuleren dat mensen daadwerkelijk gaan staan. Bijvoorbeeld door de tafel een klein tikje te laten geven als iemand te lang zit. Subtiel, maar effectief.”
Blijvend innoveren
Dit najaar introduceert GoBright verschillende innovaties die opnieuw een stap verder gaan in het slimmer maken van de werkplek. Een voorbeeld: een oplossing waarbij de stroom op werkplekken volledig wordt uitgeschakeld totdat iemand incheckt. “Als je aankomt en niets werkt, dan weet je: eerst inchecken. Pas dan gaat de stroom aan.”
Geen monitoren, geen dockingstation, dan weet je: eerst inchecken. Pas dan gaat de stroom aan. Dat heeft meerdere voordelen. Ten eerste levert het energiebesparing op, wat veel organisaties kunnen gebruiken in hun duurzaamheidsrapportages. “Bedrijven moeten steeds vaker verantwoorden welke stappen ze nemen om energie te besparen. Met onze oplossing kunnen ze exact aantonen hoeveel stroom er bespaard wordt doordat werkplekken uitgeschakeld blijven wanneer ze niet in gebruik zijn.”
Data voor inzichten en gemak
Daarnaast geeft het werkgevers meer grip op gebruiksdata. Je weet precies wie wanneer waar gewerkt heeft, zonder ingewikkelde extra systemen. “En voor de medewerker verandert er weinig: die checkt toch al in via onze app of device.” Naast energiemanagement werkt GoBright aan de inzet van kunstmatige intelligentie. Denk aan vergaderruimtes die automatisch naar een andere kamer worden omgezet als er een technisch defect is. Of ruimtes die zich aanpassen aan persoonlijke voorkeuren. “Stel dat jij altijd dezelfde meetingruimte boekt en iedere keer de temperatuur op 21 graden zet. De volgende keer regelt het systeem dat automatisch voor je en kom je al in een voorverwarmde kamer. Dat soort toepassingen gaan we de komende tijd veel meer zien.”
Hier is GoBright te vinden
18-9 Dekom Experience Day, Germany
6/8-10 EXPO REAL, Munich Germany
8/9-10 AV Expo, Danmark
15/16-10 AVtech, Biarritz, France
5/6-11 Workplace Design, A’dam, Netherlands
GoBright is een Nederlandse ontwikkelaar van Smart Workplace-oplossingen. Het bedrijf biedt uiteenlopende systemen, zoals ruimte- en werkplekreservering, bezoekersregistratie, digital signage, catering- en servicemanagement en werkplekanalyses. Deze oplossingen worden wereldwijd beschikbaar gesteld via een netwerk van resellers.
Samenwerken in ecosystemen
Opvallend is ook hoe GoBright inzet op samenwerking met andere technologiebedrijven. Zo werken ze samen met bGrid, een speler in geavanceerde sensortechnologie, en met TopDesk rond facility management software, zodat catering en facilitaire diensten naadloos aansluiten. Of Utelogy, wat de UC-activiteiten monitort. “We willen geen eiland zijn. De kracht zit juist in integratie. Een werknemer wil niet in vijf verschillende systemen boeken, maar alles in één omgeving regelen.” Dit najaar presenteert GoBright deze samenwerkingen op internationale beurzen in Denemarken, Frankrijk, het VK, Duitsland en Nederland. “We laten zien hoe slimme sensoren en workplace management tools elkaar versterken. Het gaat erom dat je de data niet alleen verzamelt, maar er ook direct actie op kunt ondernemen.”
Balans tussen werkgever en werknemer
Een belangrijk terugkerend thema in het gesprek met Wiegeraad is balans. Technologie moet zowel de werkgever als de werknemer voordeel bieden. “Geef je medewerkers autonomie, maar ondersteun dat met data zodat je excessen kunt corrigeren. Te veel controle voelt als ‘Big Brother’. Te veel vrijheid zonder inzicht leidt tot misbruik. De kracht zit in transparantie en dialoog, gebaseerd op objectieve gegevens.” Daarmee ziet hij ook een rol weggelegd voor cultuurverandering. Data biedt een objectieve basis om gesprekken te voeren over productiviteit, gezondheid en samenwerking. “Voorheen baseerde een HR-medewerker zich op observaties, die soms subjectief zijn. Nu kun je discussies voeren op basis van feiten. Dat helpt zowel werkgevers als werknemers.”
Het gesprek met Chris Wiegeraad laat zien hoe snel het kantoor verandert. Waar werkplekken ooit statische bureaus waren, verandert GoBright ze in dynamische, datagedreven omgevingen. Van het meten van zit-sta-gebruik tot energiebesparing en AI-gestuurde personalisatie: de mogelijkheden lijken eindeloos.
Wie is GoBright
GoBright is een Nederlandse ontwikkelaar van Smart Workplace-oplossingen. Het bedrijf biedt uiteenlopende systemen, zoals ruimte- en werkplekreservering, bezoekersregistratie, digital signage, catering- en servicemanagement en werkplekanalyses.
Deze oplossingen worden wereldwijd beschikbaar gesteld via een netwerk van resellers


