Het Westzaanse GZ OfficeXperience uit Westzaan is de beste zakelijke dienstverlener van Nederland, zo stelt de MT1000. Dat is het jaarlijkse onderzoek van de Universiteit van Amsterdam (UvA) dat in opdracht van businessplatform MT/Sprout is uitgevoerd onder ruim vijfduizend zakelijke beslissers. De MT1000 is het grootste onderzoek naar de waardering van zakelijke dienstverleners in Nederland.
De afgelopen drie jaar eindigde Whyz Executieve Search op de eerste plek, nu prijkt er met GZ OfficeXperience een nieuwe naam bovenaan. ‘In een arbeidsmarkt waarin behoud van personeel cruciaal is, speelt kantoorinrichting een belangrijke rol. Bedrijven willen daarin investeren’, zegt Henk Volberda, UvA-professor van het Amsterdam Centre for Business Innovation en tevens MT1000-onderzoeksleider. ‘Het moet een inspirerende omgeving zijn, een motiverende ontmoetingsplek. Ik denk dat GZ dat goed in de vingers heeft.’ De afgelopen twee jaar was GZ al de beste kantoorinrichter van Nederland in de lijst van MT/Sprout.
‘Deze prestatie is een direct resultaat van onze focus op performance en maatwerk,’ zegt directeur Wout van Laar. ‘Waar veel andere kantoorinrichters nog steeds de nadruk leggen op het leveren van meubilair, zijn wij een andere weg ingeslagen. GZ heeft zich in de afgelopen jaren ontwikkeld tot expert in het verhogen van arbeidsproductiviteit. Natuurlijk heb je producten nodig om een kantoor goed in te richten, maar om de dienstverlening van bedrijven naar een hoger niveau te tillen, is éérst visie nodig en daarna pas het leveren van meubels.’
‘De kantoren van vandaag zijn anders dan vroeger: werkplekken zijn afgestemd op hybride werken, brainstormsessies en videoconferenties. We helpen onze opdrachtgevers om voor elke activiteit de juiste plek te creëren, of dat nu op kantoor is of thuis.’GZ speelt in op de verschuivende behoeften van de moderne werkplek, waar flexibiliteit en welzijn centraal staan. Daarbij gaat het niet alleen om de fysieke inrichting, maar ook om verlichting, akoestiek en IT-oplossingen die hybride werken ondersteunen. ‘We werken steeds vaker samen met HR- en IT-specialisten om ervoor te zorgen dat medewerkers, waar ze ook werken, over de juiste omstandigheden en middelen beschikken om productief te zijn.’
GZ OfficeXperience groeit sterk door strategische overnames van bedrijven in de sector die zelf de slag naar modernisering niet kunnen maken, maar wel willen aansluiten bij de vernieuwende aanpak van GZ. ‘We trekken deze bedrijven mee in ons concept,’ legt Van Laar uit. ‘We zien dat steeds meer bedrijven zich bij ons melden, omdat ze willen profiteren van onze aanpak en visie op de werkplek van de toekomst.’
Volgens Van Laar is het creëren van de juiste werkomgeving niet alleen waardevol voor het tevreden houden van medewerkers en het verhogen van productiviteit, maar ook voor het aantrekken van jong talent. ‘Generatie Z zoekt naar een werkplek die past bij haar behoeften en ambities. Door werkomgevingen te ontwerpen die aansluiten op de wensen van deze nieuwe generatie, weet je deze groep gemakkelijker voor je te winnen.’
‘In een arbeidsmarkt waarin behoud van personeel cruciaal is, speelt kantoorinrichting een belangrijke rol. Bedrijven willen daarin investeren’, zegt Henk Volberda, UvA-professor van het Amsterdam Centre for Business Innovation en tevens MT1000-onderzoeksleider. ‘Het moet een inspirerende omgeving zijn, een motiverende ontmoetingsplek. Ik denk dat GZ dat goed in de vingers heeft.’
Met zijn vooruitstrevende aanpak, strategische overnames en focus op zowel klanttevredenheid als productiviteit, is GZ OfficeXperience klaar voor een verdere groei en succes in de toekomst.
Het is de dertiende keer dat MT/Sprout zakelijke dienstverleners laat beoordelen op het vlak van klantgerichtheid, productleiderschap en excellente uitvoering. Aan de hand van de vraag of respondenten desbetreffende dienstverlener ook zouden aanbevelen aan anderen, wordt de Net Promotor Score (NPS) berekend. Respondenten zijn meer dan 5.400 zakelijke beslissers met inkoopbevoegdheid die in de afgelopen drie jaar zaken hebben gedaan met de te beoordelen 2.120 dienstverleners.
Wat verder opvalt, is dat de top tien dit jaar maar liefst vijf nieuwkomers telt. En de vijf bedrijven die uit de top tien zijn verdwenen, zakken over het algemeen fors: gemiddeld 91 posities. Volberda: Het lijkt erop dat klanten steeds kritischer worden en bedrijven dus niet vanzelfsprekend weer goed beoordeeld worden als dat in het verleden ook het geval was.’
GZ OfficeXperience (Kantoorinrichting)
Mobilee management & advies (Organisatieadvies)
effectgroep* (Eventmarketing)
Whyz Executive Search (Executive search)
effectgroep* (Communicatieadvies)
Sales Improvement Group (Salesadvies en -training)
Yonego (Digital marketing & e-commerce)
Apple (Hardware & kantoortechnologie)
Microsoft (IT Storage)
3i (Private equity)
De MT1000 brengt de waardering van zakelijke dienstverleners in 62 branches in kaart. De belangrijkste takken zijn voor het onderzoek gegroepeerd in vijf hoofdgroepen: professioneel & marketing, HR, financiën, digitaal, en mobiliteits- en facilitaire dienstverlening.
Het onderzoek van 2024 leert dat klanten hun strategie opnieuw tegen het licht houden en soms harde keuzes maken. ‘Dat is logisch, maar pas op voor opportunisme’, zegt hoofdredacteur Donovan van Heuven van MT/Sprout. ‘Grijp je deze fase enkel aan om te schaven aan presentaties en spreadsheets, dan dreigt het gevaar rechts te worden ingehaald. Herijken zou geen project met een stappenplan moeten zijn, maar een continu proces waarin je de risico’s van je organisatie beheert én scherp blijft voor de kansen van morgen.’
De volledige MT1000-ranglijst is beschikbaar via de site www.mtsprout.nl/mt1000