Inkoopplatform voor thuiswerkers Workwize heeft in een recente investeringsronde 540.000 euro opgehaald. De investeringen wordt vooral gestoken in commercie en dienstverlening. De start-up in de kantoorbranche heeft inmiddels 3.000 werkplekken gefaciliteerd via aangesloten leveranciers. De ambitie is 10.000 stuks dit jaar.
Dat het mogelijk is om anno 2021 een succesvolle leverancier van kantoorartikelen neer te zetten, bewijzen de oprichters van het hippe Workwize; een platform waarop bedrijven sinds begin dit jaar hun medewerkers kunnen laten shoppen voor thuiswerkspullen: van bureaustoelen tot stressballen. Werkgevers geven hun medewerkers een vastgesteld budget mee. Workwize is puur bemiddelaar, haar leveranciers leveren de spullen. Mede-initiatiefnemer Victor Dik tegenover Nu.nl: ”We werken met veel verschillende partners die we eigenlijk heel snel en gemakkelijk vonden. Door de crisis misten zij inkomsten, ze zagen ons als extra verkoopkanaal.” Onder de leveranciers namen als Staples, Schäfer Shop en Copaco. Over de gedane bestellingen verdient de startup een percentage. Het bestelplatform is wel zelf gebouwd beheert door een eigen team van ontwerpers.
Eureka-moment
Inmiddels zijn al meer dan 3.000 werkplekken gefaciliteerd voor acht grote organisaties. Het initiatief komt van vier vrienden, Victor Dik, Michiel Meyer, Dirk Kranendijk en Sebastiaan Scholten die hier na het uitbreken van de coronacrisis een gat in de markt zagen.
Mede-eigenaar Victor Dik tegenover Nu.nl: “Toen de coronacrisis vorig jaar maart uitbrak, werd thuiswerken ineens de norm. We zagen ook dat niet iedereen over een fijne thuiswerkplek beschikte. Sommige zaten en zitten nog steeds aan de keukentafel, al dan niet met huisgenoten. We vonden dat daar iets in moest veranderen. Toen kwamen we op een idee voor een thuiswerkplatform.”
“Logistiek gezien is het lastig om stoelen en bureaus naar individuele adressen te krijgen; alles wordt besteld door bijvoorbeeld een facilitair manager en naar kantoor gestuurd. Bij het thuiswerken heeft ook niet iedereen hetzelfde nodig. Je zag wel dat mensen op kantoor spullen konden ophalen, maar het is heel veel werk om allemaal bij te houden wie wat meeneemt. Declaraties leveren ook veel werk op. Wij wilden dat medewerkers op ons platform de spullen allemaal zelf kunnen bestellen.”
“We hebben heel veel interviews gedaan bij allerlei bedrijven om te kijken waar zij tegenaan liepen en wat ze nodig hadden. We hebben wel honderd gesprekken gevoerd. Uiteindelijk zijn we tot deze oplossing gekomen: een werkgever meldt zich bij ons en stelt een productportfolio samen. Vervolgens kan het personeel alle spullen bestellen, onder een bepaald budget. De bezorging en installatie van de spullen is ook via ons geregeld.”
De ambitie voor de toekomst is groot. Dik: “Thuiswerken verdwijnt niet zomaar. Veel bedrijven zijn nu bezig met het uitrollen van hybride modellen. De producten die we aanbieden blijven nodig, maar niet meer in zulke grote hoeveelheden als nu. Maar we willen straks ook dat nieuwe werknemers voor ze beginnen alle spullen bij ons kunnen inkopen zodat ze op kantoor niet meer van het ene loket naar het andere hoeven te gaan.”