Het enthousiasme is groot om er iets moois van te maken, zowel bij de leveranciers als bij de leden. Hameco 3.0 staat stevig in de steigers en wordt uitgebouwd tot een uniek inkoopplatform dat een echte aanwinst moet zijn voor de markt. De betrokken partijen zijn druk bezig Hameco 3.0 op korte termijn live te laten gaan. Een voorlopige tussenstand.

Het nieuwe inkoopplatform Hameco 3.0, een vervolg op het oude Hameco, is op 1 januari jongstleden officieel van start gegaan. De initiatiefnemers zijn Antalis, Despec, Hallmark, Hartung, KTC, Scaldia en Adveo, die Hameco 3.0 verder vorm gaan geven. ‘Dit is een uniek samenwerkingsverband’, stelt Erwin Snoeker, sales director Adveo Benelux. ‘We willen het Hameco-hart zeker door laten kloppen en hebben met de zeven partijen besloten om Hameco verbeterd voort te zetten. Het is ook echt de moeite waard om onze schouders eronder te zetten in de vernieuwde vorm. We positioneren ons zodanig dat het een meerwaarde heeft en uniek is om je als vakhandel bij ons aan te sluiten. We zijn op de Hamecodag van vorig jaar positief verrast door het enthousiasme dat er leeft onder de leden.’

Bewuste keuze leveranciers

‘Zo’n driekwart van de Hameco-leden, een kleine tachtig, hebben toegezegd mee te doen met het platform’, vertelt project tmanager Eddy de Ridder van Adveo. ‘Momenteel zijn we druk doende de laatste niet ingetekende leden te benaderen. Als je je aansluit bij Hameco 3.0 wordt dat beloond met een extra bonus, nog beter dan dat het voorheen was.’ Ook wordt er achter de schermen hard gewerkt aan de ontwikkeling en invulling van een nieuwe website. Hameco.nl blijft nog tot 1 juli dit jaar in handen van het oude bestuur van Hameco en wordt dan overgedragen. We zijn bezig met een nieuwe website die de condities en de voordelen van het nieuwe inkoopplatform vermeldt. Deze gaat binnenkort live.’

Hameco 3.0 heeft heel bewust gekozen voor de nu aangesloten leveranciers. ‘We vullen elkaar aan met verschillende segmenten. Deze insteek maakt het platform onderscheidend van andere inkooporganisaties in de markt. We maken juist duidelijk met welke leverancier we de afspraken hebben staan. Met de zeven partijen wordt het assortiment van het oude Hameco nagenoeg afgedekt. Dit aanbod kunnen we grotendeels in het magazijn van Adveo leggen, dat wordt ontsloten via het digitale platform. Hierop zijn de overige artikelen ook beschikbaar.’

Complementair aanbod

Om het platform verder structuur te geven is er een adviesraad aangesteld. Hierin hebben zowel een afvaardiging van de leveranciers als drie Hameco 3.0-leden zitting. De adviesraad gaat onder andere verder nadenken over de ontwikkeling van meer toegevoegde waarde van Hameco 3.0, dat in het verleden nogal eens een discussiepunt was. Vooralsnog blijft de samenwerking binnen Hameco 3.0 in 2024 beperkt tot de zeven contractleveranciers. ‘Er hebben zich ook andere partijen gemeld die willen meedoen. We hebben niet voor niets deze zeven geselecteerd, want we willen zo veel mogelijk complementair zijn, aangevuld met de adviesraad en het oude bestuur. Een eventuele nieuwe leverancier moet ook aan deze voorwaarde voldoen en zal voorgelegd worden aan de adviesraad.’ Later in het jaar wordt er een Hamecodag georganiseerd, waarmee de traditie van het jaarlijkse event wordt voortgezet.

Lees meer over het inkoopplatform

X