Tijdens de afgelopen Hameco dag in hotel de Werelt in Lunteren was de positieve vibe voelbaar voor de bezoekers. En dat was wel eens anders geweest. Een jaar geleden nog, tijdens dezelfde bijeenkomst op dezelfde locatie, was de stemming in mineur en werd zelf gesproken over het opdoeken van de 103 jaar oude inkooporganisatie. Maar die trend krijgt dit jaar een onverwachte wending, nu een groep distributeurs en leveranciers de schouders hebben gezet onder een heel nieuwe opzet. Deze is door de Hameco-leden enthousiast ontvangen.
Met als titel ‘Hameco springlevend’ presenteerde Erwin Snoeker van Adveo en Peter Damman van Softcarrier de nieuwe opzet van Hameco. Het afgelopen jaar is achter de schermen druk overleg geweest en is ook bij de leden gepeild wat hun wensen en behoeften zijn. “Uiteindelijk moet het bestuur beslissen wat te doen”, vertelt Snoeker. “Stoppen, door met een nieuwe groep of met een totaal nieuw concept verder. Wij zagen dat Hameco wel degelijk een mooi potentieel heeft en dat de leden daarbij belangrijk zijn. Maar de organisatie moet wel nieuw leven ingeblazen worden en anders van opzet. Het Hameco hart dus vitaal laten kloppen! “
Kansen zijn er zeker, stelt Damman. “De taart van kantoorartikelen wordt wel kleiner, maar die van business supplies groeit hard en de vakhandel speelt daar een belangrijke rol.” Kantoorartikelen zijn een categorie geworden binnen het totaal aanbod van business supplies. “Daar zijn volop kansen, door intensief met elkaar samen te werken”.
Op basis historische kernwaarden
De nieuwe opzet die afgelopen Hameco dag is gepresenteerd, gaat uit van de historische kernwaarden van Hameco; geen keurslijf, de vrijheid om te kopen waar je wilt, waarbij Hameco wel hele goede inkoopcondities biedt. Een aantal leveranciers hebben zich bij het nieuwe initiatief aangesloten; Hallmark, Hartung, KTC, Antalis, Despec, Scaldia, Softcarrier en Adveo. Er is ook al een adviesraad samengesteld, die bestaat uit Eddy de Ridder (Adveo), Peter Damman (Softcarrier), Wilfred Pasman (KTC), Erwin Snoeker (Adveo) en Maurice Gosselaar (MerkenDistributie). Er is op de dag zelf opgeroepen zich aan te melden voor zitting in de adviesraad. Hier kwamen op de dag zelf al 3 extra potentiele kandidaten uit naar voren.
Dit jaar wordt vooral gebruikt om de administratie rond de leveranciers af te ronden, nieuwe leden en leveranciers te benaderen en vanuit de Raad van Advies waarde toe te voegen aan de propositie van Hameco Nieuwe Stijl.
Volgend jaar moet dan op de Hameco dag in 2024 het nieuwe concept worden neergezet en moet het nieuwe Hameco inkoopplatform, met als brede basis het Adveo assortiment, digitaal actief zijn. Dit assortiment kan worden aangevuld met het assortiment dat de leveranciers zelf voeren. Zo ontstaat een uniek platform. In de loop van 2023 zal ook meer duidelijk zijn over verbeterde bonuscondities, feitelijk de basis van de Hameco-filosofie.
Unieke samenwerking
“Met de nieuwe opzet hebben we de bestaande én nieuwe leden van Hameco heel wat te bieden, stellen Damman en Snoeker tot slot. “Met Hameco 3.0 hebben we straks een uniek samenwerkingsverband waarbij nog altijd de basisgedachtes achter Hameco fier overeind staan.
Robert Geurts, voorzitter van Hameco vult aan: “We zijn als Hameco bestuur blij dat Peter en Erwin samen met een aantal fabrikanten dit initiatief hebben genomen. Vele leden hebben zich direct na de presentatie al aangemeld voor dit platform. De verwachting is dat er nog meer dealers en fabrikanten bijkomen, en dan is er een mooi nieuwe inkoop alternatief voor de Nederlandse markt! En daar is zeker behoefte aan in de vorm waarop het nu wordt opgezet. Dealers krijgen hiermee toegang tot een assortiment van meer dan 100.000 artikelen. En dat is ongekend veel.”
Uiteraard staat het nieuwe inkoopplatform ook open voor nieuwe leden, die op dit moment geen Hameco lid zijn. “We zien dit breder dan de huidige Hameco groep” aldus Damman.
Er wordt hard gewerkt aan dit nieuwe unieke initiatief en er zal na de zomer meer concreet nieuws volgen. Voor vragen en opmerkingen : Eddy de Ridder (eddy.deridder@adveo.com).