Ondanks de aanhoudende economische tegenwind in Duitsland, wist de HERMA Groep in 2024 een omzetgroei van 5,4 procent te realiseren. Het gespecialiseerde familiebedrijf in etiketterings- en verpakkingsoplossingen zag de omzet stijgen van 429,4 naar 452,6 miljoen euro. Die groei dankt HERMA voor een belangrijk deel aan haar internationale activiteiten, waar de omzet met 6,2 procent toenam. Ook op de thuismarkt noteerde het bedrijf een plus van 3,9 procent.
De solide prestaties onderstrepen volgens directieleden Sven Schneller en dr. Guido Spachtholz de effectiviteit van de bedrijfsstrategie ‘HERMA 2030’, gericht op internationalisering en diversificatie. “We opereren in uiteenlopende sectoren en markten, wat de veerkracht van de organisatie vergroot,” aldus de directie. “Daarnaast investeren we in langdurige klantrelaties en gezonde groei, wat onze crisisbestendigheid versterkt.”
Alle drie de bedrijfsonderdelen – kleefmaterialen, etiketten en etiketteermachines – droegen bij aan de groei. De divisie kleefmaterialen zag de omzet met 6,6 procent stijgen, mede dankzij sterke vraag naar filmproducten. De etikettendivisie noteerde een beperkte groei van 1,5 procent, ondanks druk op de vraag in onder andere de chemie- en kantoorartikelenmarkt. Op het gebied van etiketteermachines presteerde HERMA beter dan de markt: waar de Duitse machinebouwsector een krimp van 8 procent kende, groeide HERMA’s omzet met 6 procent.
Het aantal medewerkers bleef met 1.065 vrijwel stabiel. Het aantal stagiairs nam licht toe tot 56. Volgens de directie blijft de instroom van jong talent cruciaal om het tekort aan geschoolde arbeidskrachten het hoofd te bieden.
Voor 2025 is HERMA voorzichtig optimistisch: het mikt op een omzetgroei in de lage enkelcijferige regionen. Tegelijkertijd blijft de druk op marges en winstgevendheid hoog.