Herma zit weer in de lift na een tijdelijk stapje terug in 2023, veroorzaakt door verschillende marktomstandigheden. Er tekent zich een double digit omzetstijging af voor dit jaar. Daarnaast blijven er genoeg uitdagingen over voor het Duitse familiebedrijf, zoals verduurzaming, (Europese) regelgeving, grondstofprijzen en efficiënte logistiek. Karim Aouadi, het bekende gezicht van Herma Benelux, treedt deze toekomstige opgaven met veel vertrouwen tegemoet.
´De financiële cijfers van het lopende jaar zien er weer goed uit, de omzet van Herma Benelux heeft tot nu toe een plus van 13 procent. Naar verwachting zal Herma de gezamenlijke doelstellingen voor 2024 halen. De omzet in 2023 bleef echter achter op die in het jaar ervoor. Een van de oorzaken was de staking bij de dominerende Finse papierfabrieken in het begin van 2022 die maar liefst vier maanden duurde. Het leidde tot een enorm tekort en achterstanden in productie en leveringen. Na de staking volgde een aanzienlijke stijging van de vraag in de hele waardeketen, waardoor de omzet met sprongen groeide. Voor Herma betekende het een groei van bijna 20 procent in 2022´, legt Karim Aouadi uit.
Groeikoers
‘Dit leidde tot onevenredig grote voorraden voor 2023 bij de klanten. De omzet maakte vorig jaar dan ook een markt gerelateerde daling mee van ruim 15 procent, van 510,6 miljoen euro naar 429,4 miljoen euro. Daarnaast speelden verschillende ongunstige marktomstandigheden ook een negatieve rol bij de cijfers van 2023. In de eerste helft van dit jaar is de trend echter gekeerd en ligt Herma weer op groeikoers. Ook de globals liggen op een stabiele koers, waarbij enkel wat onderlinge verschuivingen in omzet is te zien.´
Naast de financiële cijfers ligt er nog een aantal uitdagingen op het pad van Herma. Aouadi: ‘We hebben te maken met verschillende verpakkingsrichtlijnen in Europa. Italië en Frankrijk hebben bijvoorbeeld elk hun eigen logo’s die op de verkoopverpakkingen moeten worden weergegeven. Voorts vragen klanten ook steeds meer om achtergrondinformatie die betrekking heeft op onze organisatie. Zo komt de (EUDR) European Union Deforestation-free Regulation eraan. Dit is een wet voor de toeleveringsketen die ervoor moet zorgen dat producten niet bijdragen aan ontbossing of bosdegradatie. Deze gaat op 1 januari 2025 in. Deze informatie moeten we allemaal transparant vertalen naar onze klanten. Andere uitdagingen zijn stijgende grondstofprijzen, hogere productiekosten, logistieke kosten en wettelijke en ecologische naleving.’
Hoog serviceniveau
De focus van Herma ligt zoals altijd al op klantgerichtheid, productkwaliteit en leveringsvermogen. ‘Je kan dan wel alles organisatorisch op orde hebben en een goed product op de plank hebben, maar vandaag de dag blijft het een uitdaging om je producten zo efficiënt mogelijk van ons magazijn naar de klanten te krijgen. Het heeft er ook mee te maken dat onze klanten het serviceniveau naar de eindklanten omhoog hebben gekrikt. Men wil het product zo snel mogelijk in bezit hebben. De fijndistributie is hierbij heel belangrijk, daar zijn we scherp op. We hebben er de faciliteiten voor.’
Herma ziet beursdeelname nog altijd als een belangrijk onderdeel van de afzet- en marketingstrategie. ‘Helaas is Insights-X verdwenen en heeft Ambiente geen ruimte meer die speciaal is gericht op kantoorbenodigdheden. We blijven echter deelnemen in hal 4 van de Messe bij de B-to-C leveranciers. Ook zijn we op Paperworld in Dubai vertegenwoordig in het Duitse paviljoen. En niet te vergeten staan we weer op de Paper Show in januari 2025, waar we ook steeds meer Nederlandse vakhandels mogen begroeten.’
Aouadi ziet in feite een verschuiving van de focus op internationale events naar meer lokale beurzen of inhouse shows. ‘De markt in landen waar we niet actief zijn op beursgebied is gebaseerd op de reguliere vraag van bestaande business. In landen waar we juist wel actief zijn, laten we onze producten zien en creëren we extra vraag. In het algemeen komen we altijd met een positief gevoel terug van de beurs, dat het op langere termijn daadwerkelijk wat oplevert. Bovendien is een beurs een plaats waar ik effectief in korte tijd veel klanten kan spreken.’
Top 15 procent van EcoVadis
Last but not least haalt Aouadi het nog steeds actuele thema duurzaamheid aan, waar de laatste jaren al veel aandacht van Herma naar uitging. Een verdere vergroening is een belangrijk onderdeel van Herma´s toekomstige strategie. Dit komt onder meer tot uiting in het duurzaamheidsverslag over 2022 dat voor het eerst is gepresenteerd en beschikbaar is voor klanten. Met het rapport bieden we de markt inzicht in onze milieuplannen en -activiteiten. Bovendien informeert het Duitse familiebedrijf nu transparant, gedetailleerd en regelmatig over hoe het de duurzaamheidsdoelen wil bereiken en de voortgang ervan.
Bovendien richt Herma zich op het EcoVadis-label. Een wereldwijd vertrouwde leverancier van duurzaamheidsbeoordelingen voor bedrijven. ‘Ondanks strengere criteria heeft Herma opnieuw een zilveren medaille behaald bij de duurzaamheidsaudits van EcoVadis. We behoren nu tot de top 15 procent van bedrijven die de afgelopen twaalf maanden zijn gecontroleerd’, besluit Aouadi met gepaste trots.