“Deze transactie brengt twee baanbrekende designiconen met sterke, aantrekkelijke portfolio’s en een lange geschiedenis van innovatie samen”, stelt ceo Andi Owen van Herman Miller in een persbericht. Volgens hem veranderen kantoorinrichtingen door corona, terwijl bedrijven een groeiend aantal medewerkers dat thuiswerkt moet ondersteunen. ‘Tegelijkertijd doen consumenten aanzienlijke investeringen in hun huis’, aldus Owen over thuiswerkers.
Het aandeel Knoll steeg na de aankondiging met 35 procent, dat van Herman Miller daalde 12 procent. Een van de grote winnaars van de deal is het investeringsfonds Investindustrial, die vorig jaar voor $164 miljoen investeerde in Knoll en daar nu 254 miljoen dollar voor terug krijgt, een winst binnen een jaar van 54 procent.
Wereldwijd actief
Herman Miller en Knoll hebben gezamenlijk 19 toonaangevende merken, aanwezigheid in meer dan 100 landen wereldwijd, een wereldwijd dealernetwerk, 64 showrooms wereldwijd, meer dan 50 fysieke winkellocaties en wereldwijde multichannel e-commerce mogelijkheden. In Nederland is Herman Miller vertegenwoordigd door een 20-tal dealers
Synergievoordelen
De ondernemingen verwachten dat de fusie binnen twee jaar een structurele kostenbesparing oplevert van $100 mln. De synergievoordelen zullen zich al in het derde kwartaal voordoen, aldus de twee bedrijven. Het is verwacht dat de overname rond september wordt voltooid. Andrew Cogan treedt dan terug als ceo van Knoll. Owen wordt ceo én chairman (een soort president-commissaris) van de nieuwe bedrijvencombinatie.
De transactie tussen de twee beursgenoteerde bedrijven vindt deels cash, deels via aandelen plaats. Beleggers in Knoll ontvangen $11 in contanten per aandeel en krijgen voor elk aandeel Knoll bijna een derde Herman Miller-aandeel. Dat komt neer op een aankoopprijs van $25,06 per aandeel, een premie van 45% op de slotkoers van Knoll afgelopen vrijdag.