Aan het eind van het jaar geef ik de lezers van KBM altijd een boodschappenlijstje mee van zaken die spelen in de markt. Als je terugkijkt naar de tijd vóór 2020, was dat meestal een lijstje met achteraf onschuldige zorgen en aandachtspunten. Maar daarna werd de lijst elk jaar langer en dreigender, met 2022 toch wel als bizar hoogtepunt. Met inflatie, een oorlog om de hoek, de naweeën van corona en volop leveringsproblemen.

Na drie knotsgekke jaren (2020, 2021 en 2022) concludeer ik op de valreep van dit jaar dan ook dat de rust weer enigszins is teruggekeerd. Ik juich nog niet te hard, want we hebben er weer een brandhaard in de wereld bijgekregen (Gaza) die voor onrust en onzekerheid zorgt. We hebben een forse politieke verschuiving gezien waarvan de uitkomst nog onzeker is. Maar het is toch allemaal even wat minder heftig dan de jaren ervoor. Maar goed, het blijven de “roaring twenties”, dus wat volgend jaar gaat brengen? wie het weet, mag het zeggen.

Blijft over mijn lijstje van zaken die volgens mij momenteel spelen;
• Personeelstekort; hoe krijg je en hoe hou je mensen;
• Oplopende personeelskosten;
• Terugbetalen coronasteun;
• Afnemende interesse traditioneel assortiment;
• Onzekerheid consument door (inter)nationale ontwikkelingen;
• Branchevervaging;
• Nog altijd toenemende macht online;
• Verschraling aanbod kantoorboekhandels in dorpen en kleinere steden;
• Overnames door supermarkten van kleinere winkels voor de rookwaren (en loten etc).

Het lijstje is bijna even lang als vorig jaar en ziet er toch weer heel anders uit. En, optimist als ik ben, zie ik volop kansen. De globals zijn met de staart tussen de benen van het toneel verdwenen en voor de zakelijke lokale vakhandels biedt dat volop kansen. Ga dan alsjeblieft wel met je assortiment aan de slag en kijk niet alleen naar het toevoegen van facilitaire producten. Maar ook wat vaker richting IT en consultancy. Er is nog ’n wereld te winnen.

Maar voor ik verder ga, lees vooral de visies van de experts over het afgelopen jaar en de toekomst verderop in dit nummer. Boeiende inzichten over onze markt in het hier en nu. Rest mij iedereen die dit leest een heel mooi, gezond gelukkig én succesvol 2024 toe te wensen!

– Joost Heessels
X